V70N 2.4T som går ojämnt vid fullgas

Calleklutt
8 mars 2011 · 241 Inlägg

Blev aldrig någon rengöring i helgen..En så finurlig sak som alkohol ställde till det istället.

Ska in hos en jag känner som är mekaniker så ska han kolla på det. Men han lät väldigt säker på att de va LMM så som den betedde sig, eller något annat än gasspjället iaf.

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
Brådhis * Voff voff *
9 mars 2011 · 10 310 Inlägg

low_and_loud skrev:
har en jäkla pissig v70n 2,4 t som spjällhuset o magnetventilen är bytt på i december 2010. tändstiften byttes vid 23500 mil den har nu rullat 23850 mil o börjar strula igen, står man still går den ej att varva mer 3800-4000 vad kan detta bero på?!

Det är helt normalt att det ej går att varva mer vid stillastående har jag för mig! Nå´n form av säkerhetsfunktion på bilarna med automat!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sandzoo
9 mars 2011 · 2 072 Inlägg

Felplacerad skrev:

Brådhis skrev:

low_and_loud skrev:
har en jäkla pissig v70n 2,4 t som spjällhuset o magnetventilen är bytt på i december 2010. tändstiften byttes vid 23500 mil den har nu rullat 23850 mil o börjar strula igen, står man still går den ej att varva mer 3800-4000 vad kan detta bero på?!

Det är helt normalt att det ej går att varva mer vid stillastående har jag för mig! Nå´n form av säkerhetsfunktion på bilarna med automat!

//Brådhis

Men inte på en privatägd V70 väl ? roll
Jag säger inte att du har fel men jag har aldrig varit med om att dom inte går att varva ut stillaståendes.
Är väl mer om bilen sätter sig i "safe mode" som den ej går att varva ut.

*Rätta mig om jag har fel*

på min v70 2,4t manuell går det ej att varva över 4,000varv i stillastående.. samma sak var det på v70 t5a automat..
fick höra att det är en säkerhets spärr där typ.. vid stillastående.. men kör man ex 30km/h och varvar i neutral då går det till varvstoppet smile

Sandzoo i da house
Brådhis * Voff voff *
9 mars 2011 · 10 310 Inlägg

Felplacerad skrev:

Brådhis skrev:

low_and_loud skrev:
har en jäkla pissig v70n 2,4 t som spjällhuset o magnetventilen är bytt på i december 2010. tändstiften byttes vid 23500 mil den har nu rullat 23850 mil o börjar strula igen, står man still går den ej att varva mer 3800-4000 vad kan detta bero på?!

Det är helt normalt att det ej går att varva mer vid stillastående har jag för mig! Nå´n form av säkerhetsfunktion på bilarna med automat!

//Brådhis

Men inte på en privatägd V70 väl ? roll
Jag säger inte att du har fel men jag har aldrig varit med om att dom inte går att varva ut stillaståendes.
Är väl mer om bilen sätter sig i "safe mode" som den ej går att varva ut.

*Rätta mig om jag har fel*

Nej, gäller alla! Oavsett ägare! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
9 mars 2011 · 10 310 Inlägg

sandzoo skrev:

Felplacerad skrev:

Brådhis skrev:

Det är helt normalt att det ej går att varva mer vid stillastående har jag för mig! Nå´n form av säkerhetsfunktion på bilarna med automat!

//Brådhis

Men inte på en privatägd V70 väl ? roll
Jag säger inte att du har fel men jag har aldrig varit med om att dom inte går att varva ut stillaståendes.
Är väl mer om bilen sätter sig i "safe mode" som den ej går att varva ut.

*Rätta mig om jag har fel*

på min v70 2,4t manuell går det ej att varva över 4,000varv i stillastående.. samma sak var det på v70 t5a automat..
fick höra att det är en säkerhets spärr där typ.. vid stillastående.. men kör man ex 30km/h och varvar i neutral då går det till varvstoppet smile

Stämmer bra det! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sandzoo
9 mars 2011 · 2 072 Inlägg

Felplacerad skrev:

sandzoo skrev:

Felplacerad skrev:
Men inte på en privatägd V70 väl ? roll
Jag säger inte att du har fel men jag har aldrig varit med om att dom inte går att varva ut stillaståendes.
Är väl mer om bilen sätter sig i "safe mode" som den ej går att varva ut.

*Rätta mig om jag har fel*

på min v70 2,4t manuell går det ej att varva över 4,000varv i stillastående.. samma sak var det på v70 t5a automat..
fick höra att det är en säkerhets spärr där typ.. vid stillastående.. men kör man ex 30km/h och varvar i neutral då går det till varvstoppet smile

Jaså där ser man tongue Vet du om det gäller sugmotorerna också ?

på sugis vet jag ej :S
men borde nästan vara samma sak wink

Senast redigerat av sandzoo (9 mars 2011)

Sandzoo i da house
Brådhis * Voff voff *
9 mars 2011 · 10 310 Inlägg

Felplacerad skrev:

Brådhis skrev:

Felplacerad skrev:

Men inte på en privatägd V70 väl ? roll
Jag säger inte att du har fel men jag har aldrig varit med om att dom inte går att varva ut stillaståendes.
Är väl mer om bilen sätter sig i "safe mode" som den ej går att varva ut.

