2163
Sök

Volvo 740 tic b230et -87 elfel?

456 Inlägg
12 september 2010
#21
har du kollat så det är rätt kontakt på rätt ställe? Finns väl några som går att förväxla?
typ tomgångsmotor och tempgivare eller vilka det nu är som är lika, känner nån som lyckats med det.
Kan ju isf va bra med ett elschema så man kan kolla färger på kablarna.

growing old is mandatory growing up is optional

112 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#22
Oves_Bror skrev:
har du kollat så det är rätt kontakt på rätt ställe? Finns väl några som går att förväxla?
typ tomgångsmotor och tempgivare eller vilka det nu är som är lika, känner nån som lyckats med det.
Kan ju isf va bra med ett elschema så man kan kolla färger på kablarna.

har inte provat de, satt nyss och funderade ifall att de kunde va de som gjort de,är kallstart och en tempgivare. har ett elschema men jag ska kolla upp de imorgon och prova byta plats på dom två så märks de väl vad som händer.


326 Inlägg
13 september 2010
#23
vi gjorde den tabben när vi bytte motor nyss smile vi för växlade kontakten från kall starts spridaren med kontakten som sitter under 3dje insugsröret , de ska sitta en svart kontakt på kallstarten och blå till givaren under 3dje röret smile


112 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#24
grindborg1 skrev:
vi gjorde den tabben när vi bytte motor nyss smile vi för växlade kontakten från kall starts spridaren med kontakten som sitter under 3dje insugsröret , de ska sitta en svart kontakt på kallstarten och blå till givaren under 3dje röret smile

haha ok ja ska snart åka iväg o kolla upp de men ja gissar på att de inte blir nån skillnad alls....tongue


112 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#25
green1991 skrev:
grindborg1 skrev:
vi gjorde den tabben när vi bytte motor nyss smile vi för växlade kontakten från kall starts spridaren med kontakten som sitter under 3dje insugsröret , de ska sitta en svart kontakt på kallstarten och blå till givaren under 3dje röret smile

haha ok ja ska snart åka iväg o kolla upp de men ja gissar på att de inte blir nån skillnad alls....tongue

bytte plats på dom nu men de vart ingen märkbar skillnad alls...:S


7 Inlägg
28 mars 2011
#26
jag har samma skit fel på min 740,Den går att köra med om man håller låg fart,lågt med varv på höga växlar, men så fort man gasar på så bluddrar bilen och rycker, jag har (-20'c 7,5sec)(4 87)(VDO made in germany)(35'c)(36/5/19 max 150'c)(12v 40w) som har 258 ohm i rumstemperatur givare ligger brevid mig, på den toppen jag har på bilen så fanns det inget hål för den att sitta på, så undrar vad de är och hur viktig den är?, har även en givare under insuget ungefär i mitten som inte är inkopplad i något,den hänger bara i sladden, vart ska den givar kabeln in,det är 2 kablar, och hur viktig är den?


112 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#27
TurboChrille skrev:
jag har samma skit fel på min 740,Den går att köra med om man håller låg fart,lågt med varv på höga växlar, men så fort man gasar på så bluddrar bilen och rycker, jag har (-20'c 7,5sec)(4 87)(VDO made in germany)(35'c)(36/5/19 max 150'c)(12v 40w) som har 258 ohm i rumstemperatur givare ligger brevid mig, på den toppen jag har på bilen så fanns det inget hål för den att sitta på, så undrar vad de är och hur viktig den är?, har även en givare under insuget ungefär i mitten som inte är inkopplad i något,den hänger bara i sladden, vart ska den givar kabeln in,det är 2 kablar, och hur viktig är den?

den första givaren du pratar om sitter bara på 531 topparna, sitter under 4,de insugsröret men bara på 531, har du 530 topp så behöver du den inte, då sitter det bara 2 st givare, en ser ut som en halvmåne eller hur man ska beskriva det, den är till tempmätaren och den andra mins jag inte exakt vad den gjorde, den ser ut som en spridarkontakt.


7 Inlägg
28 mars 2011
#28
okejokej,för jag har bytt motor och topp,531 toppen skar,bra att jag fick veta att jag inte behöver den givaren då!, men har du nån aning vart den där givaren som ser ut som en spridare ska vara kopplad till?


112 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#29
TurboChrille skrev:
okejokej,för jag har bytt motor och topp,531 toppen skar,bra att jag fick veta att jag inte behöver den givaren då!, men har du nån aning vart den där givaren som ser ut som en spridare ska vara kopplad till?

ok, nja den ser inte ut som en spridare, kontakten till den ser likadan ut som till spridarna, den passar bara på en av dom tempgivarna, sök på elschema på google så får du fram, följ bara kablarnas färger annars. har du bytt bottendel också?


7 Inlägg
28 mars 2011
#30
okej,givaren sitter i med kontakten på, men kabeln fortsätter en bit och sedan tar den slut i 2 st honor i en kloss, den är inte ansluten i något,jag vill veta vart den kontakten ska sitta inkopplad, den hänger bara lös nu,den är nog viktig!


