Jag saknar min första bil!
Köpte en 205 GTI ´90 helt orginal!
Körde den som den var och var grymmt nöjd! Servade den med ny olja och filter.. Körde ett par veckor, helt plötsligt började de knacka och ha sig i motorn.. Visade sig vara ett lagerras..
Fick tag i en kille på peugeotklubben, som sa att han kunde hjälpa mig byta motor.. !
När vi skulle riva ur den gamla motorn så upptäckte vi att jag visst hade glömt spänna oljefiltret och all olja hade runnit ur motorn! Cred till motorn som höll 2 veckors körande utan olja! haha
Iallafall så åkte en 1.9 16v i bilen från en 405 mi16.. alltså 148hk istället för de 122 som var där från början! Bilen blev sjukt mycket snabbare och jag var supernöjd!
De blev dags för besiktning.. bilen gick igenom utan anmärkning och inget klagande på att de satt fel motor i! Jag var glad som få!
På vägen hem tänkte jag att jag skulle se vad biljäveln kunde göra och gasade upp till ca 200 km/h.. sjukt bra tänkte jag! Nån mil senare nör jag körde i 120 så uppmärksammas min blick av att vattentempen stiger fort! På typ 2 sek åker den från 90 grader till 150! Jag får panik och stänger av motorn och rullar av motorvägen. Öppnar huven och de bara rycker så satan! Märker efter ett tag att en vattenslang har gått av! Får bilen bogserad till garaget och där får den stå i ett par veckor..!
Vi börjar sedan riva motorn efter ett dåligt komptest.. Eftersom bilen fick stå ett par veckor så låg de vatten i den ena cylindern och där hade de givetvis börjat rosta!
Då började de stora bygget av bilen och en 2.0 turbo motor hinkades i! Bilen blev de bra drag i.. Tröttnade på fwd och mycket effekt.. sålde den och köpte evon!
Ångrar nu att jag sålt den.. och önskar jag haft lite mer tålamod och ställt den i ett garage tills jag fick tillbaka suget för den...
Men men.. den rullar iallafall fortfarande och den nya ägaren är fortfarande nöjd!