Har problem med min passat diesel. Den har tagit vatten ett tag och beter sig underligt med värmen. se forums inlägg VW passat -01 TDI tar vatten och underliga värme problem Länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2683857 har nu börjat lokalisera problemet mer och mer. Den slangen som sitter från expansionskärlet (nederkant) till nedre kylar slang, mitt på den slangen siter ett T-kors och precis efter de T-korset siter de nån vacum klocka. Och om man följer vacum slangen från den klockan så kommer man till ett T-kors och precis efter de tkorset satt en slangbit (typ 5cm) som inte gick nånstans. och när ja låg under på horan så hitta ja en vacum slang som passade perfekt i den korta stumpen (både lägnd och storlek), så ja kopplar i hopp dom och tänker att "de kanske kan lösa nått". efter så ska ja provstarta bilen och då rycker han som in i helvete. han går 2-3 sec och sen dör och sen vill han inte starta, typ som han sura. så ja testar att dra isär dom där två vacumslangarna igen och bilen går normalt igen. Så min första tanke är att den vacum klockan släper igenom vatten i vacumsystemet så de på nått sätt kommer vatten i motorn. men efter ja köppt en verkstads handbok på biltema ida så fick ja reda på att den där vacum klockan styr bränsle kylet (vilket jag undrade länge va den där burken me massa slangar i va för nått) eller som de stog i boken: "avstägningsventil för bränslets kylar vätska". Så efter många om och men och funderingar så funderar ja på om de kan va bränsle kylet som läcker. så att när de rök så va de inte att de kom vatten i vacumet utan vatten kom in i bränslet. Utesluter dok inte att de kan va klockan som kan läcka. Ska också säga att den stiger i temp och hela de där (se länk i början av inlägg) händer mest på kvällen när de e kalt ute. Tacksam för svar! SvineT