2583
Sök

Projekt Prelude - Perfect dark - 27/9 - Mer elektronik

343 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
såg ganska tunnt ut, men några lager glasfiber så är det ju fixat smile

jo dom är gansk tunna, blir till att förstärka dom senare

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se

214 Inlägg
9 september 2008
Fan micke du skulle frågat mig innan.. www.extremedimensions.com för fan! Billiga, max 1 mån lev och riktigt bra kvalite/service. Synd du inte sa till! men men.. är snart klar med min sen kommer jag o tittar på medans du jobbar wink

Toyota Celica Phoenix Reign of fire

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
9 september 2008
kul att du äntligen har fått hem dina grejer synd att dom inte gjprde rätt bara:/ inte kul att sakna delar och det är inte kul att betala för fel saker.

//mackan

x40
1 209 Inlägg
9 september 2008
jätte bra jobbat ska bli roligt att kolla mera när du nästan e klart......... lycka till med allt...

Volvo S40 turbo.

427 Inlägg
9 september 2008
Fan att företag inte kan fatta det man beställer. Har tyvärr råkat ut för det ett antal gånger också. Annars så ser det ut att röra på sig! Keep it up!

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

343 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Ph0enix skrev:
Fan micke du skulle frågat mig innan.. www.extremedimensions.com för fan! Billiga, max 1 mån lev och riktigt bra kvalite/service. Synd du inte sa till! men men.. är snart klar med min sen kommer jag o tittar på medans du jobbar wink

Jag var faktiskt inne på att beställa därifrån men dom hadde inte det som jag ville ha dom hadde boddykitten men inte lampor, shaveddoor kit och lambogångjärnen men men man lär sig... jag är glad att jag fick något iallfall tongue

weser skrev:
kul att du äntligen har fått hem dina grejer synd att dom inte gjprde rätt bara:/ inte kul att sakna delar och det är inte kul att betala för fel saker.

//mackan

mjo det är skönt att ha dom hemma.
Det är ganska irriterande att dom skickar fel saker men det som är jobbigas är det som dom glömde sad
ska ringe dom och se vad dom tycker att jag ska göra.

mr_Hasse skrev:
jätte bra jobbat ska bli roligt att kolla mera när du nästan e klart......... lycka till med allt...

tack smile

Lifeabuser skrev:
Fan att företag inte kan fatta det man beställer. Har tyvärr råkat ut för det ett antal gånger också. Annars så ser det ut att röra på sig! Keep it up!

mjo det är lite konstigt att dom tycker att dom kan skicka saker som ser nästan ut som dom som jag beställde tongue... vetifan hur man tänker när man gör så.

Jao glömde berätta i min uppdatering.... även fast jag nu har alla delar jag behöver så kommer jag att fortsätta med inredningen och när den är klar så börjar jag med utsidan.
Med ett undantag, Lambodörrarna behöver jag installea för att bygga dörrsidor cool

Blekingebilradio.se

751 Inlägg
10 september 2008
Litemotgångar är inget för dig wink Kämpa på big_smile

trucken
563 Inlägg
10 september 2008
ImprezaGT skrev:
apoteket00 skrev:
ImprezaGT skrev:

Wow trevlig info smile

jag kommer att dämpa karossentänkte köra med bituminmattor på alla plåtytor som går smile
Jag kommer att ha totalt 3 st extra batterier på 70Ah styck och en laddare på 30Ah så jag hoppas att jag kommer en bit med det iallfall cool

humm det du sa om bakrutan, hur löser man det för jag tror också att den kommer att röra sig då den är så stor.
Jag skulle gärna kört med en portad låda men fick tyvär inte plats, men jag hoppas att det kommer att funka bra ändå, dom på blekingebilradio sa att en sluten låda på ca 70L skulle funka bra så jag hoppas att dom vet vad dom snackar om för jag kommer få det svårt att ändra senare.

Hehe på tal om dörrarna big_smile... kommer att köra med 4 st 6,5" och 1 eller 2 diskanter i varge dörr.. så dom kommer att moddas väldigt mycket.

