IntroduktionHar gjort en liten guide för er som vill tona er VOLVO 9-serie. Självklart går det att applicera denna guide på andra märken/modeller med, men då sitter skruvarna m.m inte på samma plats såklart
Det bästa resultatet blir helt klart om du tar bort fönsterrutan istället för att sätta fast filmen direkt på plats som jag gör i denna tråd. Möjligtvis så uppdaterar jag denna tråd senare.
Detta var första gången för mig så jag tar gladeligen emot kritik bra som dålig och tips.
Om någon vill fortsätta guiden med sina resultat på sin Volvo 9-serie så går även detta bra!
Filmen jag använderMin färdigskurna film kommer från Soyafilm som jag har fått till mycket billigare pris mot att min bil fick vara med på deras hemsida som rekommendationskund. Så kanske ser ni den i en annons en vacker dag?
Denna film appliceras likadant som all annan film, tex från Biltema osv men med skillnaden att kvalitén är högre, filmen är tjockare och inte lika känslig, och den innehåller inget lim.
Missnöjd med monteringen? hittat ett gruskorn/hårstrå? Ta loss och gör om hur många gånger du vill.
I paketet fick jag film ihoprullad i papper, en liten instruktionsblad samt en liten gul hård skrapa.
Många guider skriver att man ska ha en gummi-spackelskrapa men jag fick inget bra resultat med detta så jag körde med bifogad skrapa.
Kortfattad lista:1. Kolla igenom följande tråd först, jag har följt denna tråd när jag tonade.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=461822. Montera loss dörren så blir det enklare
3. Gör rent fönstret extremt noggrant
4. Vattna filmen med vatten.
5. Spraya fönstret med vatten+diskmedel (ett par droppar)
6. Sätt dit filmen och passa in den så den sitter rätt
7. Dra spackelskivan försiktigt ut från mitten av fönstret och ut mot kanterna. Spraya rikligt under tiden
8. Var inte rädd att lyfta filmen och göra om, om du är inte är 100% nöjd, glöm inte att spraya på ordentligt igen bara.
9. Låt torka minst 48 timmar.
10. Klart!
Höger Framdörr:Det är enklare att montera filmen om man plockar ner dörrsidan.Dutta bort den lilla plastbiten som döljer de två skruvarna och skruva loss dem.Dutta bort de lilla vita klippsen som sitter under dörren och håller fast dörrsidan. 3 st.Dutta bort lilla skyddet vid handtaget, annars kommer den flyga mot dig när du tar loss dörrenGör rent rutan invändigt och utvändigt så pass noggrant att du inte ser rutan. Vattna filmen rikligt på båda sidorna för att få bort damm och smuts. Det bästa är om någon kan hjälpa dig att hålla upp rutan. Jag hade bara två händer så fick vattnat såhär. vattna på båda sidor sedan spraya med vatten blandat med lite diskmedel. MYCKETSpraya insidan av rutan med vatten blandat med diskmedelSätt dit filmen och matcha in den så att den sitter rätt i alla kanterSpraya insidan av rutanBörja skrapa med medföljande skrapan från mitten och ut mot kanternaSlutresultat!Slutresultat!Hoppas att någon annan får nytta av denna lilla guide, annars kan det väl vara bra för mig själv att läsa någon gång i framtiden
Kommentera gärna och lägg in bilder hur det blev på er VOLVO!