Hej Anders!
Alltid svårt att bedömma sig själv, men jag är trädgårdsmästare och jobbar då med småmaskiner och större, hjullastare traktorer etc. Så jag vet väl vad det mesta heter och ungefär hur det ser ut.
Har meckat en del med arbetsfordon men aldrig med bil. Jag bor i centrala Uppsala om någon vill komma och rädda min kära bil!
Vill också passa på att säga att det senaste året så har bilen stått i varmgarage om det har betydelse!
ajonasson skrev:
Nya motorljud:Dessvärre som du beskriver så säger du att bilen "börjar låta". Låta som i att det kokar / ånglekage?.
Eller låta som i att motorn börjar bli högljud, gå konstigt/tungt, eller bisarra nya ljud?.
Först innan så var det som ett skrän, som när bromskivor gnislar. Sedan så var det bubbel och pysljud från expansionskärlet.
ajonasson skrev:
Svart kylarvatten:Att kylarvattnet börjar svartna är heller tyvärr inget bra tecken på att motorn mår jättebra. Det kan tyda på att topplockspackningen har brustit och/eller topplocket vridigt sig av värme. Villket kan leda till att olja & avgaser kan missfärga ditt kylarvatten.
Villken färg hade du på orginalkylvattnet? Blå eller Röd?.
Jag kollade topplocket och oljan där var fin, brunaktig olja inte sådär svart som spillolja utan såg ganska färsk ut. Om det har läckt in vatten i topplocket ska det väl vara mer som grågegga där?
Jag har fyllt på med blå i vintras när värmen i bilen var dålig men bara någon halv cm vätska då.
(Det rolig var att jag hade kört med ena bakrutan lite nedvevad, hade inget med värmen att göra) Men innan det var den röd tror jag. Grundar detta på fläckar på locket till expansionskärlet och att det kom fram rött där idag.
ajonasson skrev:
Stopp i kylarsystemet:Sannolikheten att det blivit skit och satt stopp i kylsystemet på en -00års modell är enligt mig extrem liten så länge du inte fyllt på med en hink jord.
Okej, det var lite skit i expansionskärlet som jag rensade ut idag. Mängden var väl ungefär som en nypasalt ungefär. Antog att det inte var någon fara men har inga verktyg för större meck. Så gjorde det lilla jag kunde.
ajonasson skrev:
Kollat topplocket för vatten:"Har kollat topplocket i fall det har runnit in vatten men det var fräsht också." Menar du ifall det runnit vatten längs sidan av motorn?, eller har du redan tagit av topplocket för att se ifall topplockspackningen brustit?
Jag skruvade av korken som sitter där mitt på motorn och kollade på undersidan av locket på oljan samt ner där locket sitter. Vet inte facktermerna tyvärr men hoppas ni förstår. Oljan såg fin ut.
Jag kanske kan fota imorgon så får du se bilder.
ajonasson skrev:
Risk för skador:Desvärre med konstiga motorljud, svartnande kylarvätska samt att motorn gått varm enstund ger antydningar på att det kan ha orsakats bestående motorskador utöver det som gjorde att den kokade ifrån första början
. En motor har väldigt många rörliga delar som nästan alla är mycket beroende på motoroljan(smörjoljan) för att inte gå sönder. Vid förhöjd temperatur mister oljan sina smörjegenskaper och då gnids metall mot metall villket orsakar skador. Skadorna är propotionella mot hur snabbt problemet upptäcktes och motorn kunnat stannas.
Det låter illa varslande. Men när jag startat bilen efter de här händelserna så startar den direkt och låter som vanligt. Så jag lever på hoppet!
ajonasson skrev:
Kokning under körning:Att bara motorn börjar koka i marchfart (dvs när du kör) brukar oftast tyda på att antingen termostaten har låst sig i stängt läge, alternativt att vattenpumpen har slutat att fungera.
Mindre sannolikt är att trycket för kylarsystemet har försvunnit. Detta i marchfart brukar inte leda till en lika extrem ångutveckling som beskrivs.
Jag är nästan helt säker på att pumpen funkar då mitt färska vatten bytte färg från klart till rött.