*Rätta mig om jag har fel*

Nej, gäller alla! Oavsett ägare! smile

//Brådhis

Jaså, trodde bara det var vissa företag som satte in sånt i sina bilar.
Vet du om det gäller sugmotorerna också ?
Kan jag ha så taskigt minne att jag aldrig ens varvat ut en aut v70! hmm

Så vitt jag vet gäller det även sugisar!

Observera dock att det ENDAST gäller vid stillastående! Så fort bilen rullar går det bra att varva till varvstoppet!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
low_and_loud
9 mars 2011 ·

Felplacerad skrev:

sandzoo skrev:

Felplacerad skrev:

Men inte på en privatägd V70 väl ? roll
Jag säger inte att du har fel men jag har aldrig varit med om att dom inte går att varva ut stillaståendes.
Är väl mer om bilen sätter sig i "safe mode" som den ej går att varva ut.

*Rätta mig om jag har fel*

på min v70 2,4t manuell går det ej att varva över 4,000varv i stillastående.. samma sak var det på v70 t5a automat..
fick höra att det är en säkerhets spärr där typ.. vid stillastående.. men kör man ex 30km/h och varvar i neutral då går det till varvstoppet smile

Jaså där ser man tongue Vet du om det gäller sugmotorerna också ?

ja för min e manuell o det går inte att varva mer än 4000 stillastående

F4S4N CAD-konstruktör
9 mars 2011 · 1 392 Inlägg

Volvo verkar ju inte samarbeta med däckfirmorna iaf om dom sätter varvstopp vid stillastående big_smile

Senast redigerat av F4S4N (9 mars 2011)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
sandzoo
9 mars 2011 · 2 072 Inlägg

F4S4N skrev:
Volvo verkar ju inte samarbeta med däckfirmorna iaf om dom sätter varvstopp vid stillastående big_smile

precis.. men e ju bra när man står vid kritan tongue funkar nästan fint som "launch control"

Sandzoo i da house
spokenratt
9 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Men gäller detta endast automatarna då eller? För där ligger ju en moment begränsning i dom eller det är inte den ni  menar?

EDIT: O hur går det för TS?!!? Får du rätt på spökandet?

Senast redigerat av spokenratt (9 mars 2011)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
sandzoo
9 mars 2011 · 2 072 Inlägg

spokenratt skrev:
Men gäller detta endast automatarna då eller? För där ligger ju en moment begränsning i dom eller det är inte den ni  menar?

EDIT: O hur går det för TS?!!? Får du rätt på spökandet?

på min manuella v70 är det samma sak wink spärr vid 4,000rpm vid stillastående

Sandzoo i da house
low_and_loud
10 mars 2011 ·

upptäckte igår att när motorn är kall går den ojämt men när den blivit varm o kört en stund så går den normalt
nån som har nån ide vad detta är ?

low_and_loud
10 mars 2011 ·

japp en svensk skitbil

Calleklutt
21 mars 2011 · 241 Inlägg

Va ett tag sen nu och har inte gjort något mer med bilen för fick mycket annat ivägen, men har tagit tag i det igen och jag börjar tveka på om de är gasspjället.

Jag gick ut och kolla på de och såg att jag hade gul etikett vilket är de nya spjället.
De felkoder jag fick ut hos volvo var:

ECM-912A Kommunikation med motorstyrenhet - Signal saknas
ECM-6805 Turboreglering laddtrycksfel - För högtryck

Nu är de inga ryckningar kvar utan nu är de så att den bara dröjjer med att "komma igång" efter växling och fullt pådrag.
Ska ut och kolla alla slangar till turbon osv imorn för att se om de kan vara något sånt.

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
F4S4N CAD-konstruktör
21 mars 2011 · 1 392 Inlägg

Turbofelet låter väl iaf som magnetventilen...

ECM-912A är jag 99% säker på att det är spjället som orsakar. Testa att googla lite på felkoden!

Kanske åka och uppdatera programvaran?

Senast redigerat av F4S4N (21 mars 2011)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Calleklutt
23 mars 2011 · 241 Inlägg

Yes de ska jag göra, om de är magnetventilen igen så förbrukar den ju ventiler som ingenting....

Bara att ringa till Volvo och be om en uppdatering av programvaran till gasspjället då eller?

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
F4S4N CAD-konstruktör
25 mars 2011 · 1 392 Inlägg

Calleklutt skrev:
Yes de ska jag göra, om de är magnetventilen igen så förbrukar den ju ventiler som ingenting....

Bara att ringa till Volvo och be om en uppdatering av programvaran till gasspjället då eller?

Bara att ringa smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Drunk A.Sörman
26 mars 2011 · 1 299 Inlägg

Calleklutt skrev:
Yes de ska jag göra, om de är magnetventilen igen så förbrukar den ju ventiler som ingenting....

Bara att ringa till Volvo och be om en uppdatering av programvaran till gasspjället då eller?

bytte min magnetventil för en vecka sen bilen gick kanon nu i torsdags pajade den nya magnetventilen.blir en från ipd nu.är din bil chippad ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang