Tjena
Har suttit typ halva dan och kollat runt lite skillnader kring b23et och b230et av diverse olika anledningar.
Hur som helst så fastnade jag i just en tråd, följande:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 94#p608894
Jag tog mej friheten och saxade ihop det jag tyckte var matnyttigt.
Kompletterade även med vad ja ansåg var viktigt för en vanlig jävel från följande sida:
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html
Observera att jag inte är säker på att allt detta stämmer, så ni är välkomna att lägga in egna kompletteringar.
----------
Vi börjar med att förklara betydelserna av Volvos modellbeteckningar:
GL - Grand Luxe
GLE - Grand Luxe Executive
GLT - Grand Luxe Turismo
Turbo - Turbo helt enkelt
TIC - Turbo intercooler
Sedan beteckningarna på volvos rödblockare:
Ex B230FT
B => Bränslet:
Bensin (B)
Diesel (D)
23 => Blockets volym:
1.9l (19)
2.0l (20,200)
2.1l (21)
2.3l (23,230)
2.4l (24 Enbart Diesel)
2.7l (27)
2.8l (28)
0 => Lågfriktionsmotor
4 => 4 ventilsteknik, lågfriktionsmotor
FT => Motorstyrning (Toppspecifikation, kamaxelval tillkommer):
A (Single förgasare, utan egr, pulsair)
K (Single förgasare, med egr, pulsair)
E (K-jettronic mekanisk insprutning, med egr, pulsair)
ET (Motronic elektronisk insprutning, utan katalysator, med Turbo)
F (LH-jettronic elektronisk insprutning med lambda och katalysator)
FT (LH-jettronic elektronisk insprutning med lambda och katalysator, med turbo)
Fakta kring betydelserna av beteckningarna på volvos andra motorer finns en bit ned på den här sidan:
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html
----------
Tillverkningsåren på de olika turbomodellerna:
Volvo 240 serien
Productions år: 1981-1985
B21ET / B21FT - 2130 cc, 130 cu in.
240 med Intercooler introducerades i mitten av 1984.
Mellan 1982-1985 producerades också 240 Turbo med B19ET Turbo - 1784 cc, 108.8 cu in.
145 hp (107 kW). Dessa bilar gick till vissa marknader, bl a Italien.
Volvo 700 Serien
2316 cc, 141 cu in. Samtliga modeller har Intercooler.
Productions år:
1983 760 Turbo - B23ET (fördelare fram)
1984 760 Turbo - B23ET, B23FT (fördelare fram)
1985-1989 760 Turbo - B230ET, B230FT
1985-1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT
1987-88 780 Turbo - B200ET Europe
1988-90 740 Turbo* - B230FT (*= högtrycksturbo @ 180 hp eller 134 kW)
1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT
1989-91 780 Turbo - B230FT @ 188 hp. USA & Europe
1990 740 Turbo - B204GT, B230FT, B230GT
1991-92 740 Turbo - B200FT, B230FT
1990-92 760 Turbo - B230FT, B230GT
Volvo 900 Serien
Productions år:
1990-1996 940 SE Turbo - B200FT, B230FT, B230FK, B230GT
1994-1996 940S - B230GT (lågtrycksturbo) Kom -96 till USA
1991-92 960 Turbo - B230GT, B230FT, B204FT
1993-94 960 Turbo - B230GT, B204FT
940 Turbo -91-92 har Turbo+ monterat från fabrik.
----------
Kompressionsförhållanden & Effekt:
Effekt varierar något beroende på om det är manuell eller automat.
Motor Komp. Effekt Notering
400-serien 8.7:1 120 hk @ 5400 rpm
B19ET 7.5:1 150 hk
B21FT 7.5:1 127-133 hk @ 5400 rpm
B21FT 7.5:1 157 hk @ 5100 rpm Med intercooler
B21ET 7.5:1 155 hk @ 5700 rpm
B21ET 7.5:1 185 hk @ 5700 rpm Med intercooler
B23ET 9.0:1 173 hk, 182 hk @ 5700 rpm
B23FT 8.7:1 160 hk @ 5300 rpm
B200ET 8.5:1 160 hk @ 5500 rpm
B200FT 8.5:1 155 hk @ 3600 rpm
B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm
780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+
B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm
B204FT 8.2:1 190 hk @ 5300 rpm
----------
Volvo hade även tre stycken turbo+ paket på ft (antar att de gäller både 740 och 940) och fk:
B230FT, original 165hk:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
B230FK, original 135 hk:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
----------
ALLT SAMMANS ÄR HÄMTAT FRÅN:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 94#p608894
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html
----------
Mer info om BOSCHs olika insprutnings system på rödblocken finns här, dock på Engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic
http://en.wikipedia.org/wiki/Motronic
----------
Hoppas ingen tar illa upp över att ja kopierat ur trådarna.
Tanken är bara att få rätsida på alltsammans.
Har suttit typ halva dan och kollat runt lite skillnader kring b23et och b230et av diverse olika anledningar.
Hur som helst så fastnade jag i just en tråd, följande:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 94#p608894
Jag tog mej friheten och saxade ihop det jag tyckte var matnyttigt.
