Rasslande missljud från min volvo s40-00

volvos40volvo
8 december 2008 · 11 Inlägg

på min volvo s 40. Årsmodell 00 Har det kommit ett rasslande/skramlande ljud när jag börjar gasa efter att ha frikopplat för att byta växel. Det låter mest vid låga hastihet och växel. Någon som vet vad det kan vara? Tacksam för svar!

Ramneborg Allt i allo
8 december 2008 · 358 Inlägg

blir den orkeslös? katten isf kanske.

annars kan det vara mycket. motorkuddar, grus som har hamnat på fel ställen. drivknutar osv. du kan inte beskriva det rasslande ljudet alt. spela in det?

edit: såg nu att den hände i samband med växling, taskigt vxl låda?

Senast redigerat av Ramneborg (8 december 2008)

De é nice !
volvos40volvo
9 december 2008 · 11 Inlägg

Katten? = katalysatorn???? Tjej som jag är fattar jag ju ingeting mer än att bilen låter sjukt skumt.
Låter från framsidan vih hjul eller motorhuv på höger sida. Ljudet skramlar som om du lagt ett par setenar i en burk och skakar lite. Någon som har en aning om vad det kan vara fel????

Tacksam för alla svar

E3_Henrik Teknik Informatör
9 december 2008 · 371 Inlägg

prova att svänga max åt både höger och vänster alltså köra i stora cirklar...låter det då och mkt så är det en av dina drivknutar som är dålig...är ju värt att prova om inte annat för att utesluta något.

lycka till

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
volvos40volvo
9 december 2008 · 11 Inlägg

Drivknutarna är kollade och inga fel, samt nya fjädrar fram men ändå låter det. Låter när jag gasar oavsett om jag kör fram eller svänger

volvos40volvo
13 december 2008 · 11 Inlägg

Ingen som vet som kan ge mig tips????

Tykoo bilmekaniker
15 december 2008 · 121 Inlägg

vad har du för motor? på vissa av motorerna har du en vvtenhet innanför kamdrevet. när den blir sliten hörrs ett rasslande ljud när vvt enheten försöker justera kamaxeln.
dock bara en vild chansning, det bästa är att låta någon som är van lyssna på bilen / alternativt försöka spela in ljudet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang