1886
Sök

Fototävling: Inför Årets Gorg-fotograf 2010! TEMAOMRÖSTNING! sid. 42

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
29 oktober 2009
#621
sirmiro skrev:
Jag tror det största hotet mot denna tråd är att bilder går genom PS (eller liknande) och det slutar med att den som har mest tid vid datorn och inte den som tar bäst bilder blir belönad. Det jag har tyckt varit bra med denna tråd som gjort att jag följt den är att det inte ska vara massa pill i datorn, utan man tar en bild och sen upp med det.
Håller med!


fotointresserad
2 307 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#622
Skulle inte bilder få gå igenom PS så skulle nog ca 80% av allt tävlingmaterial hittills i den här tävlingen försvinna skulle jag tro. En bra fotograf ska inte bara kunna bemästra kamera, även om det är i den mästerverket skapas, utan även bildbehandlingsprogram för att få sin egen nisch på bilderna.

Skulle vi inte tillåta att bilder efterbehandlades skulle nog inte intresset för denna tråd vara lika stort som det har varit hittills tror jag. Jag själv vet med mig att jag oftast inte lämnar ifrån mig några av mina bilder innan jag har kört de en snabbis genom photoshop. Men visst jag kan ha fel, motbevisa mig gärna isf så får vi se om det finns något intresse kvar för tävlingen till nästa år bland er andra.

Reglerna är svåra att sätta och anpassa för att alla ska bli nöjda, finns alltid någon som kan komma med klagomål och inte vara nöjd över något moment. Men det går helt enkelt inte att anpassa reglerna efter alla..
Senast redigerat av Norde (29 oktober 2009)


fotointresserad
2 307 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#623
Ska väl passa på att rösta också när mina fingrar ändå är igång..

De bilder som jag lägger mina röster på, och som speglar årstid bäst enligt mig, är:
1. 13
2. 9
3. 15

Var väldigt svårt att välja. Ettan var solklar men sen fanns det fler som skulle kunna ta andra och tredjeplatsen, men det som drog ner dessa var att jag inte gillade vissa detaljer i de bilderna vilket jag ansåg stjälpte mer än hjälpte bilden.


Filmmakare
175 Inlägg
29 oktober 2009
#624
Här kommer min röst:

1.  11

2.  10 

3.  2

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

169 Inlägg
29 oktober 2009
#625
Norde skrev:
Skulle inte bilder få gå igenom PS så skulle nog ca 80% av allt tävlingmaterial hittills i den här tävlingen försvinna skulle jag tro. En bra fotograf ska inte bara kunna bemästra kamera, även om det är i den mästerverket skapas, utan även bildbehandlingsprogram för att få sin egen nisch på bilderna.

Skulle vi inte tillåta att bilder efterbehandlades skulle nog inte intresset för denna tråd vara lika stort som det har varit hittills tror jag. Jag själv vet med mig att jag oftast inte lämnar ifrån mig några av mina bilder innan jag har kört de en snabbis genom photoshop. Men visst jag kan ha fel, motbevisa mig gärna isf så får vi se om det finns något intresse kvar för tävlingen till nästa år bland er andra.
Jag håller med. Tror att en klass där bara .jpg bilder direkt ur en kamera som inte kan justera bilden med bildstil etc skulle få ganska få deltagare.
Om 80% av bilderna i tävlingen har passerat någon form av extern bildbehandling så är det nog 95% av dom som har fått poäng i sammandraget som har passerat bildbehandling.
Alla bilder från en digital kamera är suddiga och har konstiga färger direkt efter sensorn, sen justeras och behandlas dom direkt i cameran (.jpg) eller i en PC/Mac innan dom är "färdiga".

/Göran R

Hjultomte
1 500 Inlägg
29 oktober 2009
#626
1. Bild 4
2. Bild 11
3. Bild 13

big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
30 oktober 2009
#627
Norde skrev:
Skulle inte bilder få gå igenom PS så skulle nog ca 80% av allt tävlingmaterial hittills i den här tävlingen försvinna skulle jag tro. En bra fotograf ska inte bara kunna bemästra kamera, även om det är i den mästerverket skapas, utan även bildbehandlingsprogram för att få sin egen nisch på bilderna.