Kompletterade även med vad ja ansåg var viktigt för en vanlig jävel från följande sida:
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html
Observera att jag inte är säker på att allt detta stämmer, så ni är välkomna att lägga in egna kompletteringar.
----------
Vi börjar med att förklara betydelserna av Volvos modellbeteckningar:
GL - Grand Luxe
GLE - Grand Luxe Executive
GLT - Grand Luxe Turismo
Turbo - Turbo helt enkelt
TIC - Turbo intercooler
Sedan beteckningarna på volvos rödblockare:
Ex B230FT
B => Bränslet:
Bensin (B)
Diesel (D)
23 => Blockets volym:
1.9l (19)
2.0l (20,200)
2.1l (21)
2.3l (23,230)
2.4l (24 Enbart Diesel)
2.7l (27)
2.8l (28)
0 => Lågfriktionsmotor
4 => 4 ventilsteknik, lågfriktionsmotor
FT => Motorstyrning (Toppspecifikation, kamaxelval tillkommer):
A (Single förgasare, utan egr, pulsair)
K (Single förgasare, med egr, pulsair)
E (K-jettronic mekanisk insprutning, med egr, pulsair)
ET (Motronic elektronisk insprutning, utan katalysator, med Turbo)
F (LH-jettronic elektronisk insprutning med lambda och katalysator)
FT (LH-jettronic elektronisk insprutning med lambda och katalysator, med turbo)
Fakta kring betydelserna av beteckningarna på volvos andra motorer finns en bit ned på den här sidan:
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html
----------
Tillverkningsåren på de olika turbomodellerna:
Volvo 240 serien
Productions år: 1981-1985
B21ET / B21FT - 2130 cc, 130 cu in.
240 med Intercooler introducerades i mitten av 1984.
Mellan 1982-1985 producerades också 240 Turbo med B19ET Turbo - 1784 cc, 108.8 cu in.
145 hp (107 kW). Dessa bilar gick till vissa marknader, bl a Italien.
Volvo 700 Serien
2316 cc, 141 cu in. Samtliga modeller har Intercooler.
Productions år:
1983 760 Turbo - B23ET (fördelare fram)
1984 760 Turbo - B23ET, B23FT (fördelare fram)
1985-1989 760 Turbo - B230ET, B230FT
1985-1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT
1987-88 780 Turbo - B200ET Europe
1988-90 740 Turbo* - B230FT (*= högtrycksturbo @ 180 hp eller 134 kW)
1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT
1989-91 780 Turbo - B230FT @ 188 hp. USA & Europe
1990 740 Turbo - B204GT, B230FT, B230GT
1991-92 740 Turbo - B200FT, B230FT
1990-92 760 Turbo - B230FT, B230GT
Volvo 900 Serien
Productions år:
1990-1996 940 SE Turbo - B200FT, B230FT, B230FK, B230GT
1994-1996 940S - B230GT (lågtrycksturbo) Kom -96 till USA
1991-92 960 Turbo - B230GT, B230FT, B204FT
1993-94 960 Turbo - B230GT, B204FT
940 Turbo -91-92 har Turbo+ monterat från fabrik.
----------
Kompressionsförhållanden & Effekt:
Effekt varierar något beroende på om det är manuell eller automat.
Motor Komp. Effekt Notering
400-serien 8.7:1 120 hk @ 5400 rpm
B19ET 7.5:1 150 hk
B21FT 7.5:1 127-133 hk @ 5400 rpm
B21FT 7.5:1 157 hk @ 5100 rpm Med intercooler
B21ET 7.5:1 155 hk @ 5700 rpm
B21ET 7.5:1 185 hk @ 5700 rpm Med intercooler
B23ET 9.0:1 173 hk, 182 hk @ 5700 rpm
B23FT 8.7:1 160 hk @ 5300 rpm
B200ET 8.5:1 160 hk @ 5500 rpm
B200FT 8.5:1 155 hk @ 3600 rpm
B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm
780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+
B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm
B204FT 8.2:1 190 hk @ 5300 rpm
----------
Volvo hade även tre stycken turbo+ paket på ft (antar att de gäller både 740 och 940) och fk:
B230FT, original 165hk:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
B230FK, original 135 hk:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
Bakgrunden till Turbo+ är att den avgascertifiering som fanns på den tiden bara var
en certifiering av avgasvärden under 3000rpm. Volvo insåg då att det skulle gå att
sälja ett trimkit som bara aktiveras över 3000rpm för eftermontage och på så sätt krävdes
ingen omcertifiering eller omtypning av varje bil som installerade Turbo+.
----------
ALLT SAMMANS ÄR HÄMTAT FRÅN:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 94#p608894
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html
----------
Mer info om BOSCHs olika insprutnings system på rödblocken finns här, dock på Engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic
http://en.wikipedia.org/wiki/Motronic
----------
Hoppas ingen tar illa upp över att ja kopierat ur trådarna.
Tanken är bara att få rätsida på alltsammans.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (26 mars 2008)
0
0
0
0