3604
Sök

Volvo S40 Fas 2, Byte av lampor i mätare m.m.

Cupra_
13 januari 2010
#1
Jag tänkte göra en liten guide till hur man får ut och byter lamporna i bilen. På de ställen jag vet skriver jag även ut vilken lamptyp man skall ha om man t.ex. vill ersätta orginallamporna med dioder.



Vi börjar med det enklaste, ljusomställaren:
Skruva loss de två fästskruvarna (stjärna) som håller i panelen. Dra/lirka ut panelen från hålet. Koppla bort kablaget när den är ute för att lättare kunna ta ur lamporna. På baksidan behöver du en liten vanlig skruvmejsel för att få ur lamporna. Vrid lampan ett kvarts varv för att sedan dra lampan rakt ut. Lampan är av typen "NEO". Tänk på att mäta hur bred foten är på lampan då dessa finns i lite olika storlekar! Om jag inte minns fel sitter det 2st 8mm och 1st 10mm där i. Men som sagt, MÄT FOTEN på lampan.


Fönsterhiss/spegelknappar:
Här blir det knepigare då det inte finns lampor att enkelt ta ur och sätta i, de måste lödas. OBSERVERA: Jag tar inget som helst ansvar för skador eller dylikt, allt sker på egen risk.
Jag förklarar för förardörren då den är knepigast. I dörrhandtaget på insidan av dörren finns en liten "lucka". Ett utböjt gem eller liknande fungerar bra för att ta bort den då det är ett litet hål i luckan där man kan bända. När luckan är loss ser du en stjärnskruv. Skruva ur. Då kan vi lyfta hela insatsen med knappar och handtag uppåt och lite bakåt, mot b-stolpen. I min bil satt den riktigt löst utan skruven men det är som en krok i främre änden, därav att man måste dra den åt två håll. Då är den uppe, koppla loss de två kontaktstycken som sitter undertill. Man håller in en knapp och drar rakt nedåt för att lossa dem. Då har vi enheten lös från bilen. Undertill och på sidorna ser man hur den är "ihopklickad", bänd försiktigt isär lådorna för att komma in till kretskortet. Sen är det bara köra igång. Det skall vara 3mm dioder i.


Hastighets-, varv-, tank-mätare m.m.
Instrumentpanelen är relativt enkel att ta ur, så länge man gör rätt och är försiktig.
Börja med att sänka ned ratten så mkt det går. Känn/se efter på kåpan under ratten. Det finns ett hål under/till vänster om ratten. Där ska en 13mm hylsa upp och en skruv lossas på. Man behöver inte ta bort skruven helt. Gör likadant på andra sidan, dock finns det två hål där. Det närmast pedalerna ska du  använda. Lossa även den lite. Skruvarna du lossar på håller i styrstången så du kommer märka att ratten "faller" mer och mer ju mer du skruvar.

Nu ska "ramen" runt instrumenten bort. Den sitter med två st skruvar i överkant. Man får ta i lite försiktigt och ta bort ramen. Nu ser du de sista tre skruvarna. En i varje nedre hörn och en uppe i mitten. Skruva ur och panelen är lös. Nu ska man först dra den så rakt ut man kan, tills kontakterna på baksidan släpper. När det väl är klart får man lirka ut den ur "brädan", för att sedan lirka ut den mellan brädan och ratten. Ev. får man lossa bultarna till styrstången lite till nu. Var försiktig med baksidan av mätarna då "kretskortet" är en plastfilm och inte ett hederligt "hårt" kort. Fas 2 har ingen hastighetsmätarvajer eller liknande så det är inget att oroa sig över. Lamporna vrids en kvarts varv för att sedan dras rakt ut. Det åtgår 7st lampor av typen w2,1x4,6d mm T5. Kort kallad "T5" eller "T5 wedge". Lamporna i mätarna sitter i plasthållar. Dra lamporna rakt ut ur hållarna och tryck i dioderna. Montera i omvänd ordning.


Mittkonsoll/ECC-panelen samt färddatorställaren:
Börja med att montera ur stereon. Har du originalstereo så tänk på att du måste ha låskoden till den för att den ska fungera sedan. Alternativt så kan man köpa en ny låskod på volvo för 125kr (Jan -10). Nu upp till ECC-panelen. Mellan ECC-enheten och mittkonsolen trycker man försiktigt in en smal vanlig mejsel några mm. "Bänd" sedan försiktigt loss "skalet" till ECC-enheten (den gråa plattan där gradantal m.m. står). Knapparna och rattarna skall INTE följa med ut/loss. Nu ser du de resterande 4 stjärnskruvarna som behövar lossas för att få ut ECC-enheten. Ratten till färddatron trycker du ut bakifrån. Den sitter som med "hullingar" som man kan pressa ned med fingrarna samtidigt som man trycker ut den. I den sitter det 2-3st lampor av typen "NEO", även här får du mäta fötterna för att se så du får rätt storlek.

Till ECC-panelen har jag tyvärr ej hittat någon än som har diodlampor som passar "rakt av". De jag varit i kontakt med som har dioder där har själva lödit dit dioder och motstånd. Antingen i de gamla lamphållarna eller rakt ned i hålet. Var rädd om dessa orginallampor då min närmaste bilia-anläggning inte kunde få tag i dem.



Hoppas detta hjälpt någon nu och kom med frågor om det är något som verkar oklart.
Så som jag beskrivit kanske inte är de bästa eller enklaste sätten, dock har jag gjort såhär på min bil utan problem.

ATT TÄNKA PÅ:
Om det inte lyser behöver det inte nödvändigtvis bero på trasiga lampor eller att man själv förstört något. Dioderna har + och - sidor som tyvärr inte är märkta på dem. Lyser det inte vid första försöket så ta ut dioden och vänd den ett halvt varv i hållaren.
Senast redigerat av Quadrablast (13 januari 2010)

10 Inlägg
14 januari 2010
#2
bra info men vart köpte du dioder??

740 Gl

Cupra_
14 januari 2010
#3
740__GL skrev:
bra info men vart köpte du dioder??

Finns lite var stans, Bildioder.se t.ex. Eller Diodhuset.se, xenonkungen.se m.fl.

Yrkeschaufför
165 Inlägg
3 februari 2010
#4
Bra guide smile  Vet du om det är ungefär samma till fas 1 (mätarhuset)? eller ska jag läsa på någon annan stans? tongue


x40
1 209 Inlägg
3 februari 2010
#5
bra guide!! ska testa på att bytta jag med...

Volvo S40 turbo.

Cupra_
3 februari 2010
#6
danne9108 skrev:
Bra guide smile  Vet du om det är ungefär samma till fas 1 (mätarhuset)? eller ska jag läsa på någon annan stans? tongue

Det går nästan till på samma sätt. Det du måste tänka på är att fas 1 har en hastighetsmätarvajer, vilket fas 2 saknar. Jag kan inte heller garantera att de lampor jag rekommenderat passar i fas 1. Demonteringen är dock i princip den samma.

Yrkeschaufför
165 Inlägg
3 februari 2010
#7
Okej tackar! smile LAmporna är dock skitsamma jag löder dit egna smile


SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
3 februari 2010
#8
GRYMT!!!! big_smile  Bra Jobbat!


På lösa dioder är väl den långa "pinnen" + ???

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

Yrkeschaufför
165 Inlägg
3 februari 2010
#9
Aa den långa pinne är plus!


189 Inlägg
23 februari 2010
#10
Bra guide.
Kan berätta det att enda skillnade för volvo s40 t4 1998 fas1 med färddator är att det är en 12mm hyllsa och skruvarna som håller i mätarhuset bakom ramen är torx.
Sen så är det två big ass lampor för farddatorn också med w2,1x9,5d sockel och 5 t5 dioder om man inte vill byta till blinkersen vilket jag tycker är onödigt. Men ingen vajer eller något big_smile
Senast redigerat av Annevare (23 februari 2010)

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson

Cupra_
24 februari 2010
#11
Annevare skrev:
Bra guide.
Kan berätta det att enda skillnade för volvo s40 t4 1998 fas1 med färddator är att det är en 12mm hyllsa och skruvarna som håller i mätarhuset bakom ramen är torx.
Sen så är det två big ass lampor för farddatorn också med w2,1x9,5d sockel och 5 t5 dioder om man inte vill byta till blinkersen vilket jag tycker är onödigt. Men ingen vajer eller något big_smile

Ok, det där med att Fas 1 skulle ha vajer läste jag mig till i en Heynes-bok så jag har aldrig prövat själv.. Tack för infon, kanske bara var vissa (De tidigaste) som hade vajer till hastighetsmätaren?

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
24 februari 2010
#12
Jag skruvade isär instrumentbrädan på en FAS-1 i somras och där var det iaf en vajer. Har dock ingen aning om vilken årsmodell det var på bilen!

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

Cupra_
24 februari 2010
#13
Kan det va att bara turbomodellerna från Fas 1 hade elektroniskt och övriga vajer då?

189 Inlägg
24 februari 2010
#14
Jag tror att det kan vara så att det är vajer på de fas1 utan färddator.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
4 mars 2010
#15
Lite bilder på hur dioderna (som finns att köpa "färdiga" iaf) ser ut samt exakt hur många det går åt av varje typ.

Namnen på socklarna har jag tagit från vad de heter på eBay men kan säkert ha olika namn beroende på vart man köpt dom:

FÄRDDATORN:
http://i166.photobucket.com/albums/u119/premonitioner/x40%20projekt/T3-Frddator-8mm.jpg

LJUSREGLAGE:
http://i166.photobucket.com/albums/u119/premonitioner/x40%20projekt/T4-Ljusreglage-10mm.jpg

MÄTARHUSET:
http://i166.photobucket.com/albums/u119/premonitioner/x40%20projekt/T5-Mtarhus.jpg

Detta gäller alltså FAS-2 ...(årsmodeller 01-02)
Senast redigerat av premonitioner (10 mars 2010)

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

Cupra_
4 mars 2010
#16
premonitioner skrev:
Lite bilder på hur dioderna (som finns att köpa "färdiga" iaf) ser ut samt exakt hur många det går åt av varje typ.

Namnen på socklarna har jag tagit från vad de heter på eBay men kan säkert ha olika namn beroende på vart man köpt dom:

FÄRDDATORN:
http://i166.photobucket.com/albums/u119 … or-8mm.jpg

LJUSREGLAGE:
http://i166.photobucket.com/albums/u119 … e-10mm.jpg

MÄTARHUSET:
http://i166.photobucket.com/albums/u119 … tarhus.jpg

Detta gäller alltså FAS-2

Skitbra:D Exakt sånna jag satte i big_smile

x40
1 209 Inlägg
4 mars 2010
#17
Quadrablast skrev:
premonitioner skrev:
Lite bilder på hur dioderna (som finns att köpa "färdiga" iaf) ser ut samt exakt hur många det går åt av varje typ.

Namnen på socklarna har jag tagit från vad de heter på eBay men kan säkert ha olika namn beroende på vart man köpt dom:

FÄRDDATORN:
http://i166.photobucket.com/albums/u119 … or-8mm.jpg

LJUSREGLAGE:
http://i166.photobucket.com/albums/u119 … e-10mm.jpg

MÄTARHUSET:
http://i166.photobucket.com/albums/u119 … tarhus.jpg

Detta gäller alltså FAS-2

Skitbra:D Exakt sånna jag satte i big_smile

hej!! vill veta vad det e för lampor som jag måste ha till min fas 1? attså till färddatorn, och ljusreglage? mätarhuset har jag samma som fas 2 har har en 00 eller har jag fel?

Volvo S40 turbo.

Cupra_
4 mars 2010
#18
mr_Hasse skrev:
Quadrablast skrev:
premonitioner skrev:
Lite bilder på hur dioderna (som finns att köpa "färdiga" iaf) ser ut samt exakt hur många det går åt av varje typ.

Namnen på socklarna har jag tagit från vad de heter på eBay men kan säkert ha olika namn beroende på vart man köpt dom:

FÄRDDATORN:
http://i166.photobucket.com/albums/u119 … or-8mm.jpg

LJUSREGLAGE:
http://i166.photobucket.com/albums/u119 … e-10mm.jpg

MÄTARHUSET:
http://i166.photobucket.com/albums/u119 … tarhus.jpg

Detta gäller alltså FAS-2

Skitbra:D Exakt sånna jag satte i big_smile

hej!! vill veta vad det e för lampor som jag måste ha till min fas 1? attså till färddatorn, och ljusreglage? mätarhuset har jag samma som fas 2 har har en 00 eller har jag fel?

Kolla ett inlägg i tråden som "Annevare" har skrivit, där står det..

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
10 mars 2010
#19
Jaha, då har man plockat ur Mätarhuset med polaren idag och upptäckte att de T5-dioder vi skulle byta så det blir blå belysning även där inte existerar... hmm

...tydligen har de gjort om det hela på Årsmodellerna -03 & -04 som ju faktiskt fick en facelift då och som ibland kallas för FAS-3.

På baksidan är det ett riktigt kretskort och det verkar väldigt svårt att få loss då själva mätarna ("pinnarna") till hastighet, varv, bensin & värme är genomgående och fastskruvade i kretskortet och skruvhuvudena sitter givetvis på insidan så detta blir en hård nöt att knäcka tongue

Såg om man böjde upp mätartavlan lite att det är som sagt inga T5'or utan SMD-5050 -dioder.

http://i166.photobucket.com/albums/u119/premonitioner/MtarhusSMD.jpg


Tips om hur man ska gå till väga mottages mer än gärna wink


MVH // Kenta

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

32 Inlägg
28 mars 2011
#20
Riktigt bra tråd gick hur lätt som helst att få ut lamporna ur min nyinköpta fas 1, dock stämde inte lampsockeln på min fas 1 men återkommer med mer info om det

/ [Shörman]


Sök