Tankpumpen på insprutning,hur stor inverkan?

Drönirettab
20 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Har en 240 med B230E(K-jetronic) och undrar hur stor inverkan tankpumpen har egentligen. Motorn smårycker lite(inte så hemskt mycket) vid 2000 varv och lägre, dock gör den inte det vid landsvägskörning utan det märks främst vid farter under 70 km/h. Nu har den faktiskt gjort så i kanske 3-4 års tid, det är bara jag som inte har fått tummen ur ändan och försökt hitta orsaken.
Eftersom det har varit så här under så lång tid så har jag hunnit byta alla tänddelar 2 gånger och bränslefilter 1 gång, huvudpumpen är också bytt.
Det jag har märkt är att tankpumpen brukar låta lite då och då, även om det finns mycket bensin i tanken. I går när jag skulle hem från jobbet tänkte jag testa att ta ur säkringen till den pumpen och se vilken skillnad det blev, det blev ingen skillnad alls. Jag körde landsväg och motorn gick precis som förut, gjorde omkörningar med plattan i botten men det blev inga tecken på bränslebrist till motorn.
Då undrar jag vilken skillnad det egentligen ska bli när tankpumpen inte fungerar som den ska, är det kanske så att min tankpump inte har fungerat bra under flera år eller vad?

chevalillis bilmekaniker
27 maj 2006 · 131 Inlägg

bilen brukar oftast inte gå sämre om förpumpen är trasig det ända som är är att huvudpumpen får jobba hårdare för att få fram bränslet och brukar då kunna gå sönder efter ett tag...

Drönirettab
27 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Jaha, okej.
Orsaken till att jag funderade på detta är det som jag skrev i första inlägget, att motorn smårycker lite och har gjort det under en lång tid utan att jag har brytt mig så mycket om det.

Förpumpen låter ju lite illa ibland trots att det finns tillräckligt med bensin i tanken och därför provade jag att ta ur säkringen till den för att kolla om det gjorde någon skillnad men det blev ingen skillnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang