3524
Sök

Aaaaaaalm´s 9-3 SS Vector | Just nu:Besiktning osv. [14/7]

1 464 Inlägg
11 januari 2010
Har du ringt BSR? wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

584 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
MrJAM skrev:
Har du ringt BSR? wink

Nej tyvärr, jobbar på dagarna.. men mailade dem förra veckan och har inte fått svar. Men ska försöka
ringa imorgon om jag hinner smile

Update idag då!

Pratat med verkstaden, och bilen ska in nästa torsdag-fredag smile Då kommer allt vad balansaxlar
att bytas och även kamkedjan smile Så sen ska den allt vara med i leken igen smile Hoppas att det kommer gå
bra utan några problem bara smile

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

4 299 Inlägg
12 januari 2010
Va skönt o slippa bry sig om dom där jädra kedjorna då smile

De kommer nog gå alldeles galant smile
//Jacob

584 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Va skönt o slippa bry sig om dom där jädra kedjorna då smile

De kommer nog gå alldeles galant smile
//Jacob

Ah fyfan tongue stog i valet och kvalet om jag skulle göra det själv.. men känner mig inte så sugen på
en såpass ny bil.. hade de vare 900an hade jag gått ut på en gång tongue
Senast redigerat av Aaaaaaalm (12 januari 2010)

Saab 4 Life!

584 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Update igen då!
Händer inte allt för mkt iaf.. bilen står kvar på verkstaden..
plastsläden till spännaren hade gått av och stöpe ner i tråget, så den måste ur med..
Hoppas på att få den imorgon om allt går som de ska smile

Då ska de in lite dioder och xenon när tid finns smile

//Alm

Saab 4 Life!

584 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Update:

Idag är väll lite av sorgens dag, sålde 900an förut.. Den som har varit min trotjänare i 3 år nu. Men då blir
det iaf mer pengar över till 9-3 an smile

9-3an kommer jag nog förmodligen hämta imorgon smile Hoppas allt går bra bara och det inte blir några problem!
Då kanske det blir knäppt någon bild om tid finns smile

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

2 788 Inlägg
26 januari 2010
Trevligt men ändå inte att du fick sålt 900:an wink Skönt med lite kapital att lägga på den nya bilen! big_smile

Hoppas det rullar på fint nu smile Lycka till!

584 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Trevligt men ändå inte att du fick sålt 900:an wink Skönt med lite kapital att lägga på den nya bilen! big_smile

Hoppas det rullar på fint nu smile Lycka till!

Tackar smile

Nee aldrig kul och sälja en bil som man lagt ner tid på och tycker om.. Men det var nödvändigt, lite
ont om plats här hemma om man säger så tongue

Saab 4 Life!

584 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Update!

Hämtade hem bilen igårkväll big_smile så nu är alla kjedjor,drev och spännare i motorn utbytta!
Tråget är rensat på plastbitar och ny olja i motorn smile Så nu går den tyst och jättefint smile
Känns oerhört gött! Update kommer kanske senare ikväll om jag får något kul till bilen
idag när jag fyller år tongue En vinge hade ju inte suttit fel tongue

Hade fint!

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 januari 2010
Trevligt att ha bilen hemma igen, då kan man hoppas på lite uppdateringar nu då? smile Grattis på födelsedagen!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 663 Inlägg
29 januari 2010
Grattis big_smile kul att  ha bilen hema igen big_smile

584 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Trevligt att ha bilen hemma igen, då kan man hoppas på lite uppdateringar nu då? smile Grattis på födelsedagen!

Tackar big_smile Jadå får se vad som händer i helgen med smile

Saab_Robin skrev:
Grattis big_smile kul att  ha bilen hema igen big_smile

Tackar big_smile Ja det är riktigt skönt!

Update: Beställde nyss 2 st 48cm slingor med vita dioder att ha över/under lycktorna smile
Får dem till veckan så då blir de montering big_smile

//Alm

Saab 4 Life!

