Jag tänkte göra en liten guide till hur man får ut och byter lamporna i bilen. På de ställen jag vet skriver jag även ut vilken lamptyp man skall ha om man t.ex. vill ersätta orginallamporna med dioder.
Vi börjar med det enklaste, ljusomställaren:
Skruva loss de två fästskruvarna (stjärna) som håller i panelen. Dra/lirka ut panelen från hålet. Koppla bort kablaget när den är ute för att lättare kunna ta ur lamporna. På baksidan behöver du en liten vanlig skruvmejsel för att få ur lamporna. Vrid lampan ett kvarts varv för att sedan dra lampan rakt ut. Lampan är av typen "NEO". Tänk på att mäta hur bred foten är på lampan då dessa finns i lite olika storlekar! Om jag inte minns fel sitter det 2st 8mm och 1st 10mm där i. Men som sagt, MÄT FOTEN på lampan.
Fönsterhiss/spegelknappar:
Här blir det knepigare då det inte finns lampor att enkelt ta ur och sätta i, de måste lödas. OBSERVERA: Jag tar inget som helst ansvar för skador eller dylikt, allt sker på egen risk.
Jag förklarar för förardörren då den är knepigast. I dörrhandtaget på insidan av dörren finns en liten "lucka". Ett utböjt gem eller liknande fungerar bra för att ta bort den då det är ett litet hål i luckan där man kan bända. När luckan är loss ser du en stjärnskruv. Skruva ur. Då kan vi lyfta hela insatsen med knappar och handtag uppåt och lite bakåt, mot b-stolpen. I min bil satt den riktigt löst utan skruven men det är som en krok i främre änden, därav att man måste dra den åt två håll. Då är den uppe, koppla loss de två kontaktstycken som sitter undertill. Man håller in en knapp och drar rakt nedåt för att lossa dem. Då har vi enheten lös från bilen. Undertill och på sidorna ser man hur den är "ihopklickad", bänd försiktigt isär lådorna för att komma in till kretskortet. Sen är det bara köra igång. Det skall vara 3mm dioder i.
Hastighets-, varv-, tank-mätare m.m.
Instrumentpanelen är relativt enkel att ta ur, så länge man gör rätt och är försiktig.
Börja med att sänka ned ratten så mkt det går. Känn/se efter på kåpan under ratten. Det finns ett hål under/till vänster om ratten. Där ska en 13mm hylsa upp och en skruv lossas på. Man behöver inte ta bort skruven helt. Gör likadant på andra sidan, dock finns det två hål där. Det närmast pedalerna ska du använda. Lossa även den lite. Skruvarna du lossar på håller i styrstången så du kommer märka att ratten "faller" mer och mer ju mer du skruvar.
Nu ska "ramen" runt instrumenten bort. Den sitter med två st skruvar i överkant. Man får ta i lite försiktigt och ta bort ramen. Nu ser du de sista tre skruvarna. En i varje nedre hörn och en uppe i mitten. Skruva ur och panelen är lös. Nu ska man först dra den så rakt ut man kan, tills kontakterna på baksidan släpper. När det väl är klart får man lirka ut den ur "brädan", för att sedan lirka ut den mellan brädan och ratten. Ev. får man lossa bultarna till styrstången lite till nu. Var försiktig med baksidan av mätarna då "kretskortet" är en plastfilm och inte ett hederligt "hårt" kort. Fas 2 har ingen hastighetsmätarvajer eller liknande så det är inget att oroa sig över. Lamporna vrids en kvarts varv för att sedan dras rakt ut. Det åtgår 7st lampor av typen w2,1x4,6d mm T5. Kort kallad "T5" eller "T5 wedge". Lamporna i mätarna sitter i plasthållar. Dra lamporna rakt ut ur hållarna och tryck i dioderna. Montera i omvänd ordning.
Mittkonsoll/ECC-panelen samt färddatorställaren:
Börja med att montera ur stereon. Har du originalstereo så tänk på att du måste ha låskoden till den för att den ska fungera sedan. Alternativt så kan man köpa en ny låskod på volvo för 125kr (Jan -10). Nu upp till ECC-panelen. Mellan ECC-enheten och mittkonsolen trycker man försiktigt in en smal vanlig mejsel några mm. "Bänd" sedan försiktigt loss "skalet" till ECC-enheten (den gråa plattan där gradantal m.m. står). Knapparna och rattarna skall INTE följa med ut/loss. Nu ser du de resterande 4 stjärnskruvarna som behövar lossas för att få ut ECC-enheten. Ratten till färddatron trycker du ut bakifrån. Den sitter som med "hullingar" som man kan pressa ned med fingrarna samtidigt som man trycker ut den. I den sitter det 2-3st lampor av typen "NEO", även här får du mäta fötterna för att se så du får rätt storlek.
Till ECC-panelen har jag tyvärr ej hittat någon än som har diodlampor som passar "rakt av". De jag varit i kontakt med som har dioder där har själva lödit dit dioder och motstånd. Antingen i de gamla lamphållarna eller rakt ned i hålet. Var rädd om dessa orginallampor då min närmaste bilia-anläggning inte kunde få tag i dem.
Hoppas detta hjälpt någon nu och kom med frågor om det är något som verkar oklart.
Så som jag beskrivit kanske inte är de bästa eller enklaste sätten, dock har jag gjort såhär på min bil utan problem.
ATT TÄNKA PÅ:
Om det inte lyser behöver det inte nödvändigtvis bero på trasiga lampor eller att man själv förstört något. Dioderna har + och - sidor som tyvärr inte är märkta på dem. Lyser det inte vid första försöket så ta ut dioden och vänd den ett halvt varv i hållaren.
