Vtec överskattat eller Turbo överskattat, vad tycker du?

Hellquist
1 september 2008 · 499 Inlägg

Vad är detta att tjafsa om, ingen har ju fakta.

Vad gäller hållbarhet så säg inte att en ny Honda motor är bättre än en Volvorödblock, för det är ju inte sant. Men det är ju inte meningen med Hondas motor. Den går ju så långt så det räcker och blir över för 95% av alla användarna. Rödblockarna är riktigt stabila grejer, något som antagligen inte är ekonomiskt hållbart att tillverka längre. Tänk också på att Volvo rödblock är utvecklade under 70-talet, kul att ni jämför dessa motorer med splitter nya Hondamotorer. Det vore ju skit om inte utvecklingen gått framåt på 40år, eller är rödblockarna fortfarande moderna..?

En bil med V-tec har ju inte bättre hållbarhet än en motor med överladdning. Om vi lämnar turboagget och tänker på själva motorn så krävs det ju betydligt mer varv för en V-tec motor och det betyder bla, högre kolvhastighet, högre kolvacc osv. Kolvhastigheten är ju en svår faktor. Det är svårt att få hållbarhet när hastigheten överstiger 25m/s. Oavsett bilmärke. Det är väl en del i att nya M3 inte längre har en rak sexa som de äldre, det fanns inga marginaler kvar eftersom kolvhastigheten redan låg på strax under 25m/s. Kolvringar mm slits hårdare på höga varv, det blir i sin tur mer slitage på cylinderloppen mm.

Ang. respons. En V-tecbil har ju sällan (notera inte alltid så inget missuppfattning skapas av något mongo som inte kan läsa) mer än 200hk. En bil med turbo och 200hk har ju inget turbolagg. Att jämföra en 700hk Skyline med ett gammalt lastbilsagg mot en V-tec så är klart responsen blir bättre utan turbo. Tar du många nya bilar med små, moderna agg så märks det ju knappt att det sitter en turbo i den.

Jag gillar väl turbomotorer mer, främst för att jag är van vid det och aldrig testat V-tec fullt ut, det lilla jag åkt med V-tec så blev jag inte jätteimponerad. Visst, det låter tuff men det är ju inte mycket mer än så.

Brandis skrev:
fan 700 hästar är barn mat för vtec blocken

Bevis? Verkligen ett citat som gör att man känner att du är kunnig. Sedan undrar man ju hur delarna i blocket mår av den effekten...

Fossorna skrev:
i min 406a blir det en kick efter 4000varv, det känns som en turbo slår i, vettifan vad det beror på:s

Tillför mycket... Prova att åka i en bil med turbo eller V-tec så får du se på andra grejer...

Brandis Diktator
1 september 2008 · 968 Inlägg

så vitt jag vet så är lastbilar byggda för klara långa stäckor, längre än normala bilar kör? eller har jag fel? då är det väl lämpligare att ha kraftigare grejer än dom som sitter på bilar? hur måna bilar har lastbilsturbo? inte direkt många i mängden... och har dom så lär dom motorerna slitas

påtal om honda och att dom inte byger lastbilar, nej dom har fullt upp och bygga världens STÖRSTA motorer istället... honda råkar göra världens största containerfartyg...

angående att dom inte har några honda taxi bilar så vet jag faktiskt inte, varför använder dom peugeu när dom gör skit bilar? kanske har med modeller inte lämpar sig för taxi körande?

jag har jobbat som bilmek men tröttna på allt jävla skit inom den branschen (min åsikt).

Hellquist skrev:

Brandis skrev:
fan 700 hästar är barn mat för vtec blocken

Bevis? Verkligen ett citat som gör att man känner att du är kunnig. Sedan undrar man ju hur delarna i blocket mår av den effekten...

studera valfri japanks biltidning från 90 tal, eller varför inte japs biltidningar från allas favo land usa? där är väl standaren för en vtec runt 400-500 hästar. säkert många av dom har turbo, liksom varför ens försöka utan? säger bara det att vtec klarar av det hur lätt som helst. hur mår en överladdad vanlig turbo motor med 700 hästar? (4 cylindrig)?

dom första vtec motorer är lika bra om itne bättre i kvallite än rödblock... hoppas ni förstår det nu att jag jiddrar om vtec första generation... därför känner jag att jag kan jämföra dom med lika gamla motorer... nya vtec så skulle jag fan hellre välja turbo för det kan man sätta på gamla vtec och ha en bil som håller längre än duracell

viktore
1 september 2008 · 187 Inlägg

Brandis skrev:
påtal om honda och att dom inte byger lastbilar, nej dom har fullt upp och bygga världens STÖRSTA motorer istället... honda råkar göra världens största containerfartyg...

Du får nog revidera det påståendet.

Världens största containerfartyg och det f.n längsta fartyget i drift är Emma maersk, byggt i Danmark.
Och appropå världens största motorer, så råkar just detta fartyg ha bestyckats med världens största dieselmotor - som utvecklar närmare 115.00 hästar!

Tillverkaren av den hör och häpna - är inte Honda utan Wärtsilä i Finland.

Powerman Japan Quality
1 september 2008 · 670 Inlägg

viktore skrev:

Brandis skrev:
påtal om honda och att dom inte byger lastbilar, nej dom har fullt upp och bygga världens STÖRSTA motorer istället... honda råkar göra världens största containerfartyg...

Du får nog revidera det påståendet.

Världens största containerfartyg och det f.n längsta fartyget i drift är Emma maersk, byggt i Danmark.
Och appropå världens största motorer, så råkar just detta fartyg ha bestyckats med världens största dieselmotor - som utvecklar närmare 115.00 hästar!

Tillverkaren av den hör och häpna - är inte Honda utan Wärtsilä i Finland.

Håll Er till ämnet tack.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Stefanius
1 september 2008 · 74 Inlägg

jaja nu får tråden hålla på hur mycket den vill. jag har sagt min åsikt och ni vet hur jag tänker om dessa 2 olika sorters motorer!

om ni har åsikter om mina inlägg så skriv det i gästboken lr i mailboxen om ni vill ha svar.

Peace Vtec lovers;)

««کtعfaи!uک»» Powعr!
Honda Civic Ek4 "JR kompressor" (2000)
Honda CRX Vtec "Daily Driven" (1991)
Skaune
1 september 2008 ·

Äh VTEC o turbo, sånt trams! Nothing beats cubic inches! cool

caromania Forummoderator
1 september 2008 · 9 296 Inlägg

Axor skrev:
Äh VTEC o turbo, sånt trams! Nothing beats cubic inches! cool

Jag är fräck nog att lägga till resten av det klassiska citatet:

"Nothing beats cubic inches except more cubic inches"wink

ps. Är det du på bilden? Du ser inte frisk ut.hmm Äter du bra?

big_smile

Senast redigerat av caromania (1 september 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
R1kard V-Power
1 september 2008 · 1 186 Inlägg

Hahahha tjena allt Vtec och Turbo folk big_smile

Tänkte bara säga att jag tog körkortet idag och har kört nu i snart 10 timmar smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
1 september 2008 · 2 258 Inlägg

orka turbo... orka vetec... Orka aöllt som är överladdat o uppskrämt... visst fan är de kul när det flyttar på sej... Men om man väl tänker efter... Till vilken nytta ???
tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!
Niick Avstängd
2 september 2008 · 233 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89719/449316_g7jj12.jpg
wink

Blå saab 9-3 turba
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang