BJM skrev:
Jag har skrivit det förut och skriver det igen.
Bilen (Skoda Octavia RS Combi -08 2.0TFSI) har nu gått ca 4600 mil och ca 4500 mil av dom med program från V-tech. De första 2000 milen med Steg 1 och resterande 2500 mil med Extreme. Inte en tillstymmelse till problem. Har inga hårdvaruuppgraderingar i eller runt motorn, endast mjukvaruuppgraderingn från V-tech som matas in med en RTS.
Bilen brukas (och måste funka) varje dag. Rullar både i stad, på landsväg och motorväg. Körs med huvet (inga höga varv innan motorn är varm osv) men ibland lite hårdare. Har även kört lite konbana och bankörning och lämnat grymt mycket potentare bilar bakom mig. Effekten är med andra ord stabil och finns där trots att man pressar bilen hårt och länge även när det är sommar och väldigt varmt ute.
De enda nackdelarna som finns att tala om är en emellanåt någorlunda hög oljeförbrukning. Men den verkar många andra 2.0TFSI-ägare ha, oavsett om de kör trimmat eller ej. Den är dessutom direkt knuten till hur hårt man kört. Körde Skåne - Sthlm på 4 timmar och då drog den lite olja...
Angående förbrukning så var det inga problem att köra snålare med Steg 1 än original. Var nere på 0,6 l/mil utan problem med tre pers i bilen och skyltfart på landsväg/motorväg, trots kallstart och en rätt kort sträcka på ett par mil. Med Extreme är det lite svårare att köra extremesnålt, dels går bilen så pass bra att man gärna inte ligger och såsar i högerfilen samt så sticker förbrukningen iväg rätt fort man gjort ett par fullgasacc. Men trots det körde jag på ca 0,75 l/mil tankad förbrukning mätt under 240 mil i Sverige/Norge i somras. Med en snittfart på ca 75 km/h och två pers i bilen samt full semesterpackning. Färddatorn för de senaste 500 milen ligger på 0,79, blandand körning. Senaste mätta tanken var på ca 0,82 l/mil.
Testade lite snabbt med en Racelogic Performacebox i somras och fick dessa tider (för V-tech Extreme med ca 275 & 420 Nm):
0-100 7,0 sek
0-160 15,0 sek
0-180 18,0 sek
Jag är mycket nöjd med mitt val av V-tech och kan rekommendera det till andra. Tycker dessutom att RTS-enheten är sjukt smidig. Men oavsett vilket av de större trimföretagen du väljer kommer du troligtvis bli nöjd, speciellt om det bara handlar om en mjukvaruuppgradering och normal aktiv körning på vanlig väg. Välj det du tycker är smidigast!
Edit: V-tech Extrem kallas även ibland Steg 2.