3936
Sök

Fartspärr på Toyota Supra?

58 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#1
Hur och på vad för firma kan man ta bort fartspärren på bilen min? Den begränsar liksom det stora nöjet att äga en Supra när man vet att den vill ge mer ^^

7 120 Inlägg
27 juli 2009
#2
http://www.importscene.com.au/prod547.htm

Finns säkert andra, billigare sätt. Men det var det första jag hittade efter en snabb googlesökning tongue

Supraman
2 300 Inlägg
27 juli 2009
#3
ring j-spec, prata med carl

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

178 Inlägg
27 juli 2009
#4
nu är inte jag nå insatt alls i hur det är kopplat på en supra så du får kolla upp så jag har rätt. om signalen går från sensor till instrumentbräda och sen vidare till ecu bör det ju bra vara att klippa mellan ecu och instrument

går den från sensor till ecu och sen vidare till instrument bör det bara vara att sätta en brytare mellan sensor och ecu. iofs kommer du inte inte se hur fort du kör men det är ju antagligen över 140 så du blir ju av med kortet hur det än är smile

kanske inte lika tuft som att ha en låd som det står HKS på men det är gratis. (eller typ 30kr för en brytare och en sladdbit)


178 Inlägg
28 juli 2009
#5
taget från http://www.floridasupras.com/files/Supr … agrams.pdf

VEHICLE SPEED CIRCUIT
THE VEHICLE SPEED IS DETECTED BY VEHICLE SPEED SENSOR (SPEED SENSOR) NO.1 INSTALLED IN THE TRANSMISSION AND THE SIGNAL IS INPUT TO TERMINAL SP1 OF THE ENGINE CONTROL MODULE (ENGINE AND ELECTRONICALLY
CONTROLLED TRANSMISSION ECU) VIA THE COMBINATION METER.

så om inte jag har fattat det hela fel är det bara att klippa mellan instrument och ecu.
bilen kommer då gå till varvstopp på alla vxl ( om den orkar ) och du kommer fortfarande kunna se hur fort det går smile  aningen billigare än 280$

men fråga någon som är insatt i det hela innan du klipper sönder något, måste ju finns en anledning till att dom tar så mycket pengar för en liten låda, men ingen jag kan komma på mer än att folk är rädda för att prova saker när det gäller bilel eller om det inte är en aut så den behöver veta hastighet för att sköta lådan riktigt.



annan lösning

Pull the TRAC fuse in the fuse-box area near the battery under the bonnet.
This will disable the traction control (a GOOD thing as the traction control is irritating bordering on dangerous) but it also *apparently* has the effect of removing the 156mph limit on UK cars.


367 Inlägg
28 juli 2009
#6
GReddy - Hastighetsspärrborttagare (SLCC) kör jag med, funkar fint! Såg på blocket annars:

http://askas3046.dedic35.kontrollpanele … p;Visn=Std

10 287 Inlägg
28 juli 2009
#7
Vissa bilar och vissa sprut (ECU:er) använder faktiskt hastighetssignalen till andra saker än att bara stänga ner om man kör för fort. Jag hoppas att ni som ger rådet att klippa har järnkoll på att så inte är fallet på en Supra.
Jag vet bilar som i princip inte går alls om dom saknar hastighetssignal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

178 Inlägg
28 juli 2009
#8
vi som ger rådet att bara klippa består bara av mig och i båda mina inlägg har jag skrivit att jag inte vet om det är ofarligt på just supra och att det är säkrast att kolla med någon som är insatt i det hela.

iofs har jag inte kollat så noga men jag har inte hittat något mer som är beroende av hastighetssignalen och man kan köpa svindyra sld dosor till bilar som man helt utan problem kan kapa signalen på


( inte meningen att låta otrevlig utan det är bara ett försök att få mer kunskap )
vilka bilar är beroende av hastighetssignal och vad använder den signalen till??


10 287 Inlägg
28 juli 2009
#9
Bla Volvo med LH2.4 sprut går riktigt dåligt om man kör utan hastighetssignal till sprutet (man får även problem med tomgången).

Andra bilar, tex Audi och använder hastighetssignal bla för:

- antispinnreglering
- adaptiv chassiereglering (ändra styvhet och ride-height).
- ABS reglering
- Automatlådestryning

Sedan är det väl så att vissa navigatorer använder hastighetssignal för död-räkning?
Och det finns bilstereo som kan ändra ljudnivå beroende på hur fort man kör.