Fälgarna, vet du om det funkar med 19" och 8" breda utan extrem modifikation av hjulhusen.
annars så har jag kollat på fälgar på 18" 8"breda och ET 40, sen däcksfirman jag snackade med sa att dom passade uten modifikation men jag vet inte om jag tror på dom tongue

kör inte vaniga bitumen...bara skit. använd typ stinger roadkill eller liknande.. skall du använda 4 6,5or i en rad måste de vara väldigt grunda.då det egentligen inte finnes mer än ett original monteringshål och utrymmet mellan stolenoch dörren är ganska tajt. jimmy på blekingebilradio vet vad han pratar om, men jag hade fel avstämmning förrut ochlirade 3 dbhögre me öppna dörrar. de fälgarna kommer inte att passa!
jag har 7,5 et 45 och det är bara några få millimetes mellanrum

Humm...ok jag får kolla på annat dämpmaterial.
6,5" kommer inte sitta på rad...eller jo 3 av dom kommer sen sista kommer att sitta där armstödet är.
Jag hoppas att jag inte kommer att förändra dörrsidans dimentioner utan bara utseendet, men jag får se sen när jag börjar bygga dom.

humm jobbigt med fälgarna, vart är det nära att ta i ? hjulhusen, skärmkanten, dämparna elelr vad ?
jag ska ju sänka min med 55mm fram och bak också yikes

tänkte fråga dig två saker också, Var har du flyttat bilens styrenhet ? såg på din bild när du fixat baslådan att den är borta och vet du vart man kan få tag på nya plastramar, dom som sitter runt hantagen inne. någon klåpare före mig har brytit sönder båda sad

men men tack för grym information och bra svar smile

tja jag har inte flyttat på någon styrenhet. sitter under en plåt vid passagerar golvet.
menar du de oval-runda bitarna i dörrarna och panelerna bak? de finns nog bara på skroten. finns dock inte många bilar på skrotarna=( ang dina dörrar kommer du ¨få problem med lambo dörrarna då dörrsidan sticker ut vid fläkt utblåset...du får nog ha dörrarna öppna innan du lyfter dem.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

343 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
apoteket00 skrev:
ImprezaGT skrev:
apoteket00 skrev:

kör inte vaniga bitumen...bara skit. använd typ stinger roadkill eller liknande.. skall du använda 4 6,5or i en rad måste de vara väldigt grunda.då det egentligen inte finnes mer än ett original monteringshål och utrymmet mellan stolenoch dörren är ganska tajt. jimmy på blekingebilradio vet vad han pratar om, men jag hade fel avstämmning förrut ochlirade 3 dbhögre me öppna dörrar. de fälgarna kommer inte att passa!
jag har 7,5 et 45 och det är bara några få millimetes mellanrum

6,5" kommer inte sitta på rad...eller jo 3 av dom kommer sen sista kommer att sitta där armstödet är.
Jag hoppas att jag inte kommer att förändra dörrsidans dimentioner utan bara utseendet, men jag får se sen när jag börjar bygga dom.

humm jobbigt med fälgarna, vart är det nära att ta i ? hjulhusen, skärmkanten, dämparna elelr vad ?

tänkte fråga dig två saker också, Var har du flyttat bilens styrenhet ? såg på din bild när du fixat baslådan att den är borta och vet du vart man kan få tag på nya plastramar, dom som sitter runt hantagen inne. någon klåpare före mig har brytit sönder båda sad

tja jag har inte flyttat på någon styrenhet. sitter under en plåt vid passagerar golvet.
menar du de oval-runda bitarna i dörrarna och panelerna bak? de finns nog bara på skroten. finns dock inte många bilar på skrotarna=( ang dina dörrar kommer du ¨få problem med lambo dörrarna då dörrsidan sticker ut vid fläkt utblåset...du får nog ha dörrarna öppna innan du lyfter dem.

humm skumt det med styrenheten, jag har en enhet som sitter vid passagerardörren den är för ABS sen har jag en till stor rackare som sitter brevid tvärstaget som baksätet lutade emot, tor att den är för SRS systemet.
Ne inte dom stora ovala bitarna, det är dom små plast ramarna runt handtagen, jav har letat efter skrotade bilar men det fins inga sad
Sen så kostar dom två plastbitarna 995kr styck om man köper fn honda mad så jag får se vad jag gör med dom.

jo jag vet problemet med dörrsidorna men dom lambodörrarna jag köpte är ställda så att man öpnar dom en bit först sen kör upp dom.
Så får se sen hur det blir men hoppas att jag kan ha kvar utblåsen, inte som utblås men det får ni se senare när jag bygger dörrsidorna big_smile

Blekingebilradio.se

427 Inlägg
11 september 2008
ImprezaGT skrev:
Lifeabuser skrev:

mjo det är lite konstigt att dom tycker att dom kan skicka saker som ser nästan ut som dom som jag beställde tongue... vetifan hur man tänker när man gör så.

