Byta motor i Manta B

lina87
15 januari 2010 · 32 Inlägg

Hej!

Sugen att byta motor i Manta B.
Tyckte att de tidigare trådar var lite "luddiga" :p Så jag startar en ny tråd.

Har ni några tips till vilken motor? Vill ha ut mer effekt, kanske turbo?
Hur har ni gjort som bytt? Har funderat på Omegas 3000 motor..?
Hur mkt har ni fått gjort om osv. Är intresserad av allt ang byte av motor!

Mvh/ Lina

OphanWitehall
15 januari 2010 · 1 335 Inlägg

Omegas 2.4 (125hk) Passar rakt ner wink

ascona-tic
15 januari 2010 · 1 497 Inlägg

Problemet är att få den godkänd med 3000 motorn både för högt axeltryck och för hög effekt. annars är det inga problem att få ner tydligen, lite ombyggning av sumpen och så.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
pukan2
15 januari 2010 · 3 182 Inlägg

calibra turbo motor måste gö vara det  ultimata för en manta b. borde gö gå att regga om med dessutom. annars omega 2,4l med dubbla webbrar.

camaro67 Meister
15 januari 2010 · 6 763 Inlägg

Turbomatad 3000-maskin vore ju skitfränt men inte så besiktningsbart kanske. Annars är ju Calibra turbon en frän motor. Vet inte om det är besiktningsbart men annars går det ju alltid att besiktiga med en vanlig 8v sugis

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
gumpi
26 februari 2010 · 16 Inlägg

Hej Lina!
en c20xe går bra att lägga i 150+hk utan kat. sitter i kadett gsi 16v o astra gsi samt calibra tror att kravet är ventilerade skivor fram för bes. Mvh Gumpi

Moparboy440
26 februari 2010 · 4 682 Inlägg

c26ne kanske går att besikta med?eller?

sonken91
5 mars 2010 · 310 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Omegas 2.4 (125hk) Passar rakt ner wink

inte rakt ner precis tongue försök få igen huven med 2,4 insug på wink och bulan på olje tråget är åt fel håll, men det tar man från 2 liters motorn wink ska själv slänga i en 2,4 så har tagit reda på lite fakta om det så.

TireSlayer Tvivlare
5 mars 2010 · 2 266 Inlägg

2.4 är väl den som är bäst för ändamålet. behövs inte så mycket effekt för att ha kul med en Manta smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
SqualleD
28 april 2010 · 103 Inlägg

gumpi skrev:
Hej Lina!
en c20xe går bra att lägga i 150+hk utan kat. sitter i kadett gsi 16v o astra gsi samt calibra tror att kravet är ventilerade skivor fram för bes. Mvh Gumpi

hur funkar det med växellådan? mantan passar rakt på c20xe eller? annars vad behövs göras?

BMW 528 "wheelgap" (1997)
Volkswagen Golf Mk2 "Börbet" (1986)
HenkeTIC
28 april 2010 · 888 Inlägg

man får ta lådan från en rekord med 1,8 OHC motor då ska det "passa rakt ner". Sen mpåste motorfäste fixas med det kan tas från samma rekord, sen ska grenröret byggas om.

Mvh henke

SqualleD
28 april 2010 · 103 Inlägg

okej. tackar för svar. nu blir det C20xe motor i mantan... eller om man ska dra till med c20let direkt tongue

BMW 528 "wheelgap" (1997)
Volkswagen Golf Mk2 "Börbet" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang