Är så dålig på att ta bilder när jag skruvar
Men idag bytade jag ialf Kamaxelgivaren.
Pga vandrande tomgång osv, + feldiagnos på papper.
tankventil och LMM var borta efter nästa diagnostest efter radering. (bytade)Kan ialf förklara hur man byter för dem som inte vet..
Börja med att ta bort plupparna som döljer skruvarna till mitten kåpan. (inringade)
Lossa sedan Kontakten till Vanos SOLENOIDEN. (sitter där pilen pekar, kom ej med på bild, men bara följa den korta sladden..) Efter detta, så är det bara ta en (32?? gaffelnyckel) och lossa på SOLENOIDEN
Sen dra den rakt ut.
Efter detta så är det dags att lossa på Olje Återcirkuleringen till Vanosen, och detta är den svarta kontakten på bilden ovan, 19 nyckel tror jag det var.
Efter detta så är det dags att lossa kontakten till Kamaxelgivaren. Sitter väldigt trångt till under insuget. Små armar rekommenderas!
Tryck in hållaren och ryck kontakten, sedan i mitten av kabeln ungefär sitter ett bultband runt kablarna klipp denna.
Sedan kan ni gå loss på att skruva bort skruven (insex) som håller Kamaxelgivaren. Sedan dra den rakt ut. Sedan är den borta.
(har ingen bild på detta, men den sitter bakom SOLENOIDEN.)
Här ligger den gamla på kartongen. En ny på BMW kostade mig 1035kr..
För över packningen till den nya givaren och montera tebaks allt i omvänd ordning..
(glöm inte bultband runt kablarna sedan, rätt ska vara rätt)
och ett tips,
Gör detta med KALL MOTOR,
Jag var själv lite ivrig och ville få ner den så fort som möjligt efter man kom hem från kristianstad.
Kände hur det brändes hela tiden när man försökte jucksa med kontakten under insuget (knepigt) fick i den nya med hjälp av en penna som jag tryckte på "klämman" by the way. Efter kunde jag dra av skinnet av huden. Så kall motor helst
För övrigt efter provkörning (fungerade perfekt den lilla rundan ialf..) så stod mätaren på
Coolt ;D
Hoppas det hjälper någon som ska byta sin kamaxelgivare ialf.
Nu är det bara lamdasonden/arna?? och gummibälgen kvar för min del.
Får dock vänta med dem en smula tills återbäringen kommer 1800kr stycket..
Måste ju byta båda eftersom jag inte vet vilken som bråkade. (bråkar lite igen nämligen så hade ingen tur länge) Så lika bra att byta båda..
Allt för denna gången pusshej