jonte_man86 skrev:
du har så rätt så! Och jag har inte en rostfläck på bilen!
Är bilen bara servad på mb verkstad så har du rostskydds garanti!! och kompressorn laddar direkt, där av att den går som ett skollat as på låga varv.
Jo visst, tills du läser på och märker att denna gäller genomrostning inifrån och ut. Och på en bil av årsmodell 2002 är den ursprungliga garantin mot genomrostning förverkad, för att den 30-åriga garantin skall gälla måste bilen få service endast hos auktoriserad Mercedes verkstad.
Enligt nya EU-regler skall man däremot inte behöva sköta service hos auktoriserad firma för att garantierna skall gälla. Men innan detta fungerar i praktiken, om det ens kommer omfatta gamla bilar, så sitter du fast i detta nät.
Som kuriosa kan sedan nämna att E39 är känslig mot rost i skarvar på framför allt bakluckan (men även dörrar) på grund av felaktig tätning, vilket till viss del kan hållas o ordning om man sköter den noga. Men i övrigt har E39 ett mycket bra rostskydd. ***
För att gå tillbaka till topic, Mercedes bilar är rostkänsliga rakt igenom främst på grund av problem med lack och rostskydd. En Mercedes rostar, med få undantag, oavsett om du vårdar den som en pedant eller tillhör den kategorin som tycker en gång om året är lagom. Det sitter kort och gott i lacken och beror inte på att fukt når fel ställen som på till exempel Bmwn.
Har haft en hel del kontakter inom MB återförsäljare och sett relativt nya C-klass med helt prickiga tak, vilket var påslag (Att läsa som "stenskott") enligt Mercedes trots att jag än idag inte förstår hur ett sådant kan träffa denna yta.
Och dessutom förstår jag inte hur stenskott kan träffa denna i en så stor omfattning, men motorhuv, strålkastare och grill har i många fall varit helt ok. Hur stor är den sannolikheten? Har någon tappat en kanna grus på ett antal nya C-klass eller?
Åter igen kan som lite kuriosa nämnas att Mercedes påstod att rost under en list på min W168 var orsakat av ett stenskott, som jag än idag inte förstår hur det träffade under en gummilist ***
Och för att förtydliga, garantier som endast gäller om bilen sköts av märkesverkstad eller dåliga undanflykter för att slippa undan garantijobb förekommer på alla verkstäder och märken.
Till och med på präktiga Lexus har jag varit med om detta, och de brukar till skillnad från de flesta märkesverkstäder vara otroligt servicevänliga. Men vad Mercedes är ensamma om är en genomgående otroligt känslig lack, det kan man knappast neka till utan att ta till dåliga undanflykter enligt ovan...