4037
Sök

Volvo 164 -73:a startar ej. soppa pumpen?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#1
Har försökt ett tag i dag att få igång 164an. tankade i ca 6 liter i tom tank, kollade igenom alla stift & att dessa har gnista vilket dom har, startmotorn fungerar men jag vet inte om soppa pumpen fungerar?

Vill inte gå igång utan startar bara till lite när man använder startgas så det är fullt liv i den.

Tog bort båda soppa slangarna fram i motorn och testade "starta" den för att se om den pumpar fram nå bensin, var bensin i slangarna men det kom inge mer när man startade.

Testade även bak precis vid pumpen där det var lite mer bensin som kom ut men det kom ingenting när man startade.

Bilen har stått i ca 10 år och utan bensin så jag tvekar på att bensinen som var framme vid motorn är 10 år gammal? Det låter till eller surrar lite från pumpen kanske 1,5 sekunder när man vrider på tänningen sen när man försöker starta bilar låter ett annat tystare ljud från den.

Är den kanske trasig/dålig eller vad kan det annars vara för fel? drog slut på batteriet oxå efter att man kört ett tag med start motorn tongue

Har plockat ner soppa pumpen nu för att kolla lite närmare på den men jag har ingen aning. kan det kanske vara att det är lite för lite bensin? kom inget ur slangen från tanken när jag tog bort själva pumpen. det bör det väll göra om det är bensin över "hålet" där den slangen går ut? fast 6 liter bör väll räcka eller?

Vart förresten en rejäl jävla smäll när jag sprutade i startgas och en rätt skaplig låga for upp haha, var nära ett byx byte :S

Ingen som vet vad det kan vara eller vad man kan göra/testa?


Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
7 maj 2011
#2
ja hade bytt pumpen o bensin slangarna för o va på säkra sidan smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#3
Drfrasse skrev:
ja hade bytt pumpen o bensin slangarna för o va på säkra sidan smile

Slangarna är riktigt fina och så. kollade dessa noga efter ev läckor osv, knappt nå rost under eftersom den är rätt rejält behandlad big_smile

Men som sagt, pumpen kanske man ska byta, den låter ju när man drar på tänningen sen när man försöker starta låter den hela tiden fast lite mindre eller vad man ska säga.

Ska först testa tanka i den lite till. var absolut snustorr i tanken och när vi tog bort slangen från tanken som går till pumpen så kom det inte ut nå mer än ett par droppar i början.

Känns som att bensinen ligger precis på gränsen kanske? ska tanka lite till först & fungerar inte det så blir det byte av pump. Lär väll passa från en 240 eftersom det nästan är samma bil från förar dörren och bakåt? smile


Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
7 maj 2011
#4
e b30 i 164:an big_smile så venne om 240:ins funkar tongue finns på vpautoparts en ny tongue e de förgasare på den eller insprutning? tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
#5
Förgasarbilarna har pumpen i motorutrymmet och den surrar inte så jag gissar att det är en insprutare. En pump från 240 lär funka fint, har kört det på Jeep 4,0 sexa och den räckte till. Sitter det någon förpump i tanken? I så fall så kan ju den vara problemet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#6
japp en insprutare är det smile får se. svärfar sa ju att det mesta tex dörrar osv passar från många 240 big_smile får testa lite


59 Inlägg
8 maj 2011
#7
Om bilen har varit tom i tanken så kan tanken vara full med rost, så pumpen suger upp alla flagor och sedan blir filtret täppt.

Filtret i tanken kan vara täppt (sitter iallafall där på -72)

Är verkligen bensinslangar som är 30 år gamla täta? Fundera på att byta alla ändå, inte kul om bilen brinner upp.

Här kan du få ytterligare hjälp http://164.forum.bilia.se/

Ett tips! Gå med i klubblivet http://www.164club.se/indexsv.html

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b0d88127721de60d6a2234126d578706.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-4f4915ff942f6fa10dcf835e18d3b127.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-933f799bc5cee2ed613c5e10572714a2.jpg

Har tagit hem detta nu eftersom pumpen går som den ska.
Kommer bensin till spridarna "upptill" men inte igenom dom hmm kan det alltså vara dessa som är trasige eller nått? hur kollar man det enkelt? eller vad tror ni?


