Saab 900 fel på tändningslås, startar inte??

Fija
14 februari 2009 · 10 Inlägg

Har en saab 900 -96 som inte går att starta.
Det går inte att vrida om nyckeln alls, den står på lock och är helt fast, och då går inte heller backen att lägga ur.
Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel?? yikes
nyckeln har tidigare krånglat när man ska låsa upp så vi har bytt batteri i den, krånglade lite efter ett tag igen (några veckor) så fick byta batteri igen.. känns inte som man ska behöva göra det :S
Hoppas på att någon har vart med om detta smile

/Fija
Volvo 940 (1995)
Fredrik-79
14 februari 2009 · 2 164 Inlägg

De är ganska ovanligt vad jag vet att back spärren eller vad den nu kallas för låser sig men kommer inte ihåg lösningen nu.
Gå in på stcs.nu forum och kolla vad dom säger.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
denton
15 februari 2009 · 214 Inlägg

går nyckeln inte att vrida asså? hade samma problem på min  volvo 945. hade i lite låsolja i täningslåset så va problemet borta smile

snurbo_diesel Egen företagare
15 februari 2009 · 864 Inlägg

Detta är ett mycket vanligt fel på saab, bara att byta en del av tändningslåset.
Tillfällig lösning är att knacka med en gummi klubba på nyckel så går det att vrida sen, men låset måste bytas.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
ToP Anything But Ordinary..
15 februari 2009 · 80 Inlägg

kanske börjar bli slitna låskolvar/nyckeln?
prova med extra nyckel om du har någon sådan.

fick byta lås när jag nästan nyss köpt min runt om.
var precis som för dig, och smörjde ja blev de bara värre.

gick på 600kr för alla lås runt om från 900klubben,
dörrar, bagagen, tändlås, handsfack & 3 nycklar "varav 2 va nya i påse"

Senast redigerat av CorteXen (15 februari 2009)

Fija
15 februari 2009 · 10 Inlägg

Har kollat lite närmare på felet nu och är antagligen bara backspärren.. Det går att starta bilen nu med lite våld wink får mixtra lite med backen så går det tillslut big_smile jaja, kostar inte så mkt så blir till att byta snart och hoppas på att det är det som är enda felet smile

/Fija
Volvo 940 (1995)
VrT5
10 december 2009 · 198 Inlägg

Fija skrev:
Har kollat lite närmare på felet nu och är antagligen bara backspärren.. Det går att starta bilen nu med lite våld wink får mixtra lite med backen så går det tillslut big_smile jaja, kostar inte så mkt så blir till att byta snart och hoppas på att det är det som är enda felet smile

har samma problem på min bil. vad gjorde du för att få igång den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang