2988
Sök

Chevy Smallblock 350 Trim

2 164 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Vad ger ett par headers och dubbelt 2,5" hela vägen på en 350??
Hörde av en att man kunde få ut 50hästkrafter till genom det.. Kan det stämma?
Ge mig gärna massa tips på billiga och enkla sätt att få mer häst, fast utan att öka bränsleförbrukningen allt för mycket!!
Det är min Nova det gäller, kolla gärna på den och säg vad jag kan göra!!
Måste ha ideer, i augusti är det race i vårgårda och jag vill vinna över min kompis!! HJÄLP!! tongue

Mvh Dadde
Senast redigerat av dadde (22 juli 2008)

"Life´s too short to drive a boring car"

4 682 Inlägg
22 juli 2008
bra headers,å 2.5 tums avgasrör i x form borde nog ge omkring 50 hästar på en 70-tals jänkare.
lite svårt att trimma utan att öka bränsleförbrukningen,men insprutning e ett bra sätt få mer hästar +lägre förbrukning. ta ett vanlig  insug lägg till mer gods å borra hål för spridare.som strysystem e megasquirt vanligast.som bränslepump kan till ex. holley blå användas.
sen kan du ju plana å porta topplocken utan att öka bränsleförbrukningen nämnvärt.de ger några hästar till.
andra sätt som inte e lika effektiva men man ändå tjänar lite effekt på e att:blueprinta hela motorn,montera elektronisk olje- och vattenpump,montera elfläkt och ett "skvätt" skydd i oljetråget.
ger inte så mycket effekt men minskar bränsle förbrukning något.
sen gäller det ju att se till tändningen e rätt ställt o.s.v
men de lättaste sättet att bli snabbare i dragracet e nog att lätta bilen så mycket som möjligt.

41 Inlägg
Oldschool
299 Inlägg
22 juli 2008
Gröna spridare. Ställbar bränslepump kan ge 10 till 20 hk.

blacken
22 juli 2008
Det finns ett reportage i "Wheels" tror jag det var, om projekt " whiplash". där så finns det mycket bra "recept" om hur man motiverar en Cheva "350"..

2 164 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Okej smile Tack allihopa!! jag skall slänga på headers och 2,5" dubbelt hela vägen med sportdämpare.. Men jag vet inte om jag ska ha X-pipe, har hört att det tar bort V8 ljudet en del.. hmm

198 Inlägg
24 juli 2008
Var kan jag med säkerhet få veta att headers och 2,5" på en 70-tals original 350 ska ge 50 häst?

1332 - Överjävlig

4 682 Inlägg
24 juli 2008
Habobo skrev:
Var kan jag med säkerhet få veta att headers och 2,5" på en 70-tals original 350 ska ge 50 häst?

det kan du inte förrän du har testat motorn i bromsbänk.

135 Inlägg
24 juli 2008
Jag har svårt att tro att headers och 2,5" system skulle ge 50hk!

Masterworks
24 juli 2008
Montera lustgas så får du garanterat 50hk eller mer till en vettig peng! big_smile

1 396 Inlägg
24 juli 2008
Headers, elvattenpump och elfläkt ger dig nog närmare 40 hk.

Chevy High Performance bänkade en bil med originalpump och sen med elpump, 23 hk plus med elpump!

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2008
Man hör allt som oftast att allt är billigt till V8:or och att de är lättrimmade.

Att installera sprut måste ju vara rätt i men mening, helt plötsligt har man mycket bättre kontroll på allt.  Vassare kamaxel, setill så att avgas och insug er vettigt ut...  borde kunna hitta 75hk/liter utan att meka ihjäl sig väl?

Stämmer allt det jag skrev först att det är billigt och lättrimmat?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 682 Inlägg
24 juli 2008
thunderbolt skrev:

nog på en 70-talare,deras orginal avgasstystem stjäl mycke effekt.dessutom kan en ljuddämpare själa över 30 hästar:O.!så tänk på va ni kör me för ljuddämpare.

2 164 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
thunderbolt skrev:

nog på en 70-talare,deras orginal avgasstystem stjäl mycke effekt.dessutom kan en ljuddämpare själa över 30 hästar:O.!så tänk på va ni kör me för ljuddämpare.

aa det sitter ju massa skit på dom.. katalysator och EGR medmera.. miljöbilar.. tongue jag har headers, men vet inte om jag ska ha X-pipe.. Jag har det liggandes oxå, men jag vill ha det goa V8 ljudet kvar.. Kan nån lägga upp en film där man hör en vanlig 350 med headers och X-pipe? inga vråltrimmade monster nu, utan bara avgassystem. tongue

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 juli 2008
Vortec aluminium toppar, nytt insug och förgasare, nytt avgassystem, lyftare/kam/kolvar. Du kan få ut runt 600hk om du gör allting rätt, för runt 15 - 20k.

X-pipe gör bara V8'a mullret högre. Annars så kan man ju köra på öppna headers. Det mullrar skönt.
Senast redigerat av Siarnaq (24 juli 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Masterworks
24 juli 2008
dadde skrev:
Moparboy440 skrev:
thunderbolt skrev:

aa det sitter ju massa skit på dom.. katalysator och EGR medmera.. miljöbilar.. tongue jag har headers, men vet inte om jag ska ha X-pipe.. Jag har det liggandes oxå, men jag vill ha det goa V8 ljudet kvar.. Kan nån lägga upp en film där man hör en vanlig 350 med headers och X-pipe? inga vråltrimmade monster nu, utan bara avgassystem. tongue

Vanlig 350 med headers och x-pipa!

4 682 Inlägg
24 juli 2008
Siarnaq skrev:
Vortec aluminium toppar, nytt insug och förgasare, nytt avgassystem, lyftare/kam/kolvar. Du kan få ut runt 600hk om du gör allting rätt, för runt 15 - 20k.

X-pipe gör bara V8'a mullret högre. Annars så kan man ju köra på öppna headers. Det mullrar skönt.

600 hk ur en 2-bolt chevy 350 som du ska köra på  gatan blir nog ganska svårt,med en välbyggd värsting 383:a(sugmotor)  så har du svårt att komma upp över 500 hk .även me etanol som drivmedel å insprutning.
för 600 hk behövs toppar nog överliggande kammar om den ska gå att köras på gatan. å då ska ju grejorna lira 100% ihop. ingen omöjlighet förstås men,onödigt att slösa pengar på det.lika bra att köpa bigblock.
sånna här toppar ja tänkte på btw. :http.//www.aardemasohc.net/index_files/Page313.htm.

dadde har du Hei tändingsystem på bilen förresten?gm började väl me de nångån på slutet av 70-talet.

4 682 Inlägg
24 juli 2008
Masterworks skrev:
dadde skrev:
Moparboy440 skrev:

350 motor i corvette c5 lol?vem har slängt ut Ls1:an:P?

Masterworks
24 juli 2008
Moparboy440 skrev:
Masterworks skrev:
dadde skrev:

350 motor i corvette c5 lol?vem har slängt ut Ls1:an:P?

Så du menar at Ls1 inte e en 350??? wink

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 juli 2008
Masterworks skrev:
Så du menar at Ls1 inte e en 350??? wink

LS1 är en hel-aluminium 346 cui V8'a.

Inte en 350.

Mopar, tro mig, det är lätt att bygga en 600hk smallblock för gatan och strippen. Familjen har sammanlagt över 40 år med att bygga motorer.
Senast redigerat av Siarnaq (24 juli 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Sök