Mixa fram och bakvagn från olika bilmodeller = dåliga vägegenskaper?

smilesante
14 maj 2011 · 94 Inlägg

tjenare... tänkte höra med er kunniga angående fram och bakvagnsbygge, de är så att jag har funderat på som de flesta en 1031 axel i bak men funderar fortfarande över framvagn.... är lite sugen på en från 850, min fråga är då om vi nu använder oss av dessa eller det kan ju dock vara vilken kombination som helst, men sak samma om vi använder oss av 2 olika modellkomponenter... påverkar detta då vägegenskaperna då spårvidd ändras fram mot bak samt tvärt om att kanske framvagnen får sämre väghållning och köregenskaper om bakvagnen är smalare än vad den orginalbakvagnen är för just framvagnen i fråga är specad för eller spelar detta ingen roll?

hoppas ni förstår min fråga men kort sagt hur egenskaperna ändras positivt/negativt om man mixar ihop en framvagn från en bilmodell med en bakvagn från en annan bilmodell, om det nu äns gör någon skillnad?

//Smilesante

Opel Manta "16v Turbo och Kompressor" (1971)
coupe76
14 maj 2011 · 11 Inlägg

Hej Du kan inte använda 850 framvagnen rätt av ändå, blir för bred för din kaross. Spårvidden kan du ju styra med dina hubbar som du måste bygga till dina fälgar(centrumbult). Jag skulle nog ställa den här frågan på Rejsa.nu istället.

Tro inte på allt som sägs och säg inte allt som du tror...
schnauz
14 maj 2011 · 1 758 Inlägg

Kan bli väldigt mycket bättre, men också väldigt mycket sämre om man inte vet vad man håller på med! Är väldigt många olika parametrar som styr. Enbart spårvidd kan man inte gå på, men generellt är det inga problem med olika spårvidd fram och bak (inom rimliga gränser). Är faktiskt ganska vanligt att bilar original har lite olika spårvidd fram och bak!
Det vettigaste i ditt fall är nog att antingen hitta någon duktig person som kan hjälpa dig, eller att sätta dig in i väghållning själv.
www.rejsa.nu som coupe76 nämnde har ett väldigt bra forum med hög kunskapsnivå. Där kan du garanterat få bra tips, antingen om bygget direkt, eller om hemsidor och böcker etc. som har den info du behöver.

smilesante
14 maj 2011 · 94 Inlägg

coupe76 skrev:
Hej Du kan inte använda 850 framvagnen rätt av ändå, blir för bred för din kaross. Spårvidden kan du ju styra med dina hubbar som du måste bygga till dina fälgar(centrumbult). Jag skulle nog ställa den här frågan på Rejsa.nu istället.

har nämligen en 240 framvagn liggandes dock väldigt ofräsch mot en 850 som jag också har tillgång till, de blir dock 5 cm mer på vardera sida.... fast vet inte hur detta skulle gå att rädda med skärmbreddning för jag kommer ju ändå få byta alla skärmar.
skulle de finnas möjlighet att kunna gör en framvagn smalare då eller "korta" den dom 10 centimetrarna?
är tuvärr inte medlem där så kan inte skriva där fast kanske får överväga att regga mig... har frågat på sävar också utan svar=)

Opel Manta "16v Turbo och Kompressor" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang