3473
Sök

Överladdning?

97 Inlägg
2 maj 2005
Trådstartare
#1
Om man ska bygga om en motor och knvertera turbo eller kompressor (kompressor kanske i mitt fall) måste inte kammar, vevaxel och stakar bytas om det ska bli någon visentlig skillnad?

en del säger att en kompressorkonvertering kan gå på ca 20-40 beroende på alltmöjligt.. men jag fick en ofert på 200.000?


----------------------------------
Följande delar är vad vi rekomenderar :
Innehåll:
Autronic SM4 18600.-

Autronic CDI box 8950:-

Autronic CD programvara 1st 450:-
Lysholm 2300 skruv kompressor 27790:-

Ross kolvar 6st 14600:-

Total seal ringar 6st 2230:-

Eagel stakar 6st 11400:-

Motor lager sats 1st 6499:-

motor pakning sats 1st 3950:-

Toppbultar 1260:-

Tändstift 6st 1590:-

Qx olja 7L 1180:-

olje filter 1st 340:-

vevhus ventilations filter 1st 295:-

Lintec Filter 1st 995:-

Ventilslangar 2,4m 300:-

Bränsle slangar 2st 2300:-

Catch tank 1st 2300:-

Bränslpumpar 2st 6400:-
Rooger Intercooler 1st 10400:-
silicon Slangs anslutningar 8st 820:-

SKR Dump 1st 2600:-

Rooger Plenum 1st 2400:-

Tryck Rörs böjar 4st 2500:-
tryck rör 2st 890:-

Spec koppling 1set 6400:-

Vanos Brickor 2st 2000:-

Hal givare 1 st 1300:-

Mappsensor 3bar 1st 1450:-

Avgas system 1st 8400:-

Spridare 6st 11300:-

Borning 3500:-

Remhjul 4300:-

Kopressor fästen 2490:-

Kopressor gavlar 5600:-

Summa delar 173079:-

Arbete 100h a 465:-/h 46500:-

Summa 219579:-

Mappnig/bänkning 14500:-
--------------------------------

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!

305 Inlägg
2 maj 2005
#2
kan nån förklara mappning ?   ställa in nått eller? 14 tusen spänn för "vadå" ?

Vilka priser!! yikes


671 Inlägg
2 maj 2005
#3
Mappningen är när man ställer in bränslekurvan och tändningskurvan, oftast på en rullande landsväg.

Autronics system har dessutom autotune funktion och ska enligt tillverkaren mappas på 20min och enligt säljarna mappas av sig själv om man bara tar en sväng på stan.

För 200.000 kan jag bygga en hel bil.
Senast redigerat av Daniel (2 maj 2005)

607 Inlägg
2 maj 2005
#4
Har inte ess tuning nåt då? vet att dom har till både bmw och mercedes, brukar kosta mellan 5-8000 euro där har jag för mig.

Lycka till iaf

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

1 639 Inlägg
2 maj 2005
#5
Jösses, du får ju nästan en Supra MKIV för dessa pengar...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

97 Inlägg
2 maj 2005
Trådstartare
#6
mrcelica skrev:
Jösses, du får ju nästan en Supra MKIV för dessa pengar...

Det är precis det jag menar.. vissligen är det ett 750  hp kit... eller det va iaf det jag frågade om.. men men.. blev dyrare än va jag trodde.. massor av folk skrivar ja att de betalat ca 20-40 lakan.. konstigt..

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!

97 Inlägg
2 maj 2005
Trådstartare
#7
Ckosworth skrev:
Har inte ess tuning nåt då? vet att dom har till både bmw och mercedes, brukar kosta mellan 5-8000 euro där har jag för mig.

Lycka till iaf

Har du någon adress??

mvh Fille

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!

97 Inlägg
2 maj 2005
Trådstartare
#8
PLUS att inget som stå i listan jag klipte in verkar överflödigt om man vill ha det ordentligt? eller? inte proffs..

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!

Verkmästare
97 Inlägg
2 maj 2005
#9
Så här ligger det till:

Motorhobbyn har ökat lavinartat på senare år, med Bilsport och deras evenemang som stora dragplåster. I biltidning på biltidning står att läsa hur den ena efter den andra har trimmat eller turbokonverterat sin bil. För det första är det mesta som läses i dessa tidning olagligt. För det andra så är det både svårt och JÄVLIGT dyrt om man ska ha proffs till att göra det.
Därför kan man ställa sig frågande till vart alla dessa unga grabbar får sina slantar ifrån. Vissa jobbar säkert arslena av sig, andra har rika päron, men några finansierar säkert det genom någon form av illegal verksamhet...
Visst finns det sponsorer, men det är VÄLDIGT sällan man som oerfaren kan får några större summor pengar (eller delar) i spons.
Allt detta framgår sällan eller aldrig i motortidningarna och motorintresserade ungdomar med normala pengar tror därför att deras nyinköpta bil med sugmotor för småsummor kan turbokonverteras till sinnessjuka effekter. Detta är INTE SANT! Vill man ha mycket hästa så kostar det en jävulsk massa pengar (om man inte är superhändig halvEinstein med kanonbra kontakter).