/Göran

qazse skrev:
( inte meningen att låta otrevlig utan det är bara ett försök att få mer kunskap )
vilka bilar är beroende av hastighetssignal och vad använder den signalen till??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

178 Inlägg
28 juli 2009
#10
jo det med antispin, abs och auto styrning är ju ganska självklart men detdär med lh2.4 och tomgång låter lite konstigt:s det är inte "engine speed signal" du tänker på nu??

möjligtvis att motorn går över till "limp home" om den inte kan skicka signal igenom sensorn pga att man har kapat kabeln men då bör det ju bara vara att ha allt som vanlig men koppla förbi sensorn med en brytare, för när man står still får ju inte ecu någon hastighetssignal och motorn har både tomgång och kan varva fullt ut.
( men som jag har sagt i alla tidigare inlägg så vet jag inte när det gäller just supra )


10 287 Inlägg
28 juli 2009
#11
Nix, inte engine speed signal . Utan hastighetsmätarsignal så går inte Volvo med LH2.4 bra alls. Detta vet jag både från Claus på Turbocenter och Stefan Olsson på BSR och dessutom fick vi problem med just det när vi byggde Bilsports Turbocontainer.

Problemet är att man inte vet hur motorstyrsystemdesigners hos biltillverkare har gjort. Man kan av olika skäl vilja ha en uppsättning reglerparametrar för tomgångsstyrning, kamlägesinställning etc när bilen står still och motorn därmed är olastad och andra parametrar när motorn är belastad. Och då kan designern använda hastighetssignal, momentsignal eller kombinationer därav för att styra motorn på tänkt sätt.

Och resultatet kan vara endera felkod eller limp-home.

/Göran



qazse skrev:
jo det med antispin, abs och auto styrning är ju ganska självklart men detdär med lh2.4 och tomgång låter lite konstigt:s det är inte "engine speed signal" du tänker på nu??

möjligtvis att motorn går över till "limp home" om den inte kan skicka signal igenom sensorn pga att man har kapat kabeln men då bör det ju bara vara att ha allt som vanlig men koppla förbi sensorn med en brytare, för när man står still får ju inte ecu någon hastighetssignal och motorn har både tomgång och kan varva fullt ut.
( men som jag har sagt i alla tidigare inlägg så vet jag inte när det gäller just supra )

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

86 Inlägg
28 juli 2009
#12
Hastighetsspärren försvinner som sagt om du plockar TRAC-säkringen smile

178 Inlägg
28 juli 2009
#13
tycker fortfarande att det låter lite skumt med LH2.4;an men säger du att det är så har du antagligen rätt.
kapade ni sladden eller gick ni runt sensorn?


någon av alla här som vet hur supran reagerar i högre hstigheter med en sld monterad?
rent så bromsar den ju signalen så ecu tror att man kör i 179km/h även om man ligger i 220km/h hur blir det då med antisladd/spin? den borde ju plötsligt sluta funka eller iallafall funka väldigt dåligt när man kommer över 180km/h


367 Inlägg
29 juli 2009
#14
paran0id skrev:
Hastighetsspärren försvinner som sagt om du plockar TRAC-säkringen smile

Gäller ej japan-spec.

58 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#15
jag kanske är dum som säger det, men j-spec gäller bara japan eller även bilar importerade från england?
När det stod j-spec, gäller det då även min englandsimporterade?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juli 2009
#16
girl-of-speed skrev:
jag kanske är dum som säger det, men j-spec gäller bara japan eller även bilar importerade från england?
När det stod j-spec, gäller det då även min englandsimporterade?

J-spec = högerstyrd.

Euro-spec = vänsterstyrd. smile

Bara en liten lätt sak att komma ihåg. Jag skulle annars satsa på Greddy SLCC som det pratades om innan. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

7 120 Inlägg
29 juli 2009
#17
UK räknas som Euro-Spec men är likförbannat högerstyrd. smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juli 2009
#18
Aerodynamik skrev:
UK räknas som Euro-Spec men är likförbannat högerstyrd. smile

Jag vägrar acceptera något så banalt, sålänge det är högerstyrt så är det jap-spec enligt mig. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

58 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#19
Har skaffat en Greddy Speed Cut Controller men manualen är på japanska... kanske ska gå en snabbkurs så blir nog min plånbok ännu mer happy tongue

Nån som kanske har ett hum om hur den ska kopplas in OCH var??!!

1 153 Inlägg
9 augusti 2009
#20
Ska ha en inkopplings guide någonstans i garaget kan kolla om jag hittar den.Lätt att koppla in om man har lite elkunskap och vet vart allt sitter.Vart bor du ?



Sök