2407
Sök

Biltemas voltmätare tappat bort kopplingschema

193 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Hallå har en biltema voltmätare och just nu sitter jag som ett frågetecken och undrar hur man ska koppla den?

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_____IMG_0006.JPG
Framsidan

http://data.fuskbugg.se/dipdip/____IMG_0007.JPG
baksidan

L står för light antar jag för det sitter en lampa där inne :p
+ antar jag plus?
-  Jord möjligen?
S inte en aning om jag ska vara ärlig

Denna mätarn finns ju inte och köpa längre tror jag har vart inne o rotat runt på biltema efter manualer
och även googlat och kollat här sad
Senast redigerat av Putteee (3 januari 2011)

552 Inlägg
4 januari 2011
Dra din jord (-) till lämplig jordpunkt. Ta sedan plusen (+) och dra den till + polen på batteriet helst, eller generatorn alt. någon annan ström förande kabel (Får ej leda till någon förbrukare för bästa resultat)

Dra din lampa (Detta är en + ledning och jord har du ju redan inne i mätare) tillsammans med signal ledningen (S) till någon strömförande kabel som får ström när tändningen är på. tex. instrument belysning eller stereo remote!

Funkar som ett relä så att säga.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
4 januari 2011
L=Lampan inne i instrumentet. Röda kabeln kopplar du exempelvis till ljusvredet. Så du kan stänga av och slå på belysningen när du vill smile Svart jord.

+= Plus (såklart) Kopplar du till tändningsströmmen eller liknande så mätaren stängs av när du vrider nyckeln till 0.

Och - är jord smile

S behöver du inte bry dig om smile Lycka till!

Tja!

193 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
Dennis_999 skrev:
L=Lampan inne i instrumentet. Röda kabeln kopplar du exempelvis till ljusvredet. Så du kan stänga av och slå på belysningen när du vill smile Svart jord.

+= Plus (såklart) Kopplar du till tändningsströmmen eller liknande så mätaren stängs av när du vrider nyckeln till 0.

Och - är jord smile

Hehe ok satt o läste igenom hela din tråd för en stund sen kom på att du hade en sådan mätare smile
så man behöver inte bry sig om S alltså? ,
Skippa du också den?

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
4 januari 2011
Putteee skrev:
Dennis_999 skrev:

Och - är jord smile

Hehe ok satt o läste igenom hela din tråd för en stund sen kom på att du hade en sådan mätare smile
så man behöver inte bry sig om S alltså? ,
Skippa du också den?

Yes sir!

S ska vara till givare. Så antagligen använder dom samma "skal" till alla mätarna och byter bara ut själva mätartavlan smile

Tja!

Sök