3316
Sök

Vad betyder > helfordonsgodkänd?

Sanizz
5 mars 2009
Trådstartare
Vad menas med att en bil är helfordonsgodkänd?

Darth Vader
1 644 Inlägg
5 mars 2009
I hårda drag att du inte får ändra något på bilen. Inte ens andra tändstift. Men få poliser/besiktningsmän är så hårda.

Edit: Bilen är godkänd som en helhet ifrån fabrik, så att en ändring på denna skulle innebära att bilen inte är den samma i helhet. Annan fälgstorlek, lyktor, luftfilter osv. osv. är då en otillåten ändring. Men som sagt, få är så hårda, se bara hur många bilar nyare än 96-98 som är ändrade.
Senast redigerat av DoWahDiddy (5 mars 2009)

Braaaaap?

8 883 Inlägg
5 mars 2009
Begreppet "helfordonsgodkänd" Detta är för att tillverkaren skall slippa få bilen godkänd i varje land för sig. En helfordonsgodkänd bil blir automatiskt godkänd i hela Europa.

Är du tveksam om vad som gäller just din bil så titta i registreringsbeviset.
Där skall det för nya bilar finnas en kod i stil med T14AE1*938100... T14A betyder just att bilen är helfordonsgodkänd.

Fotograf på tierpidag.se

8 250 Inlägg
5 mars 2009
I princip så får man sänka och byta däck/fälgdimension så länge manklarar 5%-regeln. I övrigt så är det förbjudet (och faktiskt till och med straffbart även om jag aldrig hört talas om nån i europa som fått nåt straff pga det) montera nåt som inte är godkänt av tillverkaren. Det har luckrats upp lite under åren, och mycket går ju igenom besiktningen, men i princip så är det flesta modifieringar av en helbilsgodkänd bil olaglig. Helbilsgodkännandet kan ävenge en del strul om man åker fast med en bil som t.ex är turbokonverterad om man inte kan få ut intyg från tillverkaren.

Sanizz
5 mars 2009
Trådstartare
Tack för hjälpen alla smile . Tycker att jag fått den informationen jag behövde så tråden kan låsas.

Sök