4 299 Inlägg
30 januari 2010
Härligt o ha bilen hemma, nu måste ju motorn va i riktigt toppskick wink

Grattis i efterskott! smile
//Jacob

584 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Härligt o ha bilen hemma, nu måste ju motorn va i riktigt toppskick wink

Grattis i efterskott! smile
//Jacob

Tackar big_smile Ja förhoppningsvis iaf!
Nu ska jag ta mig an problem nr 2, stereon.
Knapparna lyser, men den startar inte upp. Blinkers och parkeringsvarnaren låter heller inte..
Tyder detta på AMP1 förstärkaren?

Bonusbild tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58770/849938_l4uuw9.jpg

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 januari 2010
detta komm nog bli en frän tråd här kommer man hålla till big_smile jobba på nu

1 464 Inlägg
31 januari 2010
Har läst något om detta problem... Ska söka.

Edit: Vet inte om detta hjälper, men det var nog det jag trodde jag läst. Ska kolla vidare.

Ulme skrev:
Hej tänkte skriva en uppföljning på hur det gått... (se tidigare svar)

Fortsatte felsökningen själv, då Saab verkstaden ej kunde hjälpa till.
Insåg tidigare att glappet, satt i kofferten, samt att det antingen var i Navigator (dvd) enhetens kontakt eller i kabeln. Gjorde följande:

Del 1:
1. Tog ut kontakten ur Navigatorn (DVD:n) och plockade isär de olika delarna i kontakten.
2. Stoppade "ström kablen" i dvd enheten.
3. Kopplade isär de optiska kablarna (som man inte ska titta rakt in i, då det skadar ögonen).
4. Kopplade ihop de optiska kablarna, så att de skapade en loop. Svårt att få dem i exakt läge (ps, böj dem ej för mycket för då bryts de).
5. Efter några sekunder startade stereon. Mao, = Kontakten i navigatorn sönder.
(fick idéen från följande sida: http://www.etadyne.com/product-mostloop.htm )

Del 2:
Plockade sönder dvd:n. Letade efter brutna lödningar, etc. Såg att det av någon anledning fanns ett glapp mellan kontakten och sensorn som tar emot lasern i den optiska kablen (gissar att det är laser eller IR). Tryckte fast (samt limmade) en plastbit mellan delen som läser dvdn och kontakten (samt en liten plastbit som kilades fast mellan kontakt och kretskort). Testade att det fungerade. Skruvade ihop allt och satte tillbaka i bilen. Ps, nu fungerar allt då glappet är borta = stereo, backsensor, blinkersljud, etc :-)

Dock misstänker jag att denna lösning är temporär, tills jag kör över ett farthinder. En sak som är konstig nu är dock att lampan på CD spelaren i bilen aldrig slocknar, även om bilen är av. Dock blinkar lampan ibland. Kanske alltid varit så? Hur ser det ut i era bilar?

Ps, om någon vet någon som har en begagnad Navigator (dvd) enhet till salu, så skicka gärna ett PM. smile

/Ulme
Senast redigerat av MrJAM (31 januari 2010)

584 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
MrJAM skrev:
Har läst något om detta problem... Ska söka.

Edit: Vet inte om detta hjälper, men det var nog det jag trodde jag läst. Ska kolla vidare.

Ulme skrev:
Hej tänkte skriva en uppföljning på hur det gått... (se tidigare svar)

Fortsatte felsökningen själv, då Saab verkstaden ej kunde hjälpa till.
Insåg tidigare att glappet, satt i kofferten, samt att det antingen var i Navigator (dvd) enhetens kontakt eller i kabeln. Gjorde följande:

Del 1:
1. Tog ut kontakten ur Navigatorn (DVD:n) och plockade isär de olika delarna i kontakten.
2. Stoppade "ström kablen" i dvd enheten.
3. Kopplade isär de optiska kablarna (som man inte ska titta rakt in i, då det skadar ögonen).
4. Kopplade ihop de optiska kablarna, så att de skapade en loop. Svårt att få dem i exakt läge (ps, böj dem ej för mycket för då bryts de).
5. Efter några sekunder startade stereon. Mao, = Kontakten i navigatorn sönder.
(fick idéen från följande sida: http://www.etadyne.com/product-mostloop.htm )

