Dags att skriva lite här igen. Har ärligt talat inte fått nånting gjort på bilen den här veckan (okej, har fixat en laddkontakt som passar i uttaget ovan...) utan har njutit av semestern istället. Får se om jag kanske river ur slutsteget i morgon eller på lördag och börjar på nya racket, hade varit kul att ha klart till tävlingen nästa helg. Hade tänkt få montera nya huvudenheten och dra fiberkabeln den här veckan, men det visade sig att dBakuten inte har skickat enheten än, det ska dom tydligen göra i morgon...
Igår och idag har jag dock testat lite högtalare, Axton AX085ES & Em.phaser ECX85-G5 mot originalhögtalarna i pappas 9-5a samt Amega DRVRQ6 (midbasar) mot Amega QW6 (basar) i min bil, helt enkelt för att jag inte hade så mycket annat vettigt för mig. Amega QW6 spelade oväntat bra rakt ut i dörrarna i min bil, men mer effekt behövs fast dörrarna är ledsna redan nu. I pappas bil är jag lite osäker, har beställt hem ett par Magnat Carfit 87 bara för att testa också. Ska jämföra dom tre mot Amega Q-Cox350 i min bil, blir intressant att se hur dom står sig, vet att iaf. Axton är väldigt potenta.
Nu över till den högtalarmonteringsguide som jag utlovade för över en månad sedan. Bara för att visa hur jag gör när jag monterar nya högtalare i SAAB 9-3SS/SC, ungefär samma tillvägagångssätt i SAAB 9-5 också men där kan man skippa steg 5 & 7.
1. Bänd lös gallret med en spårmejsel, var försiktig så att du inte skadar vinylen på instrumentbrädan.
2. Skruva lös högtalaren, en liten mejsel med torx T25 bits är det som gäller för dom två skruvarna.
(Ursäktar för den dåliga bilden, men kameran ville inte fokusera)
3. Koppla ur kontakten till högtalaren, även den till diskanten om du har en sådan.
4. Du ska nu ha en ensam kontakt som ser ut som den nedan. Stiftet märkt 1 är minus, stiftet märkt 2 är plus.
5. Slipa ner dom inringade kanterna, resultatet borde se ut ungefärsom bild två nedan.
6. Lägg därefter dit ett par brickor över skruvhålen, innerhål minst 5mm och tjocklek 2-3mm.
7. Tejpa för eller sätt dämpmatta över hålen för originaldiskanten, annars kommer dessa agera som "portar" och riskerar att ge flåsljud om du har rejäla högtalare och "mycket" effekt till dom.
8. Gör ett par adapterkablar, längd 5-10cm med 2,8mm flatstift i ena änden och en 2,8mm kabelsko på minus och 4,8mm på plus. Flatstifen kopplas sen in i originalkontakten som då slipper klippas sönder (röd (plus) i uttag 2, svart (minus) i uttag 1). Tejpa gärna efteråt för att säkerställa att dom sitter kvar.
9. Koppla in dina nya högtalare, lägg gärna en tätningslist, skumgummi eller butylmassa längs kanten på undersidan för att täta mot kanten i hålet. Stoppa ner dom i hålet, vrid så att fästöronen i högtalaren stämmer mot skruvhålen i instrumentbrädan och skruva fast. På med gallret och njut av en rejält förbättrad ljudupplevelse.
I morgon kommer (förhoppningsvis) lite synpunkter på olika 3,5" koaxialhögtalare. Hertz ECX87 och JL TR350CXi har jag i minnet och dom gillar jag inte alls pga påträngande diskant och dålig botten. Om det inte kommer nån uppdatering i morgon så skyller jag på cruising i Säter där en stor del av kvällen kommer att tillbringas, hoppas på skapligt väder och många fina bilar! På söndag är det förrästen den årliga
SAAB-träffen i Engeltofta dit jag planerat att återigen åka med bilen, den som vill och vågar får gärna komma fram och prata och lyssna, är det fint väder så åker dörrarna upp och då kommer alla få lyssna vare sig dom vill eller inte. Om nu inte Jonas överröstar mig.