2809
Sök

Mätning av lambdasond..?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#1
hejsan, någon som vet hur man mäter en lambdasond, den jag hade tänkt mäta är till en volvo 855t5 94;a, dvs med 4st kablar, tror det är 3 vita och en svart., vore väldigt tacksam för svar smile..


Mvh Daniel

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#2
ingen alls? yikes

1 019 Inlägg
28 januari 2009
#3
Det är inte en svart, två vita och en grå då?


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#4
Garfield skrev:
Det är inte en svart, två vita och en grå då?

kan nog stämma bättre det :p

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#5
kan ingen nå om detta? tongue

301 Inlägg
29 januari 2009
#6
varför ska du mäta den?
har du fått felkod på den?
bästa sättet är att plugga in något instrument och kolla på lambdasonden i datalistan.
då ser du exakt vad bilens databox ser..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#7
t5-r micke skrev:
varför ska du mäta den?
har du fått felkod på den?
bästa sättet är att plugga in något instrument och kolla på lambdasonden i datalistan.
då ser du exakt vad bilens databox ser..

jo för jag har lite halvhög lambda, 1,06 så tänkte om det var lambdan som spökar eller nått :p..
har inte några felkoder på lambdan men kan ju krongla endå..
om du menar via OBDII med dator så går ju det inte då det är en 94;a med diod som man kollar felkoder med tongue
Mvh

48 Inlägg
29 januari 2009
#8
har du sportluftfilter¨och grövre avgassystem än orginal? nya tändstift?


Gasglad
3 244 Inlägg
30 januari 2009
#9
Hmm, lambdan ska visa emellan 0-1V Är det över detta är det något som inte stämmer, kollat så du inte har läckage eller någe vid tryckslangar mm..

//Carfreak

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#10
rollerrocker skrev:
har du sportluftfilter¨och grövre avgassystem än orginal? nya tändstift?

har suttit sportfilter och 3" hela vägen i alla fall 8 år, och aldrig haft nå fel på värderna, och nya stift och olja nu men dåligta värden..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#11
MrCarfreak skrev:
Hmm, lambdan ska visa emellan 0-1V Är det över detta är det något som inte stämmer, kollat så du inte har läckage eller någe vid tryckslangar mm..

läckage har jag inte, frågan från början är hur, menade då mellan vilka kablar, är 4st, om den ska vara inkopplad med motorn igång eller hur man gör..

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 januari 2009
#12
tal0n skrev:
MrCarfreak skrev:
Hmm, lambdan ska visa emellan 0-1V Är det över detta är det något som inte stämmer, kollat så du inte har läckage eller någe vid tryckslangar mm..

läckage har jag inte, frågan från början är hur, menade då mellan vilka kablar, är 4st, om den ska vara inkopplad med motorn igång eller hur man gör..

En sond som är "halvdöd" eller långsam gör att motorn tvekar och drar ryckvis. Detta ger normalt ingen felkod i datorn, och syns m a o inte på diagnostikuttaget i bilen. Men bilen går sämre!
En "heldöd" sond ger låg utsignal och lurar insprutningen att blandningen är mager. Insprutningssystemet kompenserar för detta och bensinförbrukningen ökar (ger felkod på diagnostik).
Som styrsignal genererar sonden en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 volt beroende av blandningsförhållandet. 0V betyder mager blandning, 0.5V är ideal och 0.9V är fet blandning. Man vill med andra ord ha en snabb "feedback". En helt frisk sond går från fet (>0.5V) till mager (<0.5V) på under en sekund.
Minsta arbetstemperatur är ca 350 grader C, vilket motsvarar ca 2000 rpm vid obelastad motor. Eftersom spänningen som genereras är låg, är rena och fina anslutningar till sonden mycket viktiga!
Det finns tre typer av lambdasonder:
A) Sond med en anslutning: Den har bara utsignal till datorn (svart sladd).
B) Sond med tre anslutningar: Innehåller även 12V elektrisk uppvärmning (två vita sladdar) vilket gör att den kommer snabbare upp i arbetstemperatur.
C) Sond med fyra anslutningar: Har ytterligare en separat givar-jord (grå sladd). Observera att denna fjärde anslutning inte är jord till den elektriska värmaren!
Kontrollera sondens funktion

- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas.
- Med sonden borttagen:
Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna att nå in i sonden.
Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge någon signal.
Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk sond under en sekund).
Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur blir sonden bättre

535 Inlägg
11 augusti 2011
#13
Testade att mäta upp min lambda då den var lös. Mätte mellan svart och grå kabel. Eldade på med gasolbrännare, men fick inte ut någon spänning alls. Som mest 0.007V tror jag. Antar att man kan anse lambdan som paj då? Finns det någon lambda som är av resistiv typ så jag ska mäta resistans istället? Det är lambdan till en Caddy -00a jag mäter på.

Motorer utan turbo.....suger!

1 Inlägg
22 januari 2018
#14
M_Back skrev:
Testade att mäta upp min lambda då den var lös. Mätte mellan svart och grå kabel. Eldade på med gasolbrännare, men fick inte ut någon spänning alls. Som mest 0.007V tror jag. Antar att man kan anse lambdan som paj då? Finns det någon lambda som är av resistiv typ så jag ska mäta resistans istället? Det är lambdan till en Caddy -00a jag mäter på.

Hej. kom du fram till om de var lambdan har en golf 2000 som drar mycket där min lambda står still på 0.11 ?


Sök