Vi börjar med det enklaste, ljusomställaren:
Skruva loss de två fästskruvarna (stjärna) som håller i panelen. Dra/lirka ut panelen från hålet. Koppla bort kablaget när den är ute för att lättare kunna ta ur lamporna. På baksidan behöver du en liten vanlig skruvmejsel för att få ur lamporna. Vrid lampan ett kvarts varv för att sedan dra lampan rakt ut. Lampan är av typen "NEO". Tänk på att mäta hur bred foten är på lampan då dessa finns i lite olika storlekar! Om jag inte minns fel sitter det 2st 8mm och 1st 10mm där i. Men som sagt, MÄT FOTEN på lampan.
Fönsterhiss/spegelknappar:
Här blir det knepigare då det inte finns lampor att enkelt ta ur och sätta i, de måste lödas. OBSERVERA: Jag tar inget som helst ansvar för skador eller dylikt, allt sker på egen risk.
Jag förklarar för förardörren då den är knepigast. I dörrhandtaget på insidan av dörren finns en liten "lucka". Ett utböjt gem eller liknande fungerar bra för att ta bort den då det är ett litet hål i luckan där man kan bända. När luckan är loss ser du en stjärnskruv. Skruva ur. Då kan vi lyfta hela insatsen med knappar och handtag uppåt och lite bakåt, mot b-stolpen. I min bil satt den riktigt löst utan skruven men det är som en krok i främre änden, därav att man måste dra den åt två håll. Då är den uppe, koppla loss de två kontaktstycken som sitter undertill. Man håller in en knapp och drar rakt nedåt för att lossa dem. Då har vi enheten lös från bilen. Undertill och på sidorna ser man hur den är "ihopklickad", bänd försiktigt isär lådorna för att komma in till kretskortet. Sen är det bara köra igång. Det skall vara 3mm dioder i.
Hastighets-, varv-, tank-mätare m.m.
Instrumentpanelen är relativt enkel att ta ur, så länge man gör rätt och är försiktig.
Börja med att sänka ned ratten så mkt det går. Känn/se efter på kåpan under ratten. Det finns ett hål under/till vänster om ratten. Där ska en 13mm hylsa upp och en skruv lossas på. Man behöver inte ta bort skruven helt. Gör likadant på andra sidan, dock finns det två hål där. Det närmast pedalerna ska du använda. Lossa även den lite. Skruvarna du lossar på håller i styrstången så du kommer märka att ratten "faller" mer och mer ju mer du skruvar.
Nu ska "ramen" runt instrumenten bort. Den sitter med två st skruvar i överkant. Man får ta i lite försiktigt och ta bort ramen. Nu ser du de sista tre skruvarna. En i varje nedre hörn och en uppe i mitten. Skruva ur och panelen är lös. Nu ska man först dra den så rakt ut man kan, tills kontakterna på baksidan släpper. När det väl är klart får man lirka ut den ur "brädan", för att sedan lirka ut den mellan brädan och ratten. Ev. får man lossa bultarna till styrstången lite till nu. Var försiktig med baksidan av mätarna då "kretskortet" är en plastfilm och inte ett hederligt "hårt" kort. Fas 2 har ingen hastighetsmätarvajer eller liknande så det är inget att oroa sig över. Lamporna vrids en kvarts varv för att sedan dras rakt ut. Det åtgår 7st lampor av typen w2,1x4,6d mm T5. Kort kallad "T5" eller "T5 wedge". Lamporna i mätarna sitter i plasthållar. Dra lamporna rakt ut ur hållarna och tryck i dioderna. Montera i omvänd ordning.
Mittkonsoll/ECC-panelen samt färddatorställaren:
Börja med att montera ur stereon. Har du originalstereo så tänk på att du måste ha låskoden till den för att den ska fungera sedan. Alternativt så kan man köpa en ny låskod på volvo för 125kr (Jan -10). Nu upp till ECC-panelen. Mellan ECC-enheten och mittkonsolen trycker man försiktigt in en smal vanlig mejsel några mm. "Bänd" sedan försiktigt loss "skalet" till ECC-enheten (den gråa plattan där gradantal m.m. står). Knapparna och rattarna skall INTE följa med ut/loss. Nu ser du de resterande 4 stjärnskruvarna som behövar lossas för att få ut ECC-enheten. Ratten till färddatron trycker du ut bakifrån. Den sitter som med "hullingar" som man kan pressa ned med fingrarna samtidigt som man trycker ut den. I den sitter det 2-3st lampor av typen "NEO", även här får du mäta fötterna för att se så du får rätt storlek.
Till ECC-panelen har jag tyvärr ej hittat någon än som har diodlampor som passar "rakt av". De jag varit i kontakt med som har dioder där har själva lödit dit dioder och motstånd. Antingen i de gamla lamphållarna eller rakt ned i hålet. Var rädd om dessa orginallampor då min närmaste bilia-anläggning inte kunde få tag i dem.
Hoppas detta hjälpt någon nu och kom med frågor om det är något som verkar oklart.
Så som jag beskrivit kanske inte är de bästa eller enklaste sätten, dock har jag gjort såhär på min bil utan problem.
ATT TÄNKA PÅ:
Om det inte lyser behöver det inte nödvändigtvis bero på trasiga lampor eller att man själv förstört något. Dioderna har + och - sidor som tyvärr inte är märkta på dem. Lyser det inte vid första försöket så ta ut dioden och vänd den ett halvt varv i hållaren.
Senast redigerat av Quadrablast (13 januari 2010)
0
0
0
0