Dags för en projekttråd här då en ny bil är inköpt (Min första projekttråd på Garaget.org).
Jag har länge funderat på att det kanske varit dags att köpa något japanskt.
Tankarna hade nu på senare vandrat mer åt att importera en bil. En S13 Silvia var (och är fortfarande..) drömmen.
Men, då jag åkte till
J-Spec och diskuterade runt lite ang Silvias/180SX med SR20DET motorer så kom dom med förslaget "Köp en komplett SR20DET motor/växellåda av oss!" Dom skulle senare få en "till övers".
Samtidigt som det erbjudandet dök upp och vi satt där och tölade så kom det upp att det stod en övergiven S13 ute på gården som dom ville bli av med.
Dessa två i en kombination till rätt pris var ju faktiskt ett bra alternativ. Inte riktigt rätt kaross (Men bra nära..) och rätt drivlina..
Det kunde ju bli ett riktigt nice projekt!!
Tog med mig detta i tanken och åkte på en Weekendresa med jobbet.
Väl hemma igen så åkte jag och diskuterade pris och i slutändan så skakade vi hand på en affär
Så nu mer är man Japanbilägare för första gången!
Och ägare till något annat än en Volvo (Om man inte räknar en Ford Falcon i Australien man ägde under en kortare period..
) för en gångs skull.
Bilen är då en Nissan 200SX S13 -92 med lite mer än 14000mil på mätaren. Importerad till Sverige 2005 från Tyskland.
Bilen är i bruksskick kan man säga. Skavanker finns lite överallt och lite rostlagning här och där kommer ske under vintern.
I övrigt ett perfekt utgångsläge iom skicket. Man behöver inte vara rädd med kapen.
Tänkte också börja från rätt ände den här gången.. så man inte får så mycket exklusiv utrustning liggandes i lådor i slutändan som med C70n..
Utvändigt är inte så mycket gjort med den. Ombyggda bakljus med vit blinkers. Uppkapad front för FMIC och bakluckan har igenlagda hål från den fd vinge som suttit där.
AZEV A fälgar i dimensionen 7,5x16” sitter på och bakom dom fram finns EBC skivor och Red Stuff belägg.
Vidare chassimässigt så sitter det Apexi Gen 2 Coilovers och ett par fjäderbensstag monterat.
Invändigt så är det brukskick även där. Lite saker fattas här och där. Den var redan lite rensad från paneler och mattor i skuffen när jag köpte den.
Dörrsidor och instrumentfack hade klätts om i nått skumt tyg. Resultatet blev inte helt bra som ni kan se på bilden..
I övrigt så sitter det en Sparco ratt i den och det ligger nån ”styling matta” på golvet. Det är väl det som finns utöver originalutrustning.
Motormässigt så är det lite fixat vad jag fått berättat och vad jag kunnat se.
Det sitter alltså en CA18DET i den nu. Den har fått sig en Setrab oljekylare vilket är nice och tydligen ett måste på dessa japs-motorer.
Det sitter också XS-Power grenrör, down och frontpipe. Vidare på avgassidan sitter ett Kakimoto catback.
Steg 2 chip, S14 bränslepump, XTR Racing Stage 2 koppling och Apexi lättvikts svänghjul finns också på listan över utbytta grejer.
Som sista punkten på listan finns en HKS SSQV-style dump och ett Simota mushroom filter under huven.
Så.. då har man summerat och officiellt startat upp den här projekttråden här också.
Återkommer med updates allt eftersom bygget fortskrider. Har mer updates som ja ska fylla på med under eftermiddagen tills jag kommit ikapp.