Sätta dit en elkylfläkt!!!

Patte_87
2 februari 2006 · 2 Inlägg

Jag har en 240 som jag skulle vilja ta bort fläkten som går hela tiden o sätta dit en elfläkt istället...
men jag undrar hur jag ska göra så att fläkten startar när motorn blir varm? för jag har sätt några här på garaget som har satt dit nått i kylarslangen men jag undrar vad det är o vad man kan köpa en sån? tacksam för alla svar!!!

Prankster
2 februari 2006 · 142 Inlägg

det borde väl gå att ta tempgivaren från vilken bil med kylfläkt som helst! Är nog det du sett i kylarslangarna! men var uppmärksam på vatten pumpen.. om jag förstått de hela rätt så sliter dom in sig med fläkten, då fläkten drar pumpaxeln åt nått håll, och tar man då bort fläkten så ska den kunna skära tydligen. Men var lite uppmärksam bara, inte ens säkert att det händer! jag ska göra precis samma operation på min 142'a samtidigt som jag ska lyfta i en b23a med m47'a i den! big_smile

Toyota Celica GT-4 "Black Edition" (1989)
Xoff Volvo tönt... =)
2 februari 2006 · 2 344 Inlägg
Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
fôlkräjs
5 februari 2006 · 6 Inlägg

Ordet du letar efter är Termotidgivare

chevalillis bilmekaniker
5 februari 2006 · 131 Inlägg

om du ska montera en el fläckt så tar du enklast o drar till en bil skrot och leter upp en termo kontakt(sitter på tex saab 900 kylare),en saab 9000 el fläckt och en kyl slang(den undre) till 240 om du inte vill kapa den som redan sitter på bilen.
sen får du ta och leta upp ett rör som passar i kyl slangen och borra hål i och svetsa dit en mutter som termokontakten passar i sen kapar du kylslangen på ett rakt ställe o kortar den så att den blir lika lång som innan du monterade ditt rör stumpen med termo kontakten.
sen ä det bara o montera dit el fläckten på kylaren och det är enklast att gö genom att ta bort kylaren o testa hur fläckten passar bäst o sen skruva fast den sen montera tillbaks kularen och det.(glöm ej att sätta fast remskivan på vatten pumpen där fläckten satt innan)
sen den tråkigaste biten: elen, ta o koppla in ett relä som man brukar bort sett från att du även tar direckt plus över en säkring tiil ställströmen..sen tar du från ut gång 87 på relät(det som ska gå till för brukaren)o drar en kabel till termo kontakten och sen om tar du o drar en liten kabel från andra stiftet på termo kontakten till el fläckten som du sedan sedan bara jordar i karossen.
man ska använda 2,5 kvadarats kabel och 30A säkring till instalationen.

(om du inte för står så kan du få bilder på hur det ska se ut)

Ullberg
5 februari 2006 · 154 Inlägg

Jag har satt dit elkylfläkt på min 740 men jag slår på den me strömbrytare just nu....tog den från min saab 9000 men kabelhärvan från den såg det ut som om en kabel såg ut som den gick till temperaturmätarn på instrumenthuset...kan det stämma? Å hur kopplar man in den kabeln som går dit isf? smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
900 Power
7 februari 2006 · 214 Inlägg

Ullberg, hör av dig till chevalillis så berättar han hur han har gjort i sin 740...

Sharky
7 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Njäääää.....

En termotidgivare ger en slutning under en viss tid när motorn är kall.

Mig tro han leta termokontakt, klick, klick,..

/Göran


fôlkräjs skrev:
Ordet du letar efter är Termotidgivare

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang