Stelbakaxel eller multilink? Volvo 745 GL

Brådhis * Voff voff *
21 juni 2010 · 10 314 Inlägg

mange_240 skrev:
ryms den på 745an av vad jag vet var de bara sedanbilar som var utrustade med multilink av utrymmesskäl.

Nej, man avstod från multilinken på 765/965 88-94 pga lastvikten! Sedan när nya multilinken kom på 95-98 med kompositbladfjädern (ja, en stor från sida till sida) så ökade lastvikten igen och då fick även 965/V90 den!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Raazzz
23 september 2010 · 103 Inlägg

Erlandsson skrev:

Erlandsson skrev:

-h-jdm- skrev:
Verkar som multilink är posetivt då.

Frågan är om man ska ha mk1 eller mk2

Den i alu är skit, väger mer än plåtmodellen.

Använd den i "plåt" och skaffa en diffklump från en bmw 535 eller likande och bygg egna fästen så har du en stabil bakvagn. drivaxlarna verkar tåla mer än man tror.

Mvh

Glömde skriva att "bultmönstret" på volvos drivaxlar passar på bmw klumpen ocksåsmile

är det från bmw e34? eller måste det vara från e28??? vet någon detta!? Min multilink diff gav upp direkt!

TurboTarzan
30 januari 2011 · 235 Inlägg

Raazzz skrev:

Erlandsson skrev:

Erlandsson skrev:

Den i alu är skit, väger mer än plåtmodellen.

Använd den i "plåt" och skaffa en diffklump från en bmw 535 eller likande och bygg egna fästen så har du en stabil bakvagn. drivaxlarna verkar tåla mer än man tror.

Mvh

Glömde skriva att "bultmönstret" på volvos drivaxlar passar på bmw klumpen ocksåsmile

är det från bmw e34? eller måste det vara från e28??? vet någon detta!? Min multilink diff gav upp direkt!

Lyfter en gammal tråd. Nån som vet vilka bmw diffar som har samma bultmönster som volvons multilink.

dannnej
3 februari 2011 · 761 Inlägg

M5 och 535, tror der gäller e34 som e28, det ska vara samma nämligen.
Förmodligen även modeller som 735 tillexempel

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang