Projekt: Mazda Mx3. Motorbyte - 2.5 V6. Just nu; bromsuppgradering. MASSOR AV NYA BILDER!

ergoproxy
14 augusti 2008 · 236 Inlägg

Lägger upp en projekttråd om mazdan. Hade förut ett projekt som jag höll i bloggen, återuppbyggnad av bilen efter krocken Augusti 07.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/137264_7nv12w.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/360084_jalr2t.jpg

Men nu skapar jag en projekttråd istället så det är lättare för folk att följa.
Min motor rasade på vägen hem från gatebil i Juli, så nu ska jag sätta in en ny motor.
Det blir en KLZE V6 2,5 Litare med 200 hk, den jag hade innan va en V6 på 1,8 litare med 136 Hk.
Jag har varit inriktad på utseéndet på bilen innan bara och nu går jag vidare till motor.
Motorn har kommit idag (Torsdag 14 Augusti) Hade tänkt beställa hem från USA men hade turen som hittade en som sålde den motorn jag skulle ha i Sverige. Vet inte vilken dag vi kan hämta den och köra ut den till mekagaraget. Men kommer skriva det så fort vi kommer igång.

Sen är det lite andra planer med.
Ska beställa ett par evo sportstolar:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/423572_2gjl4q.jpg

Sen blir det att:
-klä om baksätet svart.
-Bakrutan ska tonas kolsvart, kanske tona sidorutorna.
-Har beställt nya och frächare front blinkers då dom andra såg så dassiga ut.
-Vita sidoblinkers ska på så småningom då jag hittar ett par som passar,
har beställt 3 gånger från Ebay blinkers som står att dom ska passa, men nepp.
-Lämna in högerdörren på lackning efter att någon har kört emot och gjort en djup repa.
-Ta loss ena sidokjolen och limma om då det har lossnat.
-Göra lite snyggare i motorrummet.

Sen kommer även hela ljudsystemet byggas om, allt ska bytas.
Det ska bli en 12" i låda i baksätet med snygg design, just nu har jag 2 st 12"
men är för lite plats för dom. Ljudbygget blir i vinter.


Kommer bli mycket mer jag vill göra. Skriver här så fort något nytt dyker upp.
Kommer bli ett långdraget project då jag inte vill sätta igång med allt nu under sommaren.
Motorn ska i först så att bilen kommer på vägarna igen och sen tar jag det andra lite då och då
när jag hinner.

Senast redigerat av ergoproxy (31 maj 2009)

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
Majoren442
14 augusti 2008 · 213 Inlägg

Tror det kan bli bra men är det inte bättre med 2 10.or istället för 1 12:a dem är ju rappare och hänger med låtarna bättre.

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!
sir_daniel www.kudoz.se
14 augusti 2008 · 3 802 Inlägg

nu slutligen kom det upp en tråd om bilen smile

Matt3_
14 augusti 2008 · 449 Inlägg

Den blir nog finare smile

Lycka till

Stofer
14 augusti 2008 · 738 Inlägg

Låter bra de här! jobba jobba! smile   Lycka till!!!

ergoproxy
14 augusti 2008 · 236 Inlägg

sir_daniel skrev:
nu slutligen kom det upp en tråd om bilen smile

ja efter att folk tjötar så tongue

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
ergoproxy
14 augusti 2008 · 236 Inlägg

Majoren442 skrev:
Tror det kan bli bra men är det inte bättre med 2 10.or istället för 1 12:a dem är ju rappare och hänger med låtarna bättre.

jag blev rekomenderad en 12:a, men få se. Är inte förrens i vinter ljudbygget kommer igång.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
Majoren442
14 augusti 2008 · 213 Inlägg

Okej. Tänkte på att när du spelar låtar med högre tempo så är det vanligtvis att man hör att basen släpar lite. Men sen tror jag du kommer igång tror jag att du kommer få den riktigt  grym.

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!
Sharkman Haj på det mesta
14 augusti 2008 · 15 Inlägg

Riktigt kul när tjejer har en egen bil de jobbar med. Riktigt snyggt bygge.

Med vänliga hälsningar
SHARKMAN
Taksänkt Fiero
Pontiac Fiero GT "Taksänkt" (1986)
Volvo S60 "R-design" (2001)
PG Avstängd
14 augusti 2008 · 298 Inlägg

Ska bli skoj att följa mini supran cool

TT-Avant
16 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Majoren442 skrev:
Okej. Tänkte på att när du spelar låtar med högre tempo så är det vanligtvis att man hör att basen släpar lite. Men sen tror jag du kommer igång tror jag att du kommer få den riktigt  grym.