Skulle vi inte tillåta att bilder efterbehandlades skulle nog inte intresset för denna tråd vara lika stort som det har varit hittills tror jag. Jag själv vet med mig att jag oftast inte lämnar ifrån mig några av mina bilder innan jag har kört de en snabbis genom photoshop. Men visst jag kan ha fel, motbevisa mig gärna isf så får vi se om det finns något intresse kvar för tävlingen till nästa år bland er andra.

Reglerna är svåra att sätta och anpassa för att alla ska bli nöjda, finns alltid någon som kan komma med klagomål och inte vara nöjd över något moment. Men det går helt enkelt inte att anpassa reglerna efter alla..
"- Redigering i photoshop är tillåten, dock ej manipulering. Med manipulering avses bearbetning av bilden på så sätt att något läggs till eller tas bort i bilden. (Gäller dock ej kamerautrustning)"

Så om man tar bort eller lägger till färger måste det ses som manipulering.
Och manipulering var det som skulle undvikas i denna  tävling för att det skulle handla om fotot, tänka igenom motiv och inte avgöras framför bildprogram. Det var viktigt att man inte fick lägga till ett ta bort färg från rutor i inredningsdelen, men det är sedan helt okej att göra halva bilden svartvit eller bara behålla en färg?

Regler ska inte skrivas för att alla ska vara nöjda, regler ska skrivas tydligt (vilket de är i 1a inlägget) och sedan ska de följas och tillämpas på samma sätt vid varje deltävling. Är reglerna lika för alla får alla anpassa sig efter det. Och jag tror att det är många som hade kunnat göra sina bilder ännu finare under denna tävlings gång. Tänk alla störande moment som hade gått att ta bort fokus från genom att ta bort färgen från det...

Så klara besked tack, är redigering tillåten? Och till er som säger att en bild inte kan bli bra utan redigering, hur har det kunnat bli bra bilder i så många år tidigare?


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 oktober 2009
#628
sirmiro skrev:
hur har det kunnat bli bra bilder i så många år tidigare?
Därför att bra bilder alltid är korrigerade/redigerade wink

Dock är bilden i detta fall ett oerhört stort gränsfall .. Fotografen har defacto tagit bort något från bilden inte korrigerat färgen utan tagit bort färgen, vilket är ett brott mot reglerna.

§ "Med manipulering avses bearbetning av bilden på så sätt att något läggs till eller tas bort i bilden"


Bilentusiast
489 Inlägg
30 oktober 2009
#629
Eftersom det blev ett så härligt knorr om detta med reglerna(vilket jag var beredd på iofs:)) så hoppar jag av.
Så alla ni dom har röstat på #..., tack för era röster och lycka till, till er andra!

Edit: känner någon annan att jag brutit mot reglerna? I sånna fall hoppar jag.
Senast redigerat av jagarbosse (30 oktober 2009)

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 oktober 2009
#630
jagarbosse skrev:
Eftersom det blev ett så härligt knorr om detta med reglerna(vilket jag var beredd på iofs:)) så hoppar jag av.
Så alla ni dom har röstat på #2, tack för era röster och lycka till, till er andra!

norde, du kan ju ta bort min bild
Synd då den är outstanding en av dom bästa.
Men det är klurigt med reglerna ... MEN dom har ju inte efterlevts riktigt innan, så jag kan väl inte se varför man inte skulle se genom fingrarna denna gången heller.

Jag tycker självklart att du ska vara kvar! smile


fotointresserad
2 307 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#631
Jill skrev:
jagarbosse skrev:
Eftersom det blev ett så härligt knorr om detta med reglerna(vilket jag var beredd på iofs:)) så hoppar jag av.
Så alla ni dom har röstat på #2, tack för era röster och lycka till, till er andra!

norde, du kan ju ta bort min bild
Synd då den är outstanding en av dom bästa.
Men det är klurigt med reglerna ... MEN dom har ju inte efterlevts riktigt innan, så jag kan väl inte se varför man inte skulle se genom fingrarna denna gången heller.

Jag tycker självklart att du ska vara kvar! smile
Håller med, tråkigt om du hoppar nu! Men det är ju ditt beslut isf.

Som Jill säger så är det väl lite si så där med reglerna. Jag tycker att det är riktigt svårt att sätta de och veta vart man ska dra gränserna. Men med alla diskussioner som varit under tävlingens gång hittills har vi ju fått många olika åsikter och kanske kan det hjälpa oss att tillsammans sätta ihop mer lättförståeliga regler till nästa år om tävlingen skulle leva kvar då..?