Men pumpen kanske inte jobbar 100%. Vet inte hur mycket cirkulation det ska vara i expansionskärlet.
ajonasson skrev:
(osannolikt)
Ifall topplockspackningen brister under färd kan det att uppfattas som en kokning då kompressionstrycket försvinner ut i kylkanalern och därav in i kylsystemet. Detta kommer att resultera till en snabb ökning av kylsystems trycket och kommer därför utlösa övertrycksventilen för kylsystemet. Därefter kommer det bli en "vulkanutveckling" av vatten och rök då det heta vattnet smiter ut och omedelbart evaporiserar.
När jag åkte ifrån IKEA och den började koka så försvann ALLT vatten ur burken. det var snustorrt.
Först så kom det massvis med vattenånga då jag höll på att stanna/parkera bilen snyggt.
Stängde då av DIREKT och fickparkerade med muskelkraft.
Öppnade sedan motorhuven och lättade lite lite på locket så det skulle pysa ut sakta. Jag gjorde så för att jag var rädd att expansionskärlet skulle explodera. Jag öppnade locket lite i taget tills
allt vatten var borta.
ajonasson skrev:
Grundlig test för att se ifall topplockspackningen är hel:Iome att din bil är en diesel så har den inga tändstift och kan därför inte lätt kompressionstestas som en bensinare kan då den inte har några tändstift.
Därimot kan man kompressionstesta på ett annat sätt.
Det är ingen Diesel! Jag skrev bara DTI för det stod det på handboken trodde det var motormodellen.
Bilen är alltså en Skoda Felica GLX.
Ursäkta missförståndet, försökte bara vara så grundlig som möjligt. Handboken är väl antagligen till både dieselmodellerna och bensinmodellerna.
ajonasson skrev:
1. Vänta tills bilen är helt kall.
2. Se så att bilen står plant (hellst inte i lutning) & kolla så att mängden motorolja är korrekt och att det inte ser ut att vara vit/brun gegga på motoroljan utan den ska vara svart.
3. Skruva av locket för expansionskärlet och/eller kylaren.
4. Fyll på normal mängd vatten i expansionskärlet (även direkt i kylaren ifall detta är möjligt) och sätt inte tillbaka locken.
5. Be en vän att starta bilen & hålla strikt koll på instrumentering framförallt temperatur.
(Ifall bilen låter väldigt illa så stäng av omedelbart!)6. Medans bilen går på tomgång, se ifall det bubblar ur kylaren eller expansionskärlet. Detta borde ske inom 15-30sekunder. Ifall det ej har bubblat på den tiden så stäng av motorn.
Har det bubblat betyder det att kompressionen går ut i kylsystemet och topplockspackningen är trasig och eventuellt topplocket. Har det inte bubblat så är förmodligen båda hela.
Precis sådär gjorde jag. Förklarade kanske lite dåligt.
När jag kom hem väntade jag tills bilen blev kall och fyllde på med lite mer vatten i expansionskärlet.
Startade bilen och lät den gå på tomgång. Jag hade fingret i expansionskärlet för att känna om vattnet blev varmt. Jag tittade samtidigt på temperaturmätaren och på c.a 3min var den i mitten och vattnet i kärlet var varmt. Det bubblade ingenting, men det var någon småbubbla som låg på ytan när jag tänker efter. Men jag tror det var från när jag hälde i nytt vatten.
Tack så jättemycket för hjälpen är så himla glad att internet och specialistforum finns!
Jag kan ta kort på allt som jag kan få lös imorgon. Så kanske det blir enklare att ställa en diagnos.
Min teori är att det har smygläckt ur kylarn under en längre tid. Jag har inte använt bilen mycket sedan det blev varmt. Sedan den 20 Februari har jag varit ute och kört 5 gånger och då max 1mil. Därför den inte kokat över tidigare, idag var det c.a 15grader.
Så nu när det blivit varmt så kyls inte motorn. Därför blev den överhettad efter IKEA och allt vatten försvann och när jag tillsatte nytt vatten kom det in kommit luft i kylsystemet kanske blandat med smuts.
Kan det vara rimligt? Eller är jag helt ute och cyklar, för cykla lär det bli en tid framöver