3626
Sök

A100Q 2.8 goes 220HK + 25% lägrebränsle förbrukning

Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#1
hmm...för ett tag sen funderade jag roll varför min A100 2,8Q va så slö o seg, den hade ju trots allt 174hk..satt surfade runt lite o frågade min gode vän Lillkenta...han hade så klart svaret...den e så strypt ifrån början så det va läskigt.. neutral

tänkte jag ska göra en liten projekttråd angående min a100q 2,8 som ska få ca 220hk+ ca 25% mindre bränsleförbrukning utan att behöva lägga ner massa pengar,ideér o bilder kommer ifrån div forum och sidor...en del foton har jag tagit själv.... tongue

bilen kommer att vara till salu sen när allt e klart... wink
Senast redigerat av bobafett (26 september 2010)


Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999402_t0yaks.jpg

spjällhuset framifrån...det lilla hålet är 25mm...illa....strypt ifrån fabrik mad
Senast redigerat av bobafett (26 september 2010)


Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999403_i8tqqw.jpg

spjällhuset bakifrån....som ni ser så e lilla hålet betydligt större på baksidan...35mm....så här ska det borras/slipas lite.... wink


Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999404_3xz54i.jpg

har ska det filas o jämnas ut lite....bättre flöde is the shit.... wink


Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999406_m4djmw.jpg

ny LMM har införskaffats....3 tum e bra....orginal är ca 2tum och krymper på mitten till 1,75 tum...mer flöde som sagt....art nr på LMM 078133471A viktigt att den slutar på just A.... lol
Senast redigerat av bobafett (10 oktober 2010)


Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999407_w7nurv.jpg

jag som har 1:a generationen 2,8 har 4st sladdar till LMM måste fixa bort en sladd genom lite lödning av div motstånd o annat....25kr på ELFA...ska lägga upp mer info hur och vilka sladdar som ska lödas... wink
Senast redigerat av bobafett (26 september 2010)


Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999408_zrjtq1.jpg

så här jävla illa är det,finns massa att göra här.....skamligt av audi faktiskt..... mad


Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999409_st59me.jpg

japp....lika illa här...här har vi en anledning varför 2,8n drar massa bensin...insprutarna kan inte spruta fritt utan duschar lite på en kant på toppen...vilket bildar en droppe som då och då att det smäller i avgasröret..... sad
Senast redigerat av bobafett (10 oktober 2010)


248 Inlägg
26 september 2010
#9
Nice tråd kompis smile


HEAVY METAL
765 Inlägg
26 september 2010
#10
kul ide!!! kommer att följas!!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#11
Engen skrev:
kul ide!!! kommer att följas!!!

ja, man blir ju lite fundersam när man kollar på grejjerna...min gamla a100 2,3e kändes ju rappare...


HEAVY METAL
765 Inlägg
26 september 2010
#12
Jo 2,3an är redigt pigg faktiskt,, har ju en själv som jag kuskar runt i jobbet med..,!! trivs som fan med den.. Har haft flera stycken 100a, lessnar aldrig på femman!!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#13
Engen skrev:
Jo 2,3an är redigt pigg faktiskt,, har ju en själv som jag kuskar runt i jobbet med..,!! trivs som fan med den.. Har haft flera stycken 100a, lessnar aldrig på femman!!!

precis dom e nice....hade en 2,3E quattro...det som e lite trist e att dom har så högtvarv vid 100kmca 3000rpm...men det e lätt fixat...byta till turbo lådan e man nere på 2500rpm o betydligt bättre bränsle ekonomi


248 Inlägg
26 september 2010
#14
bobafett skrev:
Engen skrev:
kul ide!!! kommer att följas!!!

ja, man blir ju lite fundersam när man kollar på grejjerna...min gamla a100 2,3e kändes ju rappare...

men det är ju eftersom jag sotat ur den tongue


Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#15
Sparky_s2 skrev:
bobafett skrev:
Engen skrev:
kul ide!!! kommer att följas!!!

ja, man blir ju lite fundersam när man kollar på grejjerna...min gamla a100 2,3e kändes ju rappare...

men det är ju eftersom jag sotat ur den tongue

jo...jag sotade ur den rätt hårt själv ibland


Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 september 2010
#16
Missat denna tråden! Intressant med strypningarna, men de har väl experimenterat och kommit fram att det blir det bästa alternativet.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Bounty hunter
671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#17
te_wik skrev:
Missat denna tråden! Intressant med strypningarna, men de har väl experimenterat och kommit fram att det blir det bästa alternativet.


Mvh Tommy

jag o polaren kenta tror att just 2,8n hamnade för nära v8n i prestanda o så....dom skrev ju ner siffrerna på A200 20v tq jämfört me flaggskeppet V8n...alla vet ju att 20vt åker skiten ur 3,6 v8n...jag har ju haft en 3,6.v8...inge vidare klipp i den wink....men shit va skön den va att åka i tongue .... 0,86 vid 110km e ju bra bränsle ekonomi....
Senast redigerat av bobafett (10 oktober 2010)


Bounty hunter
671 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/1002667_b104pb.jpg

A100 ur-2,8 quattro RoffeRuff Edition... tongue


Däcksvarvare
227 Inlägg
13 oktober 2010
#19
Kommer följas! verkligen intressant..

Kanske en korkad fråga? Om man nu fixar allt detta, kan det inte få konsekvenser på resten av motorn då den är anpassad för att vara just som den är?

Och vad kostar en 3" LMM?
Senast redigerat av Lumik (13 oktober 2010)

The legendary

Bounty hunter
671 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#20
Lumik skrev:
Kommer följas! verkligen intressant..

Kanske en korkad fråga? Om man nu fixar allt detta, kan det inte få konsekvenser på resten av motorn då den är anpassad för att vara just som den är?

Och vad kostar en 3" LMM?

ja allt e anpassat,spridarna är förstora orginal,(det e ju inga enorma HK man får)..så dom behöver man inte byta...jag köpte en pirat LLM ifrån england...gick på 550:- me frakt tror jag.....



Sök