Hejsan alla glada!
Nu när bmwn börjar bli klar så har jag börjat fixa lite med mercan igen!
Det är ju nämligen såhär att jag skrev innan i tråden att jag skulle få tag i ett grenrör från danmark. Dock har ju företag försvunnit eller något och det är väldigt svårt att få tag i grenrör till denna modellen.
Jag har läst runt lite på mercedes forum om hur mycket ett grenrör tillför på denna motorn och dem snackar om 25-35 hk extra eftersom grenröret orginal är väldigt klent uppbyggt!!
Så nu har jag börjat leta efter ett orginal grenrör att ta "flänsen" från som sitter mot toppen som mall och ska nu bygga mig ett eget! Till hjälp har jag min far som är Licenssvetsare sen 25år tebaks. Så vi ska försöka bygga ett eget fullflödes grenrör med rör som är lika långa från alla cylindrar.
Ett test som vi ska utföra.
Har nu precis varit ute och testat bilen "Orginal" 50-120km/h och förhoppningsvis kommer denna sträckan gå lite bättre efter vi byggt klart och monterat det nya!
Var idag på tollarps bildemontering som vi hade hittat ett grenrör till denna bilen via laga.se ringer och fråga om dem har det hemma. Svaret blir jag. Åker till kristianstad 4mil enkel kommer dit och grenröret visar sig vara till en dieselmotorer och dessutom inte ens en 230 skulle jag gissa på. Aja, lite irreterad blir man när det är så fint med artikelnr osv sen är det fel likväl. Men men, vi hittar nog ett så småningom som kan bli vår mall!!
I filmen ser vi från 2;a växeln till 3;e upp till 120km/h växlingen kunde blitt snabbare om jag inte hade haft kameran att hålla i men det får duga! Man ser ialf hur den drar genom växlarna!
Videon med mercedes 230ce 130hk 4cylindriga motorn!
[video]http://www.garaget.org/video/e2yps1yoln3n[/video]