21 761 Inlägg
9 maj 2011
#9
De där spridarna är elektriskt styrda, då får du kolla vilken pryl det är som ska ge spänning dit. Jag googlade lite snabbt för att se vilket insprutningssystem det sitter på B30E och det heter tydligen D-Jetronic (inte K-Jetronic). Inuti fördelaren ska det (enligt något inlägg på ett Volvoforum) sitta impulskontakter som ger styrsignaler till insprutningen, kolla upp detta. smile

Har själv inte haft någon 164, andra får ge mer råd.
Senast redigerat av Drönirettab (9 maj 2011)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
De där spridarna är elektriskt styrda, då får du kolla vilken pryl det är som ska ge spänning dit. Jag googlade lite snabbt för att se vilket insprutningssystem det sitter på B30E och det heter tydligen D-Jetronic (inte K-Jetronic). Inuti fördelaren ska det (enligt något inlägg på ett Volvoforum) sitta impulskontakter som ger styrsignaler till insprutningen, kolla upp detta. smile

Har själv inte haft någon 164, andra får ge mer råd.

det är sånt man inte fattar själv hehe tongue hoppades på att det skulle vara nå enkelt.

Men hur är det med sprisarna alltså själva prylarna jag fotat kan inte dom kärva igen eller liknande efter 10 års stillestånd? smile


21 761 Inlägg
9 maj 2011
#11
Visst kan de kärva, helt klart, men att alla samtidigt har kärvat ihop totalt låter väl kanske lite otroligt. hmm

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#12
haha ingen aning faktiskt tongue vet inte till 100% att dom är helt täta heller. det kom som sagt fram bensin till spridarna men jag fick bara för mig att det var torrt på andra sidan. Kan det ev vara nå annat fel längre ner isåfall OM det inte är spridarna?

Fungerade klockrent när den ställdes av.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#13
Passar ev spridare från en 240 på denna? eller måste det vara samma motortyp?


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#14
Roffer skrev:
Om bilen har varit tom i tanken så kan tanken vara full med rost, så pumpen suger upp alla flagor och sedan blir filtret täppt.

Filtret i tanken kan vara täppt (sitter iallafall där på -72)

Är verkligen bensinslangar som är 30 år gamla täta? Fundera på att byta alla ändå, inte kul om bilen brinner upp.

Här kan du få ytterligare hjälp http://164.forum.bilia.se/

Ett tips! Gå med i klubblivet http://www.164club.se/indexsv.html

Öppnade tanken och kollade runt med ficklampa. helt blank & ren så inge rost i tanken iallafall big_smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 maj 2011
#15
Spridare från 240 känns inte som att de stämmer, men det kan jag inte säga säkert. Det som ger puls till spridarna bör väl vara en givare i fördelaren som går via boxen? Kan inte säga säkert men det bör ju vara så.
Det där sprutet är dessutom inte direkt kännt för sin förträfflighet, det ska enligt uppgift vara lite lurigt. Kolla in 164 klubbens forum, där finns det kunnigt folk.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

134 Inlägg
22 maj 2011
#16
Fick du nån ordning på det där? Som RD_87 sa, kolla upp 164klubbens forum. T.ex. dessa sidor:
http://164.forum.bilia.se/viewforum.php … 9e4a74c307
http://www.164club.se/service/

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#17
mechanic_soul skrev:
Fick du nån ordning på det där? Som RD_87 sa, kolla upp 164klubbens forum. T.ex. dessa sidor:
http://164.forum.bilia.se/viewforum.php … 9e4a74c307
http://www.164club.se/service/

just ja. glömde skriva här oxå. det var pumpen. stod & nötte ett bra tag med start kablar & då efter en stund hoppade den igång smile

bara lite lagomt seg efter alla år tongue


134 Inlägg
22 maj 2011
#18
Ja jag läste det just nyss i din andra tråd! Förresten, du har väl reggat dig på 164-klubben? tongue

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#19
mechanic_soul skrev:
Ja jag läste det just nyss i din andra tråd! Förresten, du har väl reggat dig på 164-klubben? tongue

näe har inte kollat där än, men det kommer jag nog absolut att göra inom kort smile


134 Inlägg
22 maj 2011
#20
Kollade upp din bil där och den finns iaf med i deras register! Alltså deras lista över "alla" 164or som finns.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032


Sök