Ja, det är ju det tråkiga med affärvärlden. Vissa vill bara tjäna pengar och är inte ett dugg service-minded (vilket inte går ihop i min ekvation). Fast det löser sig ju. Inga problem, tar bara lite längre tid big_smile

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

trucken
563 Inlägg
11 september 2008
ImprezaGT skrev:
apoteket00 skrev:
ImprezaGT skrev:

humm skumt det med styrenheten, jag har en enhet som sitter vid passagerardörren den är för ABS sen har jag en till stor rackare som sitter brevid tvärstaget som baksätet lutade emot, tor att den är för SRS systemet.
Ne inte dom stora ovala bitarna, det är dom små plast ramarna runt handtagen, jav har letat efter skrotade bilar men det fins inga sad
Sen så kostar dom två plastbitarna 995kr styck om man köper fn honda mad så jag får se vad jag gör med dom.

jo jag vet problemet med dörrsidorna men dom lambodörrarna jag köpte är ställda så att man öpnar dom en bit först sen kör upp dom.
Så får se sen hur det blir men hoppas att jag kan ha kvar utblåsen, inte som utblås men det får ni se senare när jag bygger dörrsidorna big_smile

då har du en modell med 4-hjusstyrningoch det har inte jag. skall se om jag har några handtag hemma..
och jag har inte kvar mina utblås....MER HÖGTALARE=)

343 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Ah då förstår jag varför du inte har en sådan box.

det är inte själva handtagen, det är plasten runt om där typ fönsterhissknapparna siter fast i.
men om du har några sådana så kan jag vara intresserad av att köpa dom från dig big_smile
Jag ska också köra högtalare i mina blås ;D fast tror bara att det blir diskanten då den är perfect riktad mot föraren och passageraren smile

Blekingebilradio.se

trucken
563 Inlägg
12 september 2008
ImprezaGT skrev:
Ah då förstår jag varför du inte har en sådan box.

det är inte själva handtagen, det är plasten runt om där typ fönsterhissknapparna siter fast i.
men om du har några sådana så kan jag vara intresserad av att köpa dom från dig big_smile
Jag ska också köra högtalare i mina blås ;D fast tror bara att det blir diskanten då den är perfect riktad mot föraren och passageraren smile

aha...har för mej att jag har något över...ill check

343 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Uppdatering: Hatthylla cool

Ja som jag sa i förra uppdateringen även fast jag har fått mina delar så fortsätter jag på insidan.
Jag har en lite lista med saker som ska göras före jag plastar in den stora baslådan, det som ska göras är...
1# bygga hatthyllan
2# dämpning av karossen som jag inte kommer åt senare
3# fixa dom paneler som jag inte kan jobba med sen
4# dra alla kablar

Så nu kan jag stryka nr1 eftersom hatthyllan är färdig för att plastas in i bilen cool

Det jag började med var att ta orginal hyllan och göra en kopia av de bakersta 5 centimetrarna, bara för att den nya ska passa lika bra som orginal gör smile

Jag mätte ut vart alla sakerna/ bafflarna skulle sitta och använde smältlim och trästavar för att festa dom
och voilà ett hatthylle skelett cool
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85994/458355_uctgl5.jpg

Sen gjorde jag som alltid, spände upp fleec och smetade på polyester, förstärket undersidan med glasfiber och slipade.

Efter att allt detta var klart så fick jag lite konstigt resultat, massa gropar yikes jag kanske spände för lite eller någor men men det får spacklet fylla igen.
Här är första lagret spackel på
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85994/458360_hbwo4p.jpg

sen efter lite slipning åkte andra lagret spackel på för att fylla igen några svackor som inte gick att slipa bort
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85994/458362_wr19ii.jpg

efter lite mer slipning var det dags för finspackling.
notera även att kanterna har förlängts till samma bredd som bakkanten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85994/458366_eazl0o.jpg

Så då var hatthyllan klar för att plastas in i bilen men det görs samtidigt som stora lådan åker in.

det var allt för denna gång smile fortsätter att avverka listan och snart ska baslådan in en sista gång big_smile

Blekingebilradio.se

427 Inlägg
12 september 2008
Schysst, du är riktigt duktig nu!

//Erik
Mitt Projekt!
Sponsorer sökes!

