Koppla Slutsteg Till Bas

ToP Anything But Ordinary..
25 februari 2010 · 80 Inlägg

Halloj,

Ska koppla en Kicker L7 12" till ett DLS CAD11 Mono steg så att de lirar i 1 Ohm.
Men på steget står de att de ska vara lägst 2 ohm per anslutning.

Basen har ju dubbla talspolar på 2ohm, så ska jag koppla spolarna som om de vore 2 högtalare då?
alltså enligt följande som bilden visar? blir de 1 Ohms last då?

http://www.geting.se/image.php/224541-koppla.jpg

Jiimpa
25 februari 2010 · 767 Inlägg

ja det blir 1 ohm då eftersom anslutningarna är ihop kopplade med varann inne i steget.

ToP Anything But Ordinary..
25 februari 2010 · 80 Inlägg

okej, förstod nästan de. ville bara få de bekräftat, tackar!

M_icke_
25 februari 2010 · 3 466 Inlägg

Har du 4 minus på basen? ser ut så på ritningen..

Du kopplar enkelt båda plus på basen till båda pluas på steget och sen gör du lika dant med minus.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ToP Anything But Ordinary..
25 februari 2010 · 80 Inlägg

haha. sjävklart inte, missade nog bara att rita dit 2 streck wink
bra att du är uppmärksam iaf, röda ringarna är iaf +.

jo de är ju också ett alternativ, blir mindre kablar då iaf.

Men finns de något sätt att få fast strömkabeln bättre på steget, har tendens till att vilja lossna vid anslutningarna på steget.

Senast redigerat av CorteXen (25 februari 2010)

M_icke_
25 februari 2010 · 3 466 Inlägg

CorteXen skrev:
haha. sjävklart inte, missade nog bara att rita dit 2 streck wink
bra att du är uppmärksam iaf, röda ringarna är iaf +.

jo de är ju också ett alternativ, blir mindre kablar då iaf.

Men finns de något sätt att få fast strömkabeln bättre på steget, har tendens till att vilja lossna vid anslutningarna på steget.

Vad har du för strömkabel? Håller inte skruven i anslutningen?
Har aldrig haft problem med detta på mitt CAD15.. =P

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ToP Anything But Ordinary..
25 februari 2010 · 80 Inlägg

har 35mm2 koppar kabel från en kondensator jämt bredvid som jag gjort mindre för slutsteget.

har prövat dra åt skruven ordentligt men händer att kabeln hamnar på sidorna av skruven och tar sig ut efter ett tag.
blir som ett hål bland trådarna tongue

Senast redigerat av CorteXen (25 februari 2010)

M_icke_
25 februari 2010 · 3 466 Inlägg

CorteXen skrev:
har 35mm (omkrets) koppar kabel från en kondensator jämt bredvid som jag gjort mindre för slutsteget.

har prövat dra åt skruven ordentligt men händer att kabeln hamnar på sidorna av skruven och tar sig ut efter ett tag.
blir som ett hål bland trådarna tongue

Du menar inte 35mm2? Nu vet jag inte hur stora kablar man kan ha i ett CAD11 men CAD15 sväljer ju 50mm2. CAD11 ska ju åtminstone svälja 35mm2 eftersom minsta rek kabeltjocklek är 33mm2..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ToP Anything But Ordinary..
25 februari 2010 · 80 Inlägg

jo de är de jag menade. vet inte heller vad max är men 50mm2 tar den inte iaf, och är precis att jag får in 35mm2 när jag tagit bort lite. problemet blir bara att den inte vill sitta kvar där, ska se om jag kan få ordning på de imorgon. har nämligen inte hittat nått lämpligt ställa att komma igenom torpedväggen till batteriet wink

Senast redigerat av CorteXen (25 februari 2010)

M_icke_
25 februari 2010 · 3 466 Inlägg

CorteXen skrev:
jo de är de jag menade. vet inte heller vad max är men 50mm2 tar den inte iaf, och är precis att jag får in 35mm2 när jag tagit bort lite. problemet blir bara att den inte vill sitta kvar där, ska se om jag kan få ordning på de imorgon. har nämligen inte hittat nått lämpligt ställa att komma igenom torpedväggen till batteriet wink

Du har ingen genomföring ovanför pedalerna då som på 9000?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ToP Anything But Ordinary..
25 februari 2010 · 80 Inlägg

har faktiskt inte kollat där, men de ska jag göra.
var även nån som sa att de fanns nått hål bakom säkringarna där, fast de hittade jag aldrig tongue

M_icke_
25 februari 2010 · 3 466 Inlägg

CorteXen skrev:
har faktiskt inte kollat där, men de ska jag göra.
var även nån som sa att de fanns nått hål bakom säkringarna där, fast de hittade jag aldrig tongue

Jag har inte direkt koll på ng900/og9-3.. Bättre koll på 9000 big_smile hehe

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Om du har tillgång till en lödkolv och lite lödtenn så kan du lägga på lite på den del av kabeln som kommer mot skruven, då går det att dra åt rejält utan att du förstör kabel och den bör även sitta fast rätt så hårt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Janneutanb
26 februari 2010 · 7 272 Inlägg

CorteXen skrev:
har faktiskt inte kollat där, men de ska jag göra.
var även nån som sa att de fanns nått hål bakom säkringarna där, fast de hittade jag aldrig tongue

Finns ett hål vid passagerarsidan, kabeln kommer då ut bakom/ovanför handskfacket.

M_icke_
26 februari 2010 · 3 466 Inlägg

Brains skrev:

CorteXen skrev:
har faktiskt inte kollat där, men de ska jag göra.
var även nån som sa att de fanns nått hål bakom säkringarna där, fast de hittade jag aldrig tongue

Finns ett hål vid passagerarsidan, kabeln kommer då ut bakom/ovanför handskfacket.

Men ska man verkligen dra kabeln på den sidan, dels för att det blir längre och sen går väll kabelstammen på vänster sida, vilket gör att man inte kan dra lågnivåkablarna där?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Janneutanb
26 februari 2010 · 7 272 Inlägg

M_icke_ skrev:

Brains skrev:

CorteXen skrev:
har faktiskt inte kollat där, men de ska jag göra.
var även nån som sa att de fanns nått hål bakom säkringarna där, fast de hittade jag aldrig tongue

Finns ett hål vid passagerarsidan, kabeln kommer då ut bakom/ovanför handskfacket.

Men ska man verkligen dra kabeln på den sidan, dels för att det blir längre och sen går väll kabelstammen på vänster sida, vilket gör att man inte kan dra lågnivåkablarna där?

Jag hade mina lågnivåkablar längs vänstersidan.
Fick varken generatorljud eller andra störningar.

ToP Anything But Ordinary..
27 februari 2010 · 80 Inlägg

du menar väl hålet som kabelstammen går genom eller på högra sidan som är till styrboxen? smile

fast nu har jag iofs redan dragit lågnivå på höger sida till stereon och ström på vänster,
dock ligger kabeln vid fötterna då jag inte hittat nått lämpligt hål på vänster sida.

ska ner till garaget idag och se om jag hittar något, känner inte så stort lust att plocka ner inredningen igen tongue

ToP Anything But Ordinary..
27 februari 2010 · 80 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om du har tillgång till en lödkolv och lite lödtenn så kan du lägga på lite på den del av kabeln som kommer mot skruven, då går det att dra åt rejält utan att du förstör kabel och den bör även sitta fast rätt så hårt. smile

Ja de var en idé, kan jag ju prova. tackar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang