2803
Sök

Digital System kamera Tips

70 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
hej jag kan inte mycket om kameror jag trodde man kollade efter megapixel mest haha big_smile

iaf fyller tjejen 25 i den 8 januari och vi ska gå ihop flera stycken i familjen och köpa henne en kamera då våran gamla olympus digital kamera är helt och håller värdelös..

hon tycker om att ta mycket kort på lillen och i naturen och på semestrar osv sen göra almenackor osv och skriva ut en del kort osv..

så vad behöver hon för kamera egentligen? så vi klarar oss för framtiden? jag har kollat på nikon d40 och d60  men d40n har 6,1 megapixel det jag undrar är viljken av dessa klarar hon sig med och man vill ju ha ett objektiv med bra zoom och autofocus osv? jag menar om an är på en djurpark och vill zooma in mycket på djuren osv så det blir bra kort.. vi va på furuvik i somras och med vår kamera så zooma man in max och man ser knappt lejonen på korten hahah big_smile min k850i tar bättre kort big_smile

så jag tänkte dom vanliga objektiven med 18-55mm räcker dom? eller ska man ha 55-200? vore jätte tacksam för ett snabbt svar tänkte köpa den nu i mellan dagarna eller beställa så man hinner få den innan hon fyller år då jags ett lagersaldo är ganska dåligt på vissa ställen..

helst vill man få med minneskort 4gb väska osv osv men av det jag berättat så kom gärna med förslag nikon d40 d60 och Canon EOS1000D står väll mest i fokus..

pris ide är 4-5 tusen i värsta vall MAX 6 tusen MVH Dan

GOD Fortsättning

Pain is temporary glory last forever

819 Inlägg
26 december 2008
Finns nog hur mycket trådar på internet om detta som helst tongue
Men du ska få en snabbhjälp.. Objektivet 55-200 bör du köpa till om du vill ha lite bättre zoom. Kitobjektivet är lite väl fattigt om man tex går på en djurpark som du säger. Kan ju vara långt ner till istbjörnarna wink
Jag själv har en nikon d40 och man klarar sig väldigt bra med en sån kamera, skillnaden mot d60 är att den inte har lika mycket funktioner.
Nu i mellandagarna reade dom ut kameran med kitobjektivet 18-55 för 3000.
Extraobjektivet kostar vell runt 2000 tror jag, det får du kolla på.
En vettig rymlig väska till det finns för 500-600
Och ett minneskort ett par hundra.

Och har du mera cash så tar du d60 istället som kostar en tusenlapp mera wink
Hoppas det var till någon hjälp.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Miklen
26 december 2008
Har lite kass koll på dom kamerorna men ja antar att era krav inte är enorma å dessa kameror presterar nog ganska lika..Är lite smågrejer som skiljer dom åt som mest gör det till en smaksak.

Men angående objektiv skulle ja nog våga rekommendera en superzoom ex. 18-200 eller så just för att ha ett bra allround objektiv. Visst det är ett kompromiss objektiv men har man inte skyhöga krav på kvalité så klarar man sig fint med ett sånt här och slipper byta objektiv stup i kvarten. Vet dock inte va dessa ligger i för prisklass.

70 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
okej tack så hemskt mycket verkar ganska vettigt med en d40 då om man har ett annat objektiv till då utan har man inte autofocus osv big_smile

70 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
kolla lite nu är sugen köpa en d60 på netonnet men med 4gb extra batteri väska sen får man med nå kit oxå så blir det iaf 6136 hmmm och då har man inge större objektiv... ska man köra detta eller köpa en d40 och hoppas man klarar sig med vanliga objektivet då vi kommer ha den till vardags bruk och semestrar..

3 714 Inlägg
26 december 2008
varför nikon ?

kolla på Sony´s kameror med typ A200/A300
eller Canon EOS 1000D 450D

som sagt det finns hur mkt som helst att läsa om kameror så mit tips är att gå in på www.fotosidan.se
och läsa där

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

2 337 Inlägg
27 december 2008
Köp en Nikon D60 om din budget klarar det, tror att du kommer att klara dig fint med standardobjektivet i början. Med 10 MP skriver du ut i storformat utan problem också, det är den stora skillnaden mellan D40 och D60 (även om D40 klarar A3 också).

70 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
vi skriver nog ej ut större än a4  men vill kunna zooma ta bra kort på djurparker osv så frågan är klarar man sig på en D60 eller till och med d40? eller kanske en sån här? Canon Powershot SX10 IS ???

2 337 Inlägg
27 december 2008
Om ni inte skriver ut större än A4, skaffa en D40 och ett 80-200 objektiv som komplement till 18-55:an.