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 oktober 2009
#632
Norde skrev:
Jill skrev:
jagarbosse skrev:
Eftersom det blev ett så härligt knorr om detta med reglerna(vilket jag var beredd på iofs:)) så hoppar jag av.
Så alla ni dom har röstat på #2, tack för era röster och lycka till, till er andra!

norde, du kan ju ta bort min bild
Synd då den är outstanding en av dom bästa.
Men det är klurigt med reglerna ... MEN dom har ju inte efterlevts riktigt innan, så jag kan väl inte se varför man inte skulle se genom fingrarna denna gången heller.

Jag tycker självklart att du ska vara kvar! smile
Håller med, tråkigt om du hoppar nu! Men det är ju ditt beslut isf.

Som Jill säger så är det väl lite si så där med reglerna. Jag tycker att det är riktigt svårt att sätta de och veta vart man ska dra gränserna. Men med alla diskussioner som varit under tävlingens gång hittills har vi ju fått många olika åsikter och kanske kan det hjälpa oss att tillsammans sätta ihop mer lättförståeliga regler till nästa år om tävlingen skulle leva kvar då..?
Det är ju ett gränsfall .. om man är stenhård, så visst... då har han brytit mot reglerna.
Men eftersom man inte vart stenhård innan så kan man inte vara det nu heller...

Ha kvar bilden & o låt han få sina poäng anser jag!


Bilentusiast
489 Inlägg
30 oktober 2009
#633
Jill skrev:
jagarbosse skrev:
Eftersom det blev ett så härligt knorr om detta med reglerna(vilket jag var beredd på iofs:)) så hoppar jag av.
Så alla ni dom har röstat på #..., tack för era röster och lycka till, till er andra!

norde, du kan ju ta bort min bild
Synd då den är outstanding en av dom bästa.
Men det är klurigt med reglerna ... MEN dom har ju inte efterlevts riktigt innan, så jag kan väl inte se varför man inte skulle se genom fingrarna denna gången heller.

Jag tycker självklart att du ska vara kvar! smile
tack jill. Kul att du gillade den.
Jag diskuterade faktisk med norde innan han lade upp den.
Han tyckte att det var ok och jag tolkade regeln som konkreta objekt som inte fick tas bort. Annars hade jag ju självfallet inte lagt upp den! Istället för att saturera upp färgerna som man annars gör, så drog jag pilen i andra riktningen. Så skäll på norde!!!! tongue
Nä, skämt å sido så förstår jag hur ni ser på det som sagt.

Men åter igen, är det någon som har någon invändning mot min bild så tar jag bort den.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#634
Japp japp, skyll på mig.. jag är van vid det här laget wink

Bilden blir kvar och om det blir någon ny tävling inför nästa år får vi ta en rejäl diskussion om regler och detaljer för att alla ska kunna bli nöjda någotsånär iaf..


Inte så många timmar kvar att rösta nu gott folk så passa på! Speciellt ni som har bidragit med bilder och vet med er att ni inte har lagt en röst ännu tycker jag ska skynda er att göra det nu, det kallas hyfs och god disciplin wink

Ska försöka räkna ihop resultatet så snabbt som möjligt sen men just nu sitter jag med ett fotoprojekt som är något av en pain in the ass till och från där jag ska försöka klippa ihop en massa ljud och sen få de att passa ihop till ett bildspel. Så måste få ihop det först så att jag vet att det är klart att lämna in tills på måndag. (men resultatet kommer så klart innan det!)
Senast redigerat av Norde (31 oktober 2009)


fotointresserad
2 307 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#635
Äntligen klar (iaf nästan) med ljudet till mitt bildspel så nu väntar bara att göra ett urval till ca 60-70 bilder och sen redigera de.. det här blir en lååång natt tongue Men iaf, dags för en paus nu kändes det som så passar väl på att räkna ihop resultatet nu också så det dyker upp inom någon minut..

