3127
Sök

FredrocK - Nissan 200SX S13 ''Kuro''-92

Min första Japanare, Hade vart sugen på en Silvia S13 ett bra tag, men fick istället tag i den här på hemorten. Tänkte att det var en bra bas att bygga en kul bil på. En bit in i projektet blev jag erbjuden att köpa den RPS13 jag... Visa mer

125 511 Visningar
Uppdaterades senast 18 augusti 2015
211 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#1
Dags för en projekttråd här då en ny bil är inköpt (Min första projekttråd på Garaget.org). smile
Jag har länge funderat på att det kanske varit dags att köpa något japanskt.
Tankarna hade nu på senare vandrat mer åt att importera en bil. En S13 Silvia var (och är fortfarande..) drömmen.
Men, då jag åkte till J-Spec och diskuterade runt lite ang Silvias/180SX med SR20DET motorer så kom dom med förslaget "Köp en komplett SR20DET motor/växellåda av oss!" Dom skulle senare få en "till övers".
Samtidigt som det erbjudandet dök upp och vi satt där och tölade så kom det upp att det stod en övergiven S13 ute på gården som dom ville bli av med.
Dessa två i en kombination till rätt pris var ju faktiskt ett bra alternativ. Inte riktigt rätt kaross (Men bra nära..) och rätt drivlina..
Det kunde ju bli ett riktigt nice projekt!!
Tog med mig detta i tanken och åkte på en Weekendresa med jobbet.
Väl hemma igen så åkte jag och diskuterade pris och i slutändan så skakade vi hand på en affär smile

Så nu mer är man Japanbilägare för första gången! smile Och ägare till något annat än en Volvo (Om man inte räknar en Ford Falcon i Australien man ägde under en kortare period.. wink ) för en gångs skull. big_smile

Bilen är då en Nissan 200SX S13 -92 med lite mer än 14000mil på mätaren. Importerad till Sverige 2005 från Tyskland.

Bilen är i bruksskick kan man säga. Skavanker finns lite överallt och lite rostlagning här och där kommer ske under vintern.
I övrigt ett perfekt utgångsläge iom skicket. Man behöver inte vara rädd med kapen.
Tänkte också börja från rätt ände den här gången.. så man inte får så mycket exklusiv utrustning liggandes i lådor i slutändan som med C70n.. wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022383_upnuzw.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022384_hjucn8.jpg

Utvändigt är inte så mycket gjort med den. Ombyggda bakljus med vit blinkers. Uppkapad front för FMIC och bakluckan har igenlagda hål från den fd vinge som suttit där.
AZEV A fälgar i dimensionen 7,5x16” sitter på och bakom dom fram finns EBC skivor och Red Stuff belägg.
Vidare chassimässigt så sitter det Apexi Gen 2 Coilovers och ett par fjäderbensstag monterat.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022385_2n7as0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022386_825j30.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022387_7glygq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022388_h2d5j7.jpg

Invändigt så är det brukskick även där. Lite saker fattas här och där. Den var redan lite rensad från paneler och mattor i skuffen när jag köpte den.
Dörrsidor och instrumentfack hade klätts om i nått skumt tyg. Resultatet blev inte helt bra som ni kan se på bilden..
I övrigt så sitter det en Sparco ratt i den och det ligger nån ”styling matta” på golvet. Det är väl det som finns utöver originalutrustning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022389_jjmxtc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022390_nevq0b.jpg

Motormässigt så är det lite fixat vad jag fått berättat och vad jag kunnat se.
Det sitter alltså en CA18DET i den nu. Den har fått sig en Setrab oljekylare vilket är nice och tydligen ett måste på dessa japs-motorer. smile
Det sitter också XS-Power grenrör, down och frontpipe. Vidare på avgassidan sitter ett Kakimoto catback.
Steg 2 chip, S14 bränslepump, XTR Racing Stage 2 koppling och Apexi lättvikts svänghjul finns också på listan över utbytta grejer.
Som sista punkten på listan finns en HKS SSQV-style dump och ett Simota mushroom filter under huven.

Så.. då har man summerat och officiellt startat upp den här projekttråden här också. smile
Återkommer med updates allt eftersom bygget fortskrider. Har mer updates som ja ska fylla på med under eftermiddagen tills jag kommit ikapp. smile

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

7 120 Inlägg
24 november 2010
#2
Kommer följas! smile

Plåtis
948 Inlägg
24 november 2010
#3
Spännande....    Samma stuk som på C70???

Kommer följas... = )


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
24 november 2010
#4
blir kanon fredrik! hoppas detta bygge flippar lika mycket som dit tidigare smile


211 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#5
Aerodynamik: Kul kul! smile Det får du göra vetu! big_smile

Rille-K: Ja, Planerna för den är väl i korthet ett rått driftingstuk. Brett och lågt! cool

sir_daniel: Kul att höra! smile Ja.. ja ska försöka iaf! wink hehe..

Ja, som jag skrev i förra inlägget så köpte jag denna bil och motor av J-Spec, och dom kommer även vara med som sponsor i detta projekt vilket är jättekul!! big_smile Stort tack till J-Spec!!!

Jag började helgen efter att ja köpte den med att börja riva lite i den och göra den besiktningsduglig då jag ville kunna köra den lite innan vintern.
Efter att ja kollade regbeviset på den och såg att den va reggad för en passagerare redan så passade ja på att riva ur baksätet med en gång. lika bra.. det ska ju ändå inte va där sen. 

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022401_x8nba9.jpg

Vidare som ni ser på bilden så började jag skrapa asfaltmattor i bagaget. Det blev en hög till slut. cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022402_2l6haa.jpg

Jag plockade av stötfångaren bak och plockade bort krockbalk och frigolit för att förbereda för montage av nya bakkjolen senare.
Samtidigt passade ja på att montera skyltbelysning som inte fanns tidigare. helt bortrostat.
Man kan se resterna på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022403_yawtaz.jpg

Solfilm rycktes bort på alla rutor det satt på..Det ska vi inte ha nån. Usch vilken dret å hålla på med..
Gick bra med 3M solfilmen på sidorutorna.. men "Noname" filmen på bakrutan hade ett sjukt jobbigt lim..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022404_i218c8.jpg

Ryckte även tyget på dörrsidorna.. blev fasen bättre med bara lim.. wink hehe..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022405_siyhn3.jpg

Bakluckan rensades på allt. så nu är det bara själva luckan och glaset kvar.  Rensat är gött!!
Här syns även igenläggningarna av hålen i luckan som någon föregående ägare gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022406_ji82tf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022407_kma5mw.jpg

Huven fick all dämpning på undersidan borttaget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022408_q4bz7c.jpg

"Dagens lättning"-punkten återkommer även i detta projektet! wink Något ja brukar köra med i mina projekt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022409_6uo4u2.jpg

I motorrummet så plockade jag bla bort några gamla rör till ACn som är bortplockad sen tidigare.
Jag fixade även till lite nödlösningar jag hittade. Slangar som inte gick till något och bara hade en knut gjord på sig för att va täta,
En annan slanganslutning på "röret" mellan LMM och turbo hade bla en krossad glödlampa iförd i sig plus en stadig mängd tejp runt för att va tät... roll
Så ja gjorde dessa lite mer ordentliga. smile
Kopplade även Sleepy Eyes på den. Tyvärr måste ja nog kolla över motorn till lamp där. Den är lite slappare än den vänstra.. så den blir lite sne i "ögonen" om man försöker fixa sleepy eyes på den nu.. Haha!! big_smile På bilden syns dock bara kablarna från relädosan då ja håller på och fixar dragningen när ja tog bilden.
Jag har monterat ett par switchar i mittkonsollen också för detta.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022410_xgluax.jpg

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

Plåtis
948 Inlägg
24 november 2010
#6
Blir den hälften så ball som C70 så är det kanon = ) ...


211 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#7
Rille-K: Haha! big_smile Ok.. ska försöka få till nåt sånt iaf då.. wink

Bilen kommer 5-bult konverteras.
Så jag har fått hem S14 spindlar med nav fram och S14 nav bak. Tyvärr ligger bilderna på en annan kamera.. så dom får dyka upp senare.
Sen fick jag hem ett kul paket för ett tag sen här.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022413_ibk67m.jpg

Skyline R32 GTR bromsok och huvudcylinder. smile Oken var riktigt lätta då dom är i Aluminium. 4-kolv är ju inte fel för originalbromsarna är helt sjukt dåliga..
Till dessa ok blir det sen då R32 GTR skivor också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022414_gg1m1p.jpg

Kom på för ett tag sen här att en polare (PRYL) hade klarglas på sin pickup.. och det verkar va samma storlek som S13 har. Så ja kollade med honom om dom fanns kvar. Han hade två uppsättningar! smile
Jag kunde inte bestämma mig.. så ja köpte båda. wink Tackar för en fin affär PRYL!! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022415_e0vs6i.jpg

Har haft ett skumt fel på den sen en vecka efter att ja köpte den. Den har ryckt till lite då och då när man kört. Helt random.
Kändes som ett tändningsrelaterat fel, så ja lyfte på tändstiftskåpan och såg att en jordkabel till tändspolarna var av. Ny kabelsko och felet va ur världen. smile

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
24 november 2010
#8
Kommer definitivt följas! big_smile


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
24 november 2010
#9
kan säga att de lyktorna ger dig kass ljusbild tyvärr. inte värt att ha de om du ska köra nattetid, men snyggare än org. är de


211 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#10
JDMy00: Kul att du kommer göra det! smile

sir_daniel: Det kan ja tänka mig ja.. men, men.. utseende före funktion får det bli.. wink hehe..

Mer roliga paket som kommit.

Först en Z32 Huvudbromscylinder. anslutningarna sitter på rätt sida och det finns en pluggad utgång som man kan använda om man vill köra utan ABS vilket jag tänkt göra sen. Så denna blir ett bättre utgångsobjekt än R32 GTR cylindern.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022429_e16bie.jpg

Sen har en uppsättning fälgar köpts också!! 
Det är en uppsättning 3-delade Weds Kränze Cerbeus.
Storleken på dom är 8x18" ET10 och 9x18" ET10. Stort tack till SQD på http://www.nogs.se för affären!! 

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022430_1kapj3.jpg

Dessa är inte mina huvudfälgar ja ska ha på bilen, utan en extra uppsättning. Uppdaterar med dom andra längre fram under projektets gång.
Men man måste ju passa på att köpa när det dyker upp en uppsättning riktiga fälgar!! cool hehe..
Väldigt klent med ordentliga fälgar i Sverige annars tycker ja... sad ...tyvärr..

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

7 120 Inlägg
24 november 2010
#11
Sjukt nice! Kommer bli bra som fan big_smile

2 077 Inlägg
24 november 2010
#12
Nej fyfan nu e jag avis smile
Som sagt vi har ju setts på Vallåkra några år nu, vet ej om du minns mig men gick med ella då om det säger dig något?

Bara dina delar får det och vattnas i munnen och dina fälgar... *mums*

vet ju hur din volvo blev så räknar med en ännu fetare nu, fixa pronto!!
haha nej man ska inte stressa men hur ska du göra med utsidan på denna då?

Lycka till nu för fasen big_smile
och keep it up!!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

1 432 Inlägg
24 november 2010
#13
Härligt FredrocK att du hittat dig en bil med drivningen i rätt ända för utseendet du söker wink tongue

Nä men ska bli kul att se vart du lyckas ta denna.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

68 Inlägg
24 november 2010
#14
Det här lär ju bli minst lika fett som din c70. Kul med lite japanskt också. Lycka till som fan!

Karlstad

Svetsare
828 Inlägg
24 november 2010
#15
har sett fram emot detta, längtar efter att följa det , lycka till mvh Anton

Angry Drift Team

hellaflush!
1 266 Inlägg
24 november 2010
#16
skoj projekt, ska lätt följas smile


211 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#17
Aerodynamik: Tackar! smile

JDMCRAZE: Å fasen, Tyvärr kommer ja inte ihåg vem du är exakt. Man har pratat med för mycket folk där nere genom åren tydligen.. eller så är det väl åldern som gör sig påmind... wink
Du får jättegärna komma fram å presentera dig igen nästa gång du ser mig så ja får fräscha upp mitt minne. smile
Tackar så mycket! Kul att du gillar grejerna och projektet! smile
Utsidan är ja inte riktigt säker än vad det blir exakt.. har lite lösa linor där än. Kjolpaketet är väl iaf bestämt och det kommer gå i stil med C70n. smile Alltså ett US-Style paket från J-Spec.
Haha.. Ja ska bara skriva färdigt inlägget här så hoppar ja ut i garaget vetu! wink hehe..

SpeedOfLight: Ja, det känns bra tycker ja! smile En bil som matchar utseendet för en gångs skull! wink haha!

The_Mio: Kul att du tror på projektet! smile Ja, det är riktigt kul att prova Japanskt faktiskt! Tackar så mycket! smile

TEASER: Kul att du ska följa detta tycker ja! smile Tackar så mycket! big_smile

Timmyboy: Tackar tackar! smile

Har ringt till Finess och kollade lite ang bur till en S13.
Finess bockade buren till C70n också med ett kanonresultat måste ja säga! Gjorde då ritningen själv.
Det lät iaf riktigt bra då dom haft en S13 inne och måttat bur i själva!
"Om du va nöjd med passformen på buren i C70n din så kommer du ge oss rosor för den här!" som han uttryckte sig!  Haha!! lol
Så ja ska fundera lite här vad man behöver extra vad gäller stag och så och så blir det nog en beställning inom en snar framtid. smile

Har varit förbi J-Spec och hämtat Brakeland Sport Pro bromsskivor också till bilen då ja ändå ska byta ok och nav runt om.
Såg riktigt bra ut tycker ja! Ska bli spännande och prova dom framöver sen.
Bakskivorna på bilden är till original S13 men har sen bilden tagits även fått hem bak-ok till Skyline R32 GTR.
Framskivorna är också till Skyline R32 GTR.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70076/1022453_11rxuf.jpg
Senast redigerat av FredrocK (25 november 2010)

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

2 077 Inlägg
24 november 2010
#18
Det ska jag göra smile
Nej det kan jag tänka mig det inte e!

Ser jag dig nästa gång så hälsar jag, kanske kommer ihåg det då smile

Men om vi säger såhär då..
Minns du när du hade köpt C70in innan du fixat med kittet så körde du genom stan och då sprang jag och snackade med dig/stoppade din bil ju till och med.. vad kan detta varit.. 2 eller 3 år sen!!
Detta var också under Vallåkra med.. du hade dock buren i den då..

Angående projektet så diggar jag du går på bromsarna osv först med.. inte många med 200a som gör det.. dem flesta går ju på motorn direkt så kul se du går mot strömmen lite redan där smile
Senast redigerat av JDMCRAZE (24 november 2010)

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

Drifttekniker VA
580 Inlägg
24 november 2010
#19
Det ska bli riktigt roligt att följa detta projekt FredrocK. Lycka till. Det kan inte bli annat än bra efter vad jag sett hur du har utvecklat C70:in


1 432 Inlägg
24 november 2010
#20
Ja blir det att du behöver några diodlösningar så vet du att det bara är att höra av sig så ska vi se vad jag kan trolla ihop.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.


Sök