2 665 Inlägg
27 december 2008
D40 har 6Mp
D40X har 10Mp
D60  har 10Mp

Ingen har autofocus motor, därför måste ni köpa objektiv speciellt gjorda för digital kameror. (kameran blir billigare utan men objektiven dyrare)

Jag har en D80 och är mkt nöjd.
Ska ni få bra bilder på djurparken är det en långzoom som gäller. jag var i kolmorden i somras och köpte innan jag åkte et Nikon 70-300VR. Då blir det grymma bilder och du kommer så när du vill.
Men den kostar runt 4800kr. VR betyder antiskak på nikon språk. IS på canon språk.

Är hon mkt fotointresserad köp en D80 med fast 50mm för 4990 på mediamark. Grymt bra pris. De flesta foto affärer tar över 5500 för bara huset. (objetivet kostar ca1400kr) o är mycket lämpligt till porträtt bilder på lillen. Bland det skarpaste objektiv du kan köpa för vettiga pengar.

18-200 skulle jag absolut inte rekomendera. Jag köpte det med min första Dsystem kamera.(D50)
Sålde det några månader senare. Så jäkla dålig ljuskänslighet på dessa objektiv. Med VR är det väl ok men då kostar det drygt 6000kr för bara objektivet.

Eller kanske ett present kort. Om hon är så intresserad så hon vet vad hon vill ha. Lycka till.
Senast redigerat av Rickard-v (27 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 963 Inlägg
27 december 2008
Finns ju d40 för 3000:- nu på elgiganten! Den tycker jag är riktigt bra även om den inte har så väldigt hög upplösning. Räcker gott och väl till bil-bilder och andra hobbykort=)

Men are not born - Men are made

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 december 2008
Canon eller Nikon är väl en smaksak. I budgetklassen är väl de kamerorna du har listat helt okej. Men jag skulle själv aldrig köra på en sådan. Fast å andra sidan ser min budget lite mer annorlunda ut. Gav väl 32.000kr för den senaste kameran. wink

Som sagt, Canon eller Nikon är en smaksak. Båda gör ju väldigt bra kameror, utan tvekan. Dock skulle jag aldrig själv köpa mig en Nikon. Det är väl den första känslan som avgör. Jag tycker att Nikon "känns" mer budget än Canon. Alla reglage, knappar och liknande sitter bättre på Canon.

Canon 450D (efterföljaren till 400D) är ju också lite att ha kanske. Finns ett kit (EF-S 18-55 / 3,5 - 5,6 IS) på Cyberfoto.se för 6.290 kr (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D1855) och det tycker jag är överkomligt. Då är det en okej kamera för "amatören", så att säga. Dock är ju inte optiken den allra bästa. Det går att ta okej bilder om man kan en del, samt efterarbetar dom. Men ja.. det är en okej kamera. Ska du zooma längre får du köpa ett annat objektiv. Finns ett gäng att välja på. Oftast så kostar väl vettiga objektiv mer än kameran i fråga, men ändå. Har en del exempelbilder som jag tog med min gamla Canon EOS 400D (med 18-55:an) om det är något du vill se?

Jag skulle hur som helst börjat på något kit, troligtvis 450D:n, även om det ligger några hundra över budgeten. För det är ett bra ställe att börja på. Köper du en snorbillig kamera, med ett zoom-objektiv, som ändå ska ligga inom din budget... ja.. då tror jag inte att du blir helt nöjd. Jag tycker själv att det är viktigt att köpa bra objektiv, som presterar oerhört väl. Och ska man ha sådana.. då kostar det oftast en del.

P.S: Måste väl även säga det att "bra" bilder är ju något väldigt subjektivt, om man säger så. Jag är själv väldigt kräsen vad gäller kvaliten på bilderna. T.ex så tyckte jag att EOS 400D:n tog i princip perfekta bilder i början. Men man ändrar sig med tiden, vill jag lova. Så en 450D skulle nog vara väldigt väldigt bra.
Senast redigerat av Hexenhammer (27 december 2008)

70 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
D40 har 6Mp
D40X har 10Mp
D60  har 10Mp

Ingen har autofocus motor, därför måste ni köpa objektiv speciellt gjorda för digital kameror. (kameran blir billigare utan men objektiven dyrare)

Jag har en D80 och är mkt nöjd.
Ska ni få bra bilder på djurparken är det en långzoom som gäller. jag var i kolmorden i somras och köpte innan jag åkte et Nikon 70-300VR. Då blir det grymma bilder och du kommer så när du vill.
Men den kostar runt 4800kr. VR betyder antiskak på nikon språk. IS på canon språk.

