Så här ligger det till:
Motorhobbyn har ökat lavinartat på senare år, med Bilsport och deras evenemang som stora dragplåster. I biltidning på biltidning står att läsa hur den ena efter den andra har trimmat eller turbokonverterat sin bil. För det första är det mesta som läses i dessa tidning olagligt. För det andra så är det både svårt och JÄVLIGT dyrt om man ska ha proffs till att göra det.
Därför kan man ställa sig frågande till vart alla dessa unga grabbar får sina slantar ifrån. Vissa jobbar säkert arslena av sig, andra har rika päron, men några finansierar säkert det genom någon form av illegal verksamhet...
Visst finns det sponsorer, men det är VÄLDIGT sällan man som oerfaren kan får några större summor pengar (eller delar) i spons.
Allt detta framgår sällan eller aldrig i motortidningarna och motorintresserade ungdomar med normala pengar tror därför att deras nyinköpta bil med sugmotor för småsummor kan turbokonverteras till sinnessjuka effekter. Detta är INTE SANT! Vill man ha mycket hästa så kostar det en jävulsk massa pengar (om man inte är superhändig halvEinstein med kanonbra kontakter).
Den ovanstående offerten är därför helt rimlig. Det kostar verkligen så mycket pengar om man ska ha duktigt folk att trimma en bil så mycket och köpa delarna nya till fullpris. Det är bara fakta, inse det!
Att mappningen i sig skulle gå till ca 14 000 är fullt rimligt. Att Autronicet skulle mappa sig helt själv är bullshit. Inget eftermarknads sprut är så bra ännu. Visst, det kan säkert grundmappa sig hyffsat, men vill man att grejorna ska hålla och funka bra så måste man ha ett proffs att justera. Det är ofta många timmar i bänk som gäller och arbetstid är pengar. Dessutom kostar en bänk en ansenlig summa pengar som ska finansieras genom just mappning och/eller effektmätning.
Sen har vi problemet med besiktningen. Ingen normal bil tillåts öka effekten mer än några få procent. Dvs har du en bil med 200 hk och vill öka till 750 så finns det inte en plan i helvete att du får den genom besiktning utan att muta dem, eller på annat sätt kringgå lagen.
Jag bryr mig inte om folk ökat effekten, men jag önskar att man satsar på väghållning och bromsar så att de pallar att hålla bilen på vägen.
Dock kommer det att bli problem med all denna trimning efterhand som folk mutar killarna på bilprovningen, streeracen, olyckorna och fortkörningarna ökar, så för eller senare kommer myndigheterna att göra livet surt för oss bilintresserade. Tyvärr.
I övrigt får du ha lycka till med ditt bygge!
Mvh Stoffe