343 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Lifeabuser skrev:

tack tack smile

det är fantastiskt vad fort det går nu för tiden, när jag började och plastade för första gången tog det väldigt lång tid att göra enkla saker.
Nu efter 20kg polyester så går sakerna av bara farten big_smile

Eftersom jag har lärt mig otroligt mycket under dom här månaderna som jag har jobbat med bilen så vågar jag nu göra former och kreationer jag bara kunde dröma om förut.
så jag säger till alla som är sugna på att prova... Gör det du kommer inte att ångra dig cool

Blekingebilradio.se

427 Inlägg
12 september 2008
ImprezaGT skrev:
Lifeabuser skrev:

tack tack smile

det är fantastiskt vad fort det går nu för tiden, när jag började och plastade för första gången tog det väldigt lång tid att göra enkla saker.

Eftersom jag har lärt mig otroligt mycket under dom här månaderna som jag har jobbat med bilen så vågar jag nu göra former och kreationer jag bara kunde dröma om förut.
så jag säger till alla som är sugna på att prova... Gör det du kommer inte att ångra dig cool

Det kliar i fingrarna att börja, men har sagt att jag ska lägga pengarna på utsidan först då den ser taskig ut i dagens läge. Är ju inte direkt billigt att hålla på med alla andra utgifter man drar på sig i livet....

Vilket tyg föredrar du att använda? Har hört att fleece ska vara dåligt då det suger så mycket polyester.

//Erik
Mitt Projekt!
Sponsorer sökes!

343 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Lifeabuser skrev:
ImprezaGT skrev:
Lifeabuser skrev:

tack tack smile

Det kliar i fingrarna att börja, men har sagt att jag ska lägga pengarna på utsidan först då den ser taskig ut i dagens läge. Är ju inte direkt billigt att hålla på med alla andra utgifter man drar på sig i livet....

Vilket tyg föredrar du att använda? Har hört att fleece ska vara dåligt då det suger så mycket polyester.

Ne det är inte billigt det kan jag hålla med om tongue
jag tycker att det är bra att du satsar på ett område först, så hadde jag garanterat byggt ifall jag inte hadde pengar direkt eller om man vill kunna använda bilen medans man bygger

Jag kör med fleece och ja det suger något jävulskt med polyester
men det blir starkt som fan också smile

jag vet inte riktigt vad för andra tyger man kan använda, men enligt mina erfarenheter är fleecen ett bra tyg då det dels blir hårt som fan och polyestern brukar inte gå igenom det.
Dom egenskaperna kan vara bra om man inte vill att något ska fastna på andra sidan eller om man gör stora saker som måste vara hårda för att man ska kunna flytta på dom.
sen så kostar det lite extra polyester men det får man ta smile

Blekingebilradio.se

343 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
Uppdatering: Dämpning av karossen

Jaha dags att ta den andra punkten i listan som måste göras före jag kan plasta in stora lådan...

Dämpningen av karossen, eler iallfall dom delar som jag inte kommer åt senare cool
jag har fått mpnga olika förslag om hur, vad och med vad som jag borde dämpa så jag funderade lite själv och körde på det som jag tyckte lät bäst, sen får jag se om det var dumt eller ett bra val tongue

Jag hadde en tanke som gick ungefär såhär, Vibrationer vill man ha bort, vad dämpar vibrationer ? jo något tyngre, hårdare och tjockare.
Så vad passade bra in på detta, jo typ vanlig bitumen matta ( jag vet att det kanske fins bättre alltenativ men men nu blev det vanlig)

Sen min andra tanke va, om två saker ligger nära varandra och vibrerar så låter det dåligt tongue, så vad är bra för att hålla två material från att vibrera mot varandra ? något som är mjukt och tar upp vibrationerna. så det blev skumgummi mattor

Nu förstår ni hur jag tänker, om det är rätt eller fel det vet jag inte men jag provar smile

Först satte jag fast två hela ark bitumen där baksätet en gång satt, sedan smällde jag på skumgummi mattorna ovanpå det smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85994/462226_dj5h0f.jpg

här har jag plockat bort styrenhet för abs och dragit lite kablar, har även dämpat lite ( det svarta fältet på stolpen )
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85994/462234_9ts7k8.jpg

Mer bitumen mattor... jag skulle vilja dämpa tjockare men det går inte då panelerna ska på plats sen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85994/462239_cu9c44.jpg

jag tröck dit lite mer bitumen och skumgummimatta ovanpå sånu är det klardämpat för denna gång
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85994/462240_ifvshk.jpg

Nu så är det bara två saker kvar att göra innan jag kan plasta in lådan smile
så nästa uppdateing blir det panelerna, om jag kommer på ett bra sätt att göra med dom cool

Blekingebilradio.se

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
16 september 2008
nu kommer du inte höra nått i kupen längre;P inte änns när man pratar med varandra så bra dämpat är det;P

//mackan

Sök