112 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#31
TurboChrille skrev:
okej,givaren sitter i med kontakten på, men kabeln fortsätter en bit och sedan tar den slut i 2 st honor i en kloss, den är inte ansluten i något,jag vill veta vart den kontakten ska sitta inkopplad, den hänger bara lös nu,den är nog viktig!

de kan inte vara till kallstarkten då? svårt att säga när man inte ser, men ja vet att kallstarten är ihopkopplad till den första givaren du nämnde, termotidgivaren, den givaren skickar ju signal till kallstarten när den känner om de är kyligt ute.


7 Inlägg
28 mars 2011
#32
kan vara nå lurt med de, det känns som att bilen drar MÄNGDER med soppa!,jag tankar bilen hela tiden...,han kanske går på shoke hela tiden, skickar på med massa luft och soppa


456 Inlägg
31 mars 2011
#34
TurboChrille skrev:
okejokej,för jag har bytt motor och topp,531 toppen skar,bra att jag fick veta att jag inte behöver den givaren då!, men har du nån aning vart den där givaren som ser ut som en spridare ska vara kopplad till?

Om det satt 531 på den från början  så har du  Motronic insprut. Och då måste du ha givaren som sitter vid 4:ans insug, termotidgivare tror jag den heter. Eftersom den används av sprutet!

Anledningen till att det inte finns nåt hål till den i toppen du satt dit är för att den kommer från en bil med en annan insprutning.

Sen angående givarna: den främre går till tempmätaren på panelen och den andra är tempgivaren till sprutet.

growing old is mandatory growing up is optional

112 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#35
Oves_Bror skrev:
TurboChrille skrev:
okejokej,för jag har bytt motor och topp,531 toppen skar,bra att jag fick veta att jag inte behöver den givaren då!, men har du nån aning vart den där givaren som ser ut som en spridare ska vara kopplad till?

Om det satt 531 på den från början  så har du  Motronic insprut. Och då måste du ha givaren som sitter vid 4:ans insug, termotidgivare tror jag den heter. Eftersom den används av sprutet!

Anledningen till att det inte finns nåt hål till den i toppen du satt dit är för att den kommer från en bil med en annan insprutning.

Sen angående givarna: den främre går till tempmätaren på panelen och den andra är tempgivaren till sprutet.

ja han skulle ju kunna dra ur kontakten till kallstarten och se om det blir bättre.


456 Inlägg
1 april 2011
#36
Nej för det jag försöker och säga är att på bilar med Motronic insprut så finns det ingen kallstartspridare utan det regleras med dom vanliga spridarna med hjälp av termotidgivaren som TS uppenbarligen inte kopplat in alls vilket gör att sprutet inte vet hur varm den är och ev går på nån typ av felläge alternativt skickar in fullt med bränsle hela tiden..............

growing old is mandatory growing up is optional

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 april 2011
#37
Oves_Bror skrev:
Nej för det jag försöker och säga är att på bilar med Motronic insprut så finns det ingen kallstartspridare utan det regleras med dom vanliga spridarna med hjälp av termotidgivaren som TS uppenbarligen inte kopplat in alls vilket gör att sprutet inte vet hur varm den är och ev går på nån typ av felläge alternativt skickar in fullt med bränsle hela tiden..............

ne motronic sprutet har visste startspridare det är lh2,4 som inte har det
motronic har en tempgivare till mätaren i instrumentet och en kontakt till termotidgivaren som sköter startspridaren och det är allt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

456 Inlägg
2 april 2011
#38
turboforssen skrev:
ne motronic sprutet har visste startspridare det är lh2,4 som inte har det
motronic har en tempgivare till mätaren i instrumentet och en kontakt till termotidgivaren som sköter startspridaren och det är allt

https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34249/34249-c281bb295612dc8fe5c8fbaaa717e3f7.jpg

Bilden visar alltså en 531 topp från en Motronic bil.

Givare 1 är till tempmätaren på panelen
Givare 2 är till insprutet
Och pil nr 3 visar var termotidgivaren ska sitta, nu är det hålet pluggat på just denna eftersom den inte ska gå med motronic längre.
Senast redigerat av Oves_Bror (2 april 2011)

growing old is mandatory growing up is optional

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 april 2011
#39
Oves_Bror skrev:
turboforssen skrev:
ne motronic sprutet har visste startspridare det är lh2,4 som inte har det
motronic har en tempgivare till mätaren i instrumentet och en kontakt till termotidgivaren som sköter startspridaren och det är allt

http://www1.garaget.org/gallery/images/35/34249/34249-c281bb295612dc8fe5c8fbaaa717e3f7.jpg

Bilden visar alltså en 531 topp från en Motronic bil.

Givare 1 är till tempmätaren på panelen
Givare 2 är till insprutet
Och pil nr 3 visar var termotidgivaren ska sitta, nu är det hålet pluggat på just denna eftersom den inte ska gå med motronic längre.

och här har du elschema på motronic
http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection/740systems/740-89-3.gif
enligt det schemat så ska det ha 2 tempgivare men jag kan ha fel
men är 100% säker på att dom har en startspridare
Senast redigerat av turboforssen (2 april 2011)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

456 Inlägg
2 april 2011
#40
Ja där visar det ju en kallstartspridare, sitter nog en sån på min med då tongue , va ett tag sen jag grejade med den.....
Men det med tempgivarna kan jag däremot svara på. På schemat som du visar så är det 2 tempgivare, 80 & 84 men schemat är ju bara för insprutet.
Den tredje går ju bara till inst. panelen och syns ju inte i det schemat.

growing old is mandatory growing up is optional


Sök