Del 2:
Plockade sönder dvd:n. Letade efter brutna lödningar, etc. Såg att det av någon anledning fanns ett glapp mellan kontakten och sensorn som tar emot lasern i den optiska kablen (gissar att det är laser eller IR). Tryckte fast (samt limmade) en plastbit mellan delen som läser dvdn och kontakten (samt en liten plastbit som kilades fast mellan kontakt och kretskort). Testade att det fungerade. Skruvade ihop allt och satte tillbaka i bilen. Ps, nu fungerar allt då glappet är borta = stereo, backsensor, blinkersljud, etc :-)

Dock misstänker jag att denna lösning är temporär, tills jag kör över ett farthinder. En sak som är konstig nu är dock att lampan på CD spelaren i bilen aldrig slocknar, även om bilen är av. Dock blinkar lampan ibland. Kanske alltid varit så? Hur ser det ut i era bilar?

Ps, om någon vet någon som har en begagnad Navigator (dvd) enhet till salu, så skicka gärna ett PM. smile

/Ulme

Tackar för infon! Kanske kan koppla förbi AMP1 an och testa då?

Update:

När jag körde hem från skolan idag tände sig motorlampan, då svängde jag in till verkstaden som bytt
allt i motorn direkt eftersom det inte stod nått i displayen.. Han läste ut felkoder och då stod de att
förbikopplingsventil turbo något sådant inte fungerade?!?! han raderade koden, vickade lite på
kontakterna till dumpventilen och jag körde en sväng utan att lampan tändes, frid och fröjd tänkte jag..
Nu när jag skulle till idrottshallen så tände sig skiten igen! Bilen går ju inget konstigt eller så heller.
Men vad ska man göra? Någon som råkat ut för något liknande?

Har blockets begagnatförsäkring på den, den är ju för oupptäckta fel i 6 månader. Den borde väll
kunna täcka det här eller?

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

2 788 Inlägg
1 februari 2010
Grattis i efterskott! smile Hoppas att det löser sig med bilen wink

4 299 Inlägg
1 februari 2010
Hade den blocketfösäkringen på 9-5 kombin, och som jag tolkade det ska den täcka de där felet smile

Men ja, de e väl bara o ringa o fråga samtidigt som du gör skadeanmälan smile
//Jacob

1 464 Inlägg
1 februari 2010
Aaaaaaalm skrev:
Tackar för infon! Kanske kan koppla förbi AMP1 an och testa då?

Oj, inte en susning. Vet inte ens om det var korrekt info jag kom med! Jag postade det mest som bollplank. Ska se om det hittas mer. Du kan inte låna en AMP1? Kanske lättaste sättet att testa om ingen annan har mer lösningar

Aaaaaaalm skrev:
Update:

När jag körde hem från skolan idag tände sig motorlampan, då svängde jag in till verkstaden som bytt
allt i motorn direkt eftersom det inte stod nått i displayen.. Han läste ut felkoder och då stod de att
förbikopplingsventil turbo något sådant inte fungerade?!?! han raderade koden, vickade lite på
kontakterna till dumpventilen och jag körde en sväng utan att lampan tändes, frid och fröjd tänkte jag..
Nu när jag skulle till idrottshallen så tände sig skiten igen! Bilen går ju inget konstigt eller så heller.
Men vad ska man göra? Någon som råkat ut för något liknande?

Har blockets begagnatförsäkring på den, den är ju för oupptäckta fel i 6 månader. Den borde väll
kunna täcka det här eller?

Mvh. Magnus

Du har inte själva felkoden på det där? Bra om man ska slå det själv i WIS. wink

Edit: Det var inte möjligtvis 'Bypassventilens membran'? Teknisk service bulletin 291-2503 från November -04 nämner problem med denna på -03'or. Membranet finns som separat reservdel.

Iallafall värt att undersöka mer på? Återigen, säger inte att det är detta som strular.

Edit II: Se pm.
Senast redigerat av MrJAM (1 februari 2010)

Sök