NVH skrev:
Alecci!
Jag har en gång tidigare ställt en "moderator fråga".
Fick initialt ett kort, ganska avvisande svar av moderator X. Då jag inte kände mig nöjd, omformulerade jag mig.
Du gav mig då ett svar, välformulerat, pedagogiskt upplagt ( med styckesindelning), jag fick välmotiverade och högst proffesionell hjälp av dig, TACK!.
Utan minsta spår av ironi eller skämt, Du är utmärkt som moderator.
Jag engagerar mig inte i dessa ärenden för att leta konflikt.
Är seriös engagerad och intresserad och jag ger er allt mitt stöd för det ideella arbete ni gör och har aldrig haft någon känsla av att ni skulle "leta" fel , eller "gärna fälla".
Dessutom träffade du min svaga punkt i en kort sammanfattning.
Du tyckte mina inlägg var röriga.
Du har helt rätt. Jag skall skärpa mig.
Jag jobbar med att korta ner meningar, associera mindre och ta "mindre" plats.
Jag instämmer i det du på slutet antydde, om jag som en del i ett system kritiserar en del eller delar av systemet ,då kan jag inte ta ett steg tillbaka och betrakta problemet utifrån. Då blir det " gnäll".
Om jag känner mig som en kugge i ett större hjul, ha ha (över 20 i alla fall), bör jag samtidigt framföra tänbara lösningar.
Att ha en del av ert "moderator-forum" öppet för oss användare, ge oss en inblick i vad problemen hanlar om, kanske ger det er ett beslutsunderlag som underlättar.
För övrigt har många forum satt gränsen vid "polisanmälan" ( ex www. doktorsguiden.se) där patienter, ibland i rätt hårda ordalag kritiserar sina doktorer, samt poänger diverse färdigheter.
Nu handler det om personer som skall kritiseras, inte bilar, och gränsen till förtal/ärekränkning kan tas upp av den som blir utsatt. Alternativt så silas de värsta påhoppen bort innan publicering.
Om vi bryter mot lagen skall det givetvis polisanmälas. Vi kan ju inte ha en "egen" lagstiftning på garaget som kanske innebär en mer tolerant syn på viss tydligt lagreglerade samhällsbrott.
Bör inefatta misstankar om stöld, häleri, etc. Detta förutom personangrepp och dy.
Tack Alecci, du kan dina saker, antar att du skriver och formulerar dig i ditt civila jobb, jurist eller journalist?
Jag är bara en gammal rostig "Lada" årgång -62 från Finland. Har dock passerat besiktningarna och har av medlidande ( tror jag) höga placeringar på den andra "siten" jag nämner ovan.
Hoppas detta var mer lättläst Alecci!