Tänkte visa lite enkelt hur man gör glasfiber lagningar och "plastning" nu när säsongen börjar närma sig...
Först tar man objektet man skall laga o gör rent den med plasttvätt.
viktigt att ingen smuts eller oljerester finns kvar.
objektet "synliga" sida i detta fall en sidokjol...Insidan måste även göras ren
insidan av sidokjolenEfter man har gjort rent skall man slipa ner kanter vid skadan.
Även slipa ett par centimeter runt skadan typ 5-10 cm utanför skadans kant.
Detta för att spackel skall ha en yta att fästa sig på.
Slipat runt skadan och kanter.Har även en lång spricka som måste bli förstärkt som ni ser på slipningen.Sedan börjar man med glasfiber väv som finns att köpa på biltema,jula m.m.
Även kallad båtreparation sats som plastic pudding säljer...kanon bra sats komplett med allt till och 2 kvm glasfibermatta.
Men 2 kvm räcker inte så långt...
När man plastar måste man lägga "lager på lager" för att få hållbarhet i det man gör.
det gick åt 2 kvm till denna reparation.Så var inte rädda för att använda mycket!
När man plastar en skada är det lättast att plasta inifrån,annars får man slipa så inåt helvete.... 2 kvm glasfiberväv ligger på denna skada som är ca 30cm lång o 10 cm hög.Resultatet är att de "smälter" ihop...Sedan när det har härdat och blivit hårt börjar det roliga:)
SPACKEL!!!!!
nu börjas det roliga! Att spackla är handarbete som tar tid,lägg ett lager,låt det härda o slipa. Ta gärna bakplåtspapper och känn över området du just slipat på. Då känner du lättare alla ojämnheter och var du skall lägga mera spackel och vart du skall slipa mera.... Det är lättast att änvända glasfiber spackel att bygga upp en höjd med och sist finspackel för att få den jämn o fin... Ha tålamod och öva...att spackla är det bästa som finns!färdigslipat och färdigspacklat med glasfiber:DSista bilden är sidokjolen sprayad med burk för att se formerna,efter man är nöjd skall man se till att få den lackad och resten kan ni nog räkna ut;)
nu ser ni den ursprungliga formen,inte helt 100 men resten fixar jag med finspackel innan jag lackar den!Ja det var allt för idag!
Tack för mig!