2943
Sök

Obegriplig handbroms volvo v70 N

low_and_loud
21 april 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

blir inte klok på handbromsen på min v70 jag har nya backar och nya skivor bak men ändå går det fan inte att få handbromsen o nypa till ordentligt.

enligt min handbok ska det bara vara att justera på skruven vid handbromsen men nu går det ju inte o skruva mer på den då den är i botten,har hört att man kan justera ute vid hjulen men var fasen gör man det någonstans?

nån som har nån lösning på mitt problem ?

mvh anders

435 Inlägg
21 april 2010
#2
ska nog finnas en justerskruv vid backarna så man kan justera ut handbromsbackarna(finns på volvo 850)så man sedan kan justera de sista vid spaken.brukar finnas ett hål i skivan man kan köra in en mejsel å justera ut dom
där har du bild på skusterigen(överst)

http://img81.imageshack.us/img81/7155/handbromsbackarym1.jpg

366 Inlägg
21 april 2010
#3
Vart har du köpt dina backar?

För jag hade problem med min med, nog för att det är en 740, men hur mycket jag än spände åt den, så låste den aldrig hjulen. Det visade sig vara dålig kvalité på backarna som satt på, även fast dom såg ut att vara splitt nya, alltså typ biltema skräp. Köpte nya backar av bättre märke och testa, dom låste båda hjulen direkt, behövde knappt spänna. Kan det kanske vara något sådant?

71 Inlägg
22 april 2010
#4
Hejsan, Jag har haft samma problem med min v70 01, felet var att om du lägger en volvo orginal back uppe på en som du kanske köper på biltema,mekonomen,bildelsspecialisten, så felar det ca 1-2 mm i utförandet, så backen kan inte nypa åt utåt som den ska, det sjuka är att vi fått in ca 13  v70N bilar med just detta problem....


1 867 Inlägg
22 april 2010
#5
Jag kan ordna bilder med mekonomens backar vs. bilias, _ingen_ skillnad över huvudtaget. Snarare tror jag att klacken mellan backarna i botten är ett problembarn, den slits ofta och gör att man inte kan spänna upp grejerna riktigt. Den finns som reservdel wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

31 Inlägg
22 april 2010
#6
Koop skrev:
Jag kan ordna bilder med mekonomens backar vs. bilias, _ingen_ skillnad över huvudtaget. Snarare tror jag att klacken mellan backarna i botten är ett problembarn, den slits ofta och gör att man inte kan spänna upp grejerna riktigt. Den finns som reservdel wink

Menar du den som sitter till vänster på min bild? (obs! på min bild är det två hål i den för jag borra hål i den när den lossna å gänga i godset å satt dit för att få igenom besiktningen, numera fastsvetsad. Visste inte då att den fanns som reservdel vilket hade underlättat BETYDLIGT vill jag lova)
Isåfall den det nog vara därför som min tar så dåligt med för den har blivit så ihoptryckt nu så kan va därför min tar nada typ?



https://www1.garaget.org/gallery/archive/71308/911204_06jc28.jpg

V70 -01 Tdi

593 Inlägg
22 april 2010
#7
Ehh! Bromsskivan ska sitta på bilen när du justerar handbromsen!
Börja med att släppa skruven helt vid handbromsspaken i kupen, sedan går du ut tll hjulen och sticker in en rak mejsel genom hålet i bromsskivan som är avsett för att ändamålet att kunna komma åt ställskruven!
"skruva" tills det tar stopp och skivan inte går att vrida, så släpper du 1-2 "hack" så det precis går fritt.
När du gjort detta på båda hjulen så går du in i kupen och börjar justera in handbromsspaken tills den tar ordenligt på 3dje hacket, efter 5hack ska det gå riktigt tungt att dra i spaken..

Bild på bromsskivan bak där du ser det extra hålet för att komma åt ställskruven:
https://www1.garaget.org/archive/85/84716/150450/150450-1550394.jpg
Hålet för att justera handbromsen är "klockan 3" på skivan enligt bilden.
Själva justerskruven sitter cirka "klockan 11-12" så det är "bara" att dra dit skivan och känna efter med mejseln tills du kan peta på justerskruven ett hack i taget..

Hoppas det underlättar lite..

Lånar tidigare post i tråden:
http://img81.imageshack.us/img81/7155/handbromsbackarym1.jpg

På den bilden ser du justerskruven som du ska lyckas skruva på"peta på ett hack i taget" med en rak mejsel.. smile

*edit* såg på din bild att din justerskruv verkar sitta runt "klockan 3"*/edit*

//Jerker
Senast redigerat av Jerk-R (22 april 2010)

low_and_loud
22 april 2010
Trådstartare
#8
kan medela att det finns inga sån justerskruvar ute vid hjulen på en v70N så det går inte att justera där ute.
grejen är den att handbromsen känns jäkligt trög nu jag orkar inte dra upp den fullt ens,visst den nyper åt till slut men det går inte att få den att hålla still bilen efter 3 hack som man ska kunna göra,och att kvaliten på biltemas grejor tror jag inte på det är bara fördomar,varför ska jag köpa volvos orginalgrejor deras priser är ju helt bisarra.