Sen blir det bara att återgå till photoshop, yey! Har nån vägarna förbi fotomässan sen i mitten av november så är ni la alltid välkommen förbi och spana in mitt lilla bildspel tongue


fotointresserad
2 307 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#636
RESULTAT OMGÅNG 8 - Årstid

Regn och rusk, här kommer massa snusk! Här följer resultaten:

1. Bild 2  Fotograf: jagarbosse  Poäng: 30

2. Bild 13  Fotograf: Fotografen_Micke  Poäng: 23

3. Bild 12  Fotograf: Goran_R  Poäng: 21

______________________________________________________

Och sen resterande:

Bild 11,  Fotograf: Norde           Poäng: 15
Bild 15,  Fotograf: oskarbakke   Poäng: 13
Bild 4,   Fotograf: _DamnIt        Poäng: 5
Bild 7,   Fotograf: Urkas            Poäng: 5
Bild 3,   Fotograf: 2002tii           Poäng: 4
Bild 10, Fotograf: coffe.dk          Poäng: 4
Bild 14, Fotograf: mickecorrado  Poäng: 4
Bild 8,   Fotograf: Grabber          Poäng: 3
Bild 9,   Fotograf: P-hellberg       Poäng: 3
Bild 1,   Fotograf: Vivendi           Poäng: 2

Övriga två hamnade på 0 poäng och redovisas därför ej. 

Grattis till er alla!

Till nästa omgång kommer det att gå undan då det är rörelse som är temat som gäller!


Skulle vara kul och intressant om ni berättade vilken som är eran bild och vad det ligger för historia bakom den om det finns någon historia vill säga. Var någon som tog initiativet till det efter förra omgången och flera som hängde på och det var intressant att läsa, så upp med era berättelser nu smile
Senast redigerat av Norde (1 november 2009)


fotointresserad
2 307 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#637
Jag kan ju börja och vara först ut då för att föregå med gott exempel för denna omgång wink

Min bild var #11, vinterbilden.
Kollade igenom årets arkiv för att se vad som fanns där och hittade en del skoterbilder. Meeen det skulle ju vara lite tråkigt med bara en skoterbild tänkte jag eftersom jag helst vill ha en bil med i mina bilder (främst för att det här i första hand är ett bilforum) så kikade vidare och hittade en bild där både skoter och bil var kombinerat. Den ena i det lite bättre skicket än den andra.

En fin vinterdag när grabbarna hemma var ute och drog med skotrarna och passade på att köra upp för snövallen där en Nissan 200sx stog under. 200:an är demolerad och nerplockad efter en liten driftingkrash som ni kan se på länken nedan:
http://www.garaget.org/video/5dqcgdgj9obv

http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/IMG_5246.jpg


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
1 november 2009
#638
Grattis jagarbosse och alla de andra! smile

Så måste jag bara säga att nr.9, Peters bild togs med mobilkameran då vi stanna till efter att ha busat på grusväg big_smile

Så .. 3 poäng med en mobilkamera betyder att alla kan vara med big_smile


Bilentusiast
489 Inlägg
1 november 2009
#639
Tack så mycket för rösterna allihopa. 
Nästa omgång så blir det en bild som inte är på gränsen, då ingen tycker det är kul att lusläsa och tolka regler.
åter igen, så tolkade jag regeln som att konkreta objekt ej får tas bort.

Bilden är från shooten med 2_Hot_Golf 's gti edition 30. Ruggigt snygg bil och supertrevlig ägare.
Trots att allt på bilen var svart, så var det kul att fota den.
bilen och fler bilder hittar ni här: http://www.garaget.org/?car=169648
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/92472788.jpg

Grattis till er andra dom kom 2'a och 3'a smile

tack Jill för ditt 'stöd' smile
Senast redigerat av jagarbosse (1 november 2009)

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
1 november 2009
#640
Grattis JagarBosse till etapp vinsten.
Tack för rösterna med wink

Min bil är en Ferrari Boxer 512 en otroligt fin bil i väldigt bra skick så den var kul att fota.
Jag använde tre blixtar som ljuskälla.

Sen det här med att ha olika teman tex årstid då ska det väl vara höstbild om tävlingen är på hösten?
I annat fall faller ju hela vitsen med att ha olika teman?Tänker jag fel?Nästa omgång så är det ju rörelse då tycker jag att det ska vara fordonet som är i rörelse och inte något löv som blåser förbi eller att det är folk som rör sig runt bilen.

Kom gärna med respons på det.
Mvh Patrik
Senast redigerat av 2002tii (1 november 2009)

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto


Sök