Den ovanstående offerten är därför helt rimlig. Det kostar verkligen så mycket pengar om man ska ha duktigt folk att trimma en bil så mycket och köpa delarna nya till fullpris. Det är bara fakta, inse det!

Att mappningen i sig skulle gå till ca 14 000 är fullt rimligt. Att Autronicet skulle mappa sig helt själv är bullshit. Inget eftermarknads sprut är så bra ännu. Visst, det kan säkert grundmappa sig hyffsat, men vill man att grejorna ska hålla och funka bra så måste man ha ett proffs att justera. Det är ofta många timmar i bänk som gäller och arbetstid är pengar. Dessutom kostar en bänk en ansenlig summa pengar som ska finansieras genom just mappning och/eller effektmätning.

Sen har vi problemet med besiktningen. Ingen normal bil tillåts öka effekten mer än några få procent. Dvs har du en bil med 200 hk och vill öka till 750 så finns det inte en plan i helvete att du får den genom besiktning utan att muta dem, eller på annat sätt kringgå lagen.

Jag bryr mig inte om folk ökat effekten, men jag önskar att man satsar på väghållning och bromsar så att de pallar att hålla bilen på vägen.

Dock kommer det att bli problem med all denna trimning efterhand som folk mutar killarna på bilprovningen, streeracen, olyckorna och fortkörningarna ökar, så för eller senare kommer myndigheterna att göra livet surt för oss bilintresserade. Tyvärr.

I övrigt får du ha lycka till med ditt bygge!

Mvh Stoffe


Ölbryggare
339 Inlägg
2 maj 2005
#10
Jag kan iaf gå i god för att det kostar dessa pengar om du låter en firma göra jobbet och du ska ha riktiga prylar. Men visst går det att hitta 500hk bilar för under 100.000:-
Men då är det oftast inte så värst bra gjort, och dessutom krävs det mycket för att få det att fungera smärtfritt...Men effekt går att få billigt, men då håller det därefter också..


305 Inlägg
2 maj 2005
#11
Får kanske pröva en mer beprövad teknik för få hästar till skapliga pengar som håller = Stor motor utan stressfläktar m.m.  V8 5.7 liter och uppåt i princip .
Det kostar det med men bör hålla .
sen blir det att greja väghållning bromsar m.m.  och se om den går att få igenom SBP .

Vad är det för kärra du ska mikla med ?


10 287 Inlägg
3 maj 2005
#12
Du Filip, vad är det för bil?

Och Stoffe har helt rätt - autotune funkar inte i verkligheten då det inte kan mappa tändning vilket är den väsentligaste parametern vid mappning.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

607 Inlägg
3 maj 2005
#13
Gå in på Autopower.se vet att dom hade något reportage där om nån kompressor konverterad 540 från ess tuning, så det finns säkert nån länk där...

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

12 086 Inlägg
3 maj 2005
#15
Alla dom där grejorna, bortsätt från mappning och arbete kan man köpa avsevärt mkt billigare själv i usa/japan tex. Och när man är händig på motorer så kan man plocka ihop det själv (väldigt mkt av det iaf) och sen be en firma mappa den.

97 Inlägg
3 maj 2005
Trådstartare
#16
ja nu hade jag inte tänkt lägga ut dessa pengar enns frånbörja.. lite kul grja tt kolla.. jag hade tänkt lägga till innan någon sa det innan men givetvis kan man inte sattsa enbart på motor.. man kan få en kul original bil med grym väghålling.. och bromsar..

En annan anledning till att jag kollade priset var att jag såg en BMW 325i som det sas sitta koompressor i. (många sa det så jag antar att det är sant) Den gick BRA men tittade man på skicket så var det kanske det inte stämde med prestandan. och det var kanske en 94:a årsmodell..

Tittade på ett annat forum. där låter det på fler att det räcker med kompressor och att det inte är så dyrt.. (ca 30.000) men det stämmer asså inte??

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!

252 Inlägg
3 maj 2005
#17
Stoffe! Håller med dig till fullo!
Har ju själv spenerat endel under huven...

//Janne

95 Inlägg
3 maj 2005
#18
Det enda styrsytemet idag som är i närheten av att kunna "mappa" sig själv är väl Nira i3.



Sök