435 Inlägg
22 april 2010
#9
hur ser skivorna ut kan va dåliga då tar den inte. hade de problemet på min volvo 340 bytta wiirar+backar men blev inga bra så bytte trummor å då tog den skitbra

low_and_loud
22 april 2010
Trådstartare
#10
oppe_tallbarr skrev:
hur ser skivorna ut kan va dåliga då tar den inte. hade de problemet på min volvo 340 bytta wiirar+backar men blev inga bra så bytte trummor å då tog den skitbra

nya belägg o nya skivor, problemet verkar vara vajrarnasom kärvar det är nog av den andledning handbromsen blir så jäkla hård

Egen företagare
864 Inlägg
16 maj 2010
#11
lånar tråden lite, har en s70. har nu bytt skivor, backar och wajer till båda sidor, alltså, allt är nytt.

Jag kan justera ute vid hjulen så jag knappt kan dra runt skivan, alltså har jag sträckt lite för mycke.
Men hur mycke jag än spänner inne i bilen så låser sig inte hjulen när man drar handbromsen.

Någon som varit ute för detta förut??

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 562 Inlägg
16 maj 2010
#12
snurbo_diesel skrev:
lånar tråden lite, har en s70. har nu bytt skivor, backar och wajer till båda sidor, alltså, allt är nytt.

Jag kan justera ute vid hjulen så jag knappt kan dra runt skivan, alltså har jag sträckt lite för mycke.
Men hur mycke jag än spänner inne i bilen så låser sig inte hjulen när man drar handbromsen.

Någon som varit ute för detta förut??

testa å kör lite å låt backarna centrera sig så bode den börja ta men är ett helvete på dessa bilar att få den å ta.

415 Inlägg
16 maj 2010
#13
Jag gjorde på min 850 som så att jag justerade bak först så det låste och sedan lossade jag 1-2 hack och spände inne i bilen. Sedan körde jag ca 500m med handbromsen åtdragen väldigt lite, bara så att det tar.
Detta gjorde jag för att backarna och skivorna skulle slita in sig, efter det justerade jag igen först bak och sedan inne i bilen.

Jag återanvände mina gamla skivor och innan jag satte dit allt igen så tog jag ett sandpapper och slippade rent inne i skivan. Med ett par såriga skivor är det omöjligt att få bra.
Bilen hoppade ur testrullarna på besiktningen när han drog i kryckan så det är inte omöjligt att få till.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Egen företagare
864 Inlägg
16 maj 2010
#14
jag har kör och dragit handbromsen flera gånger, och sedan justerat men det blir inte bra, var lite surt att det var det enda man fick 2a på i besiktningen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

415 Inlägg
16 maj 2010
#15
Kolla in den här sidan http://www.pettsson.com/mektipsmeny.html
visserligen 850 men mycket är ju samma

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Egen företagare
864 Inlägg
16 maj 2010
#16
Super40 skrev:
Kolla in den här sidan http://www.pettsson.com/mektipsmeny.html
visserligen 850 men mycket är ju samma

Jag vet hur allt fungerar, allt funkar som det ska, det är ju nytt allting, men det vill inte bli någon bra handbroms ändå.
Är det någon som varit ut för att biltemas handbroms wire är för lång??

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 maj 2010
#17
snurbo_diesel skrev:
Super40 skrev:
Kolla in den här sidan http://www.pettsson.com/mektipsmeny.html
visserligen 850 men mycket är ju samma

Jag vet hur allt fungerar, allt funkar som det ska, det är ju nytt allting, men det vill inte bli någon bra handbroms ändå.
Är det någon som varit ut för att biltemas handbroms wire är för lång??

De skulle ju inte förvåna...

Är de samma precision på vajrarna som på biltemas packningssatser så förstår jag att ni har problem ^^


8 252 Inlägg
16 maj 2010
#18
Spelar ingen roll om man köper biltema eller original. Det är samma usla funktion i vilket fall. Man får labba med justering och se till att slita in beläggen ordentligt. Då bör allt funka 2-3 gånger i alla fall.


Egen företagare
864 Inlägg
16 maj 2010
#19
Marlboroman skrev:
Spelar ingen roll om man köper biltema eller original. Det är samma usla funktion i vilket fall. Man får labba med justering och se till att slita in beläggen ordentligt. Då bör allt funka 2-3 gånger i alla fall.

Ja inte är detta system bra för fem öre men det måste funka i vilket fall som helst.

För om man sträcker ut i skivorna som man ska och lite till, så måste jag spänna nästan fullt inne i bilen för att det överhuvud taget det ska bli någon handbroms alls, och ändå kan jag ta tag i fälgen och orka dra runt den. Och spaken går att dra upp i max.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Egen företagare
864 Inlägg
17 maj 2010
#20
Hittade felet idag efter mycke krångel, åkte på volvo och prata med dom och de hade väll inte så mycket till svar än att det är vajer och backar som är slut, men det är bytt sa jag så de visste inte riktigt.

Köpte med mig nya bromsbackar och nya vajrar på volvo, även expandern som drar isär backarna.
Men det funka inte iaf, jag var helt säker på att nått är fel vid spaken, så jag demonterade hela spaken opch fick se att den nästan gått av.
Ist för att dra isär backarna när man drog i spaken så sprack spaken mer och mer i en svets.
Nya är beställd så nu ska det väll bli ordning på grejerna.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se


Sök