Måste bara komentera lite..
Så är inte fallet som du skriver..
Har du rätt låda, gott om effekt och bra strömtillförsel så kommer du inte märka nån skillnad på om det är en 10" eller 15"..
Man kan få en 15" att spela "snabbare" än en 10", om man gör rätt från början.
Det är jag som rekomenderat henne en 12", detta pga. målet med ljudbygget. wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Majoren442
17 augusti 2008 · 213 Inlägg

TT-Avant skrev:

Majoren442 skrev:
Okej. Tänkte på att när du spelar låtar med högre tempo så är det vanligtvis att man hör att basen släpar lite. Men sen tror jag du kommer igång tror jag att du kommer få den riktigt  grym.

Måste bara komentera lite..
Så är inte fallet som du skriver..
Har du rätt låda, gott om effekt och bra strömtillförsel så kommer du inte märka nån skillnad på om det är en 10" eller 15"..
Man kan få en 15" att spela "snabbare" än en 10", om man gör rätt från början.
Det är jag som rekomenderat henne en 12", detta pga. målet med ljudbygget. wink

När du pratar om rätt låda hur tänker du då?  Måste det vara någon spec eller?
Kompisen fick sitt ljud monterat och rekomenderat av cdr då en blaupunkt slutsteg och bas tycker den e relavtivt rapp men den släpar hört många 12:or som har detta fenomen. Men jag tror verkligen inte att det är så att  det inte går. Det kommer nog bli bra än då

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!
TT-Avant
17 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Lådan ska ju byggas efter basens värden..går inte bara stoppa i den i en låda och hoppas att den spela bra.Den ska även pass i just den bilen man har, inte till grannens (om han/hon inte har samma modell)
Tyvärr finns det för många som gör detta..
Sedan ska man även komma ihåg att vrida rätt på fasen, inte bara vända den 180`.
Har man ställbar fasning på steget så kan detta göra underverk på "släpande" basar.
Du kan nog få höra på ljudet till sommaren 2009, förhoppningsvis, för då ska den nog vara klar.
Detta beror dock på föraren, om  lilla ELIN bara kan låta bli att köra sönder den!!!

Senast redigerat av TT-Avant (17 augusti 2008)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ergoproxy
17 augusti 2008 · 236 Inlägg

TT-Avant skrev:
Lådan ska ju byggas efter basens värden..går inte bara stoppa i den i en låda och hoppas att den spela bra.Den ska även pass i just den bilen man har, inte till grannens (om han/hon inte har samma modell)
Tyvärr finns det för många som gör detta..
Sedan ska man även komma ihåg att vrida rätt på fasen, inte bara vända den 180`.
Har man ställbar fasning på steget så kan detta göra underverk på "släpande" basar.
Du kan nog få höra på ljudet till sommaren 2009, förhoppningsvis, för då ska den nog vara klar.
Detta beror dock på föraren, om  lilla ELIN bara kan låta bli att köra sönder den!!!

Men i vinter när det står i garaget så kan jag ju inte köra sönder den smile

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
TT-Avant
17 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

ergoproxy skrev:
Men i vinter när det står i garaget så kan jag ju inte köra sönder den smile

Det vet man inte när det gäller dej wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
s15 vingåker
17 augusti 2008 · 68 Inlägg

Lycka till med bygge.hoppas det varte bra.

Drive Nice!
ergoproxy
17 augusti 2008 · 236 Inlägg

Nu har man beställt extraktorrör och blåa tädkablar smile.
Och på Tisdag (12 augusti) hämtar vi motorn big_smile.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
DOHC
17 augusti 2008 · 27 Inlägg

ergoproxy skrev:
Nu har man beställt extraktorrör och blåa tädkablar smile.
Och på Tisdag (12 augusti) hämtar vi motorn big_smile.

Läste på Mazdaklubben vilken motor det är, kommer bli den motorstarkaste Mx3:an i Sverige smile jag körde själv MX3 KLDE innan men suktade efter denna motor hehe Lycka till, kommer följa projektet.

MVH
Daniel

ergoproxy
17 augusti 2008 · 236 Inlägg

Jo jag hoppas jag blir den första i sverige med den motorn smile

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
DOHC
17 augusti 2008 · 27 Inlägg

ergoproxy skrev:
Jo jag hoppas jag blir den första i sverige med den motorn smile

Det blir du helt klart smile sen med extractorröret blir det kalas.

Jag bromsade min gamla vanliga 2.5:a med trim som extractor, 2,5" avgass utan kat, öppet avskärmat filter, 14 graders tändning till 196,9 hk & 243 nm men KLZE har ju redan 200 hk/250 nm ifrån början & det är i en bil med mazdas superstrypande original avgassystem samt lugtburk & med katalysator så med samma mods som jag hade så borde den ge över 220 hk lätt big_smile

Lite filmer på min gamla MX3 KLDE
http://www.youtube.com/watch?v=ITyK0_A7dws
http://www.youtube.com/watch?v=OPJVzlV5Gig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang