kolvas skrev:
alla dom kammarna är standard så det är ingen som är sport, K satt i B23E 136hk och jag tycker att den funkade rätt hyfsat iaf, betydligt bättre än A & M iaf.
VX sitter i B230FB 130hk och den används av en del i Volvo Original rallybilar.
Intressant att du nämmner K-kammen... Har kört med den i en "trimmad" sugis en gång.. (förövrigt samma bil som jag hade vx-kammen i, dock utan "trimm toppen" ) Och jag upplevde det som att den "bara" varvade utan någon som helst kraft hmm
Gick fint å varva 7000, men då var biljävlen precis död innan 4000varv Skitkass skulle jag vilja beskriva den som!!!!
Nej, jag blev inte alls imponerad av K-kammen....
vet inte vad din definition av trim är så jag kan inte svara riktigt på det där, men ifall toppen var planad & du inte justerat kammen rätt så blir dom sådana, Volvos kammar blir oftast lite trevligare om man ställer dom 2-3 grader före.
Till och börja med... VX-kammen satt INTE i B230FB... Det var VX
3 som gjorde det
I den listan jag har kan man läsa som sådan om vx "Sport combination of V on intake and X on exhaust"
Vxkammen fanns däremot i det trimkit till 740 tillsammans med 531 topp
Bilen som kördes med k-kamm hade 405 topp planad 1,5mm och jo då
jag hade faktiskt ställbart kamdrev på den.. Spelade ingen roll hur man justerade, så blev åtminstående inte jag imponerad!!
Däremot Vx var rätt skön å köra med, då den hade rätt så bra register som passade min körstil ute på grusvägarna.. Började dra vid kanske 2500-3000varv och slutade vid 5000..
Intresant är att du säger att rallyförare ibland använder VX
Då det var sådan körning jag ägnade mig åt
Tillbaks till topic!!!
Nej. Vx drar inte från botten (åtminstående gjorde den inte det för mig)
Alla som har trimmat en volvo nån gång har säkert läst KG katalogen?? Har för mig dom rekomenderar T-kammen för Tex husvagnsdragning.... (lita inte för mycket på KG, Men nån gång kan dom ju ha rätt
)
som skrivits förut
T-Kam = bra botten drar till 3-4000rpm sen tröttnar den fort
A-kam = bra botten men varvar lite längre å hårdare än T
Har du möjlighet, så testa båda.. Är ju inte alltför svårt å byta kam på en volvo
Själv skulle jag nog ha valt A-kammen...