Canon eller Nikon är väl en smaksak. I budgetklassen är väl de kamerorna du har listat helt okej. Men jag skulle själv aldrig köra på en sådan. Fast å andra sidan ser min budget lite mer annorlunda ut. Gav väl 32.000kr för den senaste kameran.
Som sagt, Canon eller Nikon är en smaksak. Båda gör ju väldigt bra kameror, utan tvekan. Dock skulle jag aldrig själv köpa mig en Nikon. Det är väl den första känslan som avgör. Jag tycker att Nikon "känns" mer budget än Canon. Alla reglage, knappar och liknande sitter bättre på Canon.
Canon 450D (efterföljaren till 400D) är ju också lite att ha kanske. Finns ett kit (EF-S 18-55 / 3,5 - 5,6 IS) på Cyberfoto.se för 6.290 kr (
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D1855) och det tycker jag är överkomligt. Då är det en okej kamera för "amatören", så att säga. Dock är ju inte optiken den allra bästa. Det går att ta okej bilder om man kan en del, samt efterarbetar dom. Men ja.. det är en okej kamera. Ska du zooma längre får du köpa ett annat objektiv. Finns ett gäng att välja på. Oftast så kostar väl vettiga objektiv mer än kameran i fråga, men ändå. Har en del exempelbilder som jag tog med min gamla Canon EOS 400D (med 18-55:an) om det är något du vill se?
Jag skulle hur som helst börjat på något kit, troligtvis 450D:n, även om det ligger några hundra över budgeten. För det är ett bra ställe att börja på. Köper du en snorbillig kamera, med ett zoom-objektiv, som ändå ska ligga inom din budget... ja.. då tror jag inte att du blir helt nöjd. Jag tycker själv att det är viktigt att köpa bra objektiv, som presterar oerhört väl. Och ska man ha sådana.. då kostar det oftast en del.
P.S: Måste väl även säga det att "bra" bilder är ju något väldigt subjektivt, om man säger så. Jag är själv väldigt kräsen vad gäller kvaliten på bilderna. T.ex så tyckte jag att EOS 400D:n tog i princip perfekta bilder i början. Men man ändrar sig med tiden, vill jag lova. Så en 450D skulle nog vara väldigt väldigt bra.