Är hon mkt fotointresserad köp en D80 med fast 50mm för 4990 på mediamark. Grymt bra pris. De flesta foto affärer tar över 5500 för bara huset. (objetivet kostar ca1400kr) o är mycket lämpligt till porträtt bilder på lillen. Bland det skarpaste objektiv du kan köpa för vettiga pengar.

18-200 skulle jag absolut inte rekomendera. Jag köpte det med min första Dsystem kamera.(D50)
Sålde det några månader senare. Så jäkla dålig ljuskänslighet på dessa objektiv. Med VR är det väl ok men då kostar det drygt 6000kr för bara objektivet.

Eller kanske ett present kort. Om hon är så intresserad så hon vet vad hon vill ha. Lycka till.

JÄTTEBRA SVAR TUSEN TACK

men tror du jag kan köpa kameran nudå för 4990 sen köpa med ett minneskort och väska kanske sen köpa okbejktivet om nån månad ? och vet du nån bra sida för ett 55-200 objektiv med bra pris?
och man behöver väll inge objektiv om vi bara ska ta lite kort på lillen och vardagskort nu ? smile

Mycket glad över alla svar

2 665 Inlägg
27 december 2008
Det var så lite så, kul att hjälpa till.
Objektiv måste du alltid ha. O det ingår ett fast(ej zoom) 50mm i 4990kr på mediamarkt om det finns kvar alltså. Minnes kort är så himla billigt idag så det kan hon köpa själv. O väska är ju lite personligt hur man vill ha den så det kan hon kolla på själv. Finns från 100kr till över 2000kr

Hexenhammer det är ju precis tvärtom. Canon känns väldigt plastiga och nikon har en skön gummerad yta.

Om du går och samtidigt håller kameran i höger handen i greppet du ska hålla den i,
o ser något att fotta, då slår jag ingång min nikon med pekfingret samtidigt som jag lyfter upp kameran till ögot. När kameran är framme vid ögat är den påslagen o klar att börja fota med. Det gör du inte med canon. Jag har provat 450D och då upptäckte jag vad konstigt on/offknappen satt.
Senast redigerat av Rickard-v (27 december 2008)

2 665 Inlägg
27 december 2008
Kolla denna tråd, orkar inte skriva allt igen men läs där också!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114297

70 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
okej tack som fan ska kolla där men min kusin köpte en sån här..

http://www.ephotozine.com/article/Olympus-SP-570UZ
kostade 3500 på onoff nu ist för 5000 va tror du om den? bra zoom? autofokus stabilisering osv?

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
27 december 2008
Hexenhammer skrev:
Som sagt, Canon eller Nikon är en smaksak. Båda gör ju väldigt bra kameror, utan tvekan. Dock skulle jag aldrig själv köpa mig en Nikon. Det är väl den första känslan som avgör. Jag tycker att Nikon "känns" mer budget än Canon. Alla reglage, knappar och liknande sitter bättre på Canon.

Och själ tycker jag helt tvärt om. Canons kameror känns så grymt plastiga och knapparna sitter ganska flummigt. Allt är så mycket mer logiskt på Nikons kameror. Men såklart, det var ju en smaksak. :P

Whine whine!

2 665 Inlägg
27 december 2008
Olympusen är säkert bra men det finns så mycket mera möjligheter med en systemkamera med inställningar och olika objektiv. (inte inställningar på de billigaste som D40/60) troligen inte på canon 1000D, vet ej men något måste de ju banta bort för att sänka priset.

Visa din tjej fotosidan.se o se vad hon säger. Berätta för henne att det finns en fotoskola på sajten så hon kan lära sig allt om fotografering.
Säger hon att det var den bästa sajten hon sett på länge och undrar hur hon har missat den o blir sittande i timmar och tittar på bilder eller läser i de olika forumen om kameror o bilddteknik mm.
(det läggs in en ny bild nästan varje minut)

Då ska du undvika de enklaste system kamerorna. Det tyder på ett riktigt (blivande) fotointresse.

Var den måttligt intressant kanske en enklare systemkamera räcker.

70 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
men om vi bara ska fota på semestern djurparker och lite på grabben i naturen osv och eventuellt göra nån foto almenacka så är det ju små bilder och gör vi nått stort brukar vi göra max a4 duger den där olympusen då? men vi har en olympus nu och är ej jätte nöjd med den faktiskt så fundrade på antingen nikon d40 d60 eller kanske canon 1000 nåtT?

Sök