2346
Sök

Centrallås problem, BMW e46 -00, låsa upp dörrarna?

772 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Problemet är att jag vill låsa upp alla dörrarna.
Jag har två original nycklar, som jag kört med ett antal mil för att ladda
upp batterierna. Centrallåset och bakluckelåset reagerar på båda nycklarna,
det låser hela bilen, och låser upp bakluckan på respektive knapp.
Men låsa upp bilen går alltså inte med någon nyckel.
Jag har testat att initiera om båda nycklarna, och efter avslutad
initiering så svarar centrallåset med att låsa bilen, men inte låsa upp.
Och när man använder nyckellåset i dörren så öppnas endast förardörren.

Så vad är felet? Och hur låser jag upp alla dörrarna?

772 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Ingen som har någon ide om hur man får upp dörrarna?

772 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Kom igen, någon som har en ide vad det kan vara?

Motborgare
1 099 Inlägg
6 april 2010
Jag har tyvärr ingen direkt lösning på ditt problem, men det är lite interessant då jag har ett problem som påminner om ditt i min egen kärra.

Hur är det med centrallåsknappen i mittkonsollen. Går det att låsa upp dörrarna med den? Hur är det efter att du har låst bilen med remoten: Måste du i med nyckeln och sätta den i radioläge innan du kan låsa upp med knappen i konsollen?

-- K

772 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Nej, det går inte att låsa upp med centrallåsknappen heller.
Det går inte att överhuvudtaget låsa upp dom andra dörrarna.
Jag har försökt ¨på alla vis, med alla knappar som går eller
dra i dörrhandtagen på insidan, men dom går inte att få upp.

Motborgare
1 099 Inlägg
7 april 2010
Då har du ett annat problem. Förmodligen är det en låsaktuator som är trasig, eller så är det en låsmekanism som kärvar. Det är så med centrallåset att om en kärvar, så går inga andra heller. Fast du borde känna om nån försöka röra på sig. Hör du nåt litet click när du försöker låsa upp, eller är det tyst som i graven?

Om det inte är helt dödstyst, försök hålla ett finger på varje låspinne och känn om de försöker röra på sig. Om det är så att alla försöker röra på sig, så är det förmodligen för mycket friktion för att låsa upp, eller evt. en defekt låssolenoid.

Det tredje är att ta bilen till en verkstad där de kan läsa ut felkoder från ZKE-modulen, aka. General Module, som styr alla dessa solenoider. Det finns några microrelän på dessa.

Får lägga till att det är konstigt att du inte kan öppna med handtaget på insidan. Om dörrarna är dubbellåsta måste du dra två gånger i handtaget. Då skall dom gå upp. (Det sista jag skrev här är nog bullshit. Dra två gånger går bara om dörren är normallåst)

-- K
Senast redigerat av Kavli (7 april 2010)

772 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Ja, att det är någon låsmekanism som är trasig eller som kärvar är nog problemet, eller så
kan det vara en styrbox sa dom på bmw verkstaden.

Men en annan fråga då, hur får jag upp dörrarna? Det måste ju finnas någon nödlösning?
Handtagen inifrån går inte, hur många ggr man än drar.

Motborgare
1 099 Inlägg
7 april 2010
PoulZen skrev:
Ja, att det är någon låsmekanism som är trasig eller som kärvar är nog problemet, eller så
kan det vara en styrbox sa dom på bmw verkstaden.

Men en annan fråga då, hur får jag upp dörrarna? Det måste ju finnas någon nödlösning?
Handtagen inifrån går inte, hur många ggr man än drar.

När dörrarna är dubbellåsta så går det nog inte att dra i hantaget två gånger. Det funkar bara när de är normallåsta.

Här är en länk till en snubbe som lever av såna här problem:
http://www.bmwgm5.com/

-- K

2 Inlägg
26 april 2010
Jag har EXAKT SAMMA problem med min e46 -98, börjar bli smått tokig på detta nu.

Har du hittat någon lösning eller har du lämnat in den, vad kostade det isf?

E30-Förare
57 Inlägg
26 april 2010
Kolla sækringarna i bilen till c-lås.. Dhaaaa!?

Full gas spar tid!

772 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Nu är problemet löst på bilen.
Det var mycket riktigt två reläer i styrboxen som var trasiga. Länk till hemsidan som löste problemet finns i Kavlis inlägg, tack så mkt för det tipset.

Beställde två reläer av en kille i USA som säljer dom, plockade ut styrboxen, farsan min lödde om reläerna, satte ihop styrbox och bil igen, och allt funkade perfekt. smile

1 Inlägg
14 september 2010
Hejsan!

Jag har exakt samma problem.
Vilken styrbox var det som ärn dålig och som måste bytas?
mvh
Brosan

772 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
brosan skrev:
Hejsan!

Jag har exakt samma problem.
Vilken styrbox var det som ärn dålig och som måste bytas?
mvh
Brosan

Det var styrboxen som sitter bakom handskfacket, om du går in på hemside länken i Kavlis inlägg så hittar du bild på var den sitter exakt. Den boxen styr centrallåset och fönsterhissarna och lite annat.

3 Inlägg
21 oktober 2012
hej jag har samma problem på min E46 a har lite svårt att hitta på den sidan kan man få nån direkt länk till var man beställer relä?

Sök