3596
Sök

Galant 2,4 GDI 2001 Knackar och klonkar - Akuthjälp!

Galant Racer
21 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej - hade hoppats på att mitt första inlägg på detta forum skulle vara av ett gladare slag, men men..

Igår då sambo'n och jag va påväg hem så körde jag över en broskarv, bilen gungade till kraftigt och i samma veva började det kancka när man accelererar/håller jämn fart mellan 30km/h och 70km/h. Ljudet kommer inte om man står stilla och varvar motorn. Om man kör i "klonkande hastighet" (30-70km/h) och kopplar/lägger i friläge så slutar ljudet direkt. Vi har kontrollerat däck/hjul/broms samt bromsok och dom sitter stadigt på. Oljan har sjunkit endel så vi ska testa att byta olja+oljefilter för att se om det hjälper något.

I övrigt - har någon några förslag?!?!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 juli 2011
#2
Tror inte olja kommer hjälpa.
Eftersom det inte låter vid stillastående så kan vi ju utesluta att det är motorn, och fokusera på drivlinan.

Kolla drivaxlar osv så att inget ser mysko ut.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Galant Racer
21 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#3
LeafBox skrev:
Tror inte olja kommer hjälpa.
Eftersom det inte låter vid stillastående så kan vi ju utesluta att det är motorn, och fokusera på drivlinan.

Kolla drivaxlar osv så att inget ser mysko ut.

Drivaxlar osv.
Mer specifikt, vad mer ska kollas där? Vad bör jag tänka på om jag ska rycka loss drivaxlarna. Är det mycket jobb?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 juli 2011
#4
w4kk0 skrev:
LeafBox skrev:
Tror inte olja kommer hjälpa.
Eftersom det inte låter vid stillastående så kan vi ju utesluta att det är motorn, och fokusera på drivlinan.

Kolla drivaxlar osv så att inget ser mysko ut.

Drivaxlar osv.
Mer specifikt, vad mer ska kollas där? Vad bör jag tänka på om jag ska rycka loss drivaxlarna. Är det mycket jobb?

Bara allmänt, så inget verkar ovanligt.
Onödigt att plocka lös dom.

Jag vill gissa på växellådan, mer bestämt koppling/tryckplatta/svänghjul.
För symtomen pekar imot det, men jag kan inte lista ut vad guppet gjorde för ngt hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

498 Inlägg
21 juli 2011
#5
Om du står stilla och lägger ur växeln och släpper upp kopplingen och varvar kommer det något ljud då?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

20 Inlägg
21 juli 2011
#6
Otrevligt det där...
Kan vara spindelleden, innre yttre drivknut, motorkudde, länkarmsbussning???
Hoppas du hittar felet. Bara ut och ryck i sakerna..

Galant Racer
21 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#7
Idag har det kontrollerats växellådsolja på uppmaning av den lokala Mitsu-verkstaden. Den hade fin färg och var i rätt mängd.
Drivknutarna sitter där som ska och drivaxlarna ser hela ut från alla vinklar.


SLG skrev:
Om du står stilla och lägger ur växeln och släpper upp kopplingen och varvar kommer det något ljud då?

Det ska testas så snart som möjligt - men jag tror inte det då ljudet inte förekommer om man står och varvar i friläge/koppling nere, vilket som.

Motorolja är påfyllt, ska se hur långt vi kommer innan vi behöver flylla på igen. Ska snart göra helbyte av filter+olja(Oavsätt =/ )

Är det mycket bök att få loss växellådan och kika i den?
Plocka loss allt som är ivägen, sätt en domkraft under, lossa bultar - Något mer?

Edit: Tjejen hittade en intressant sak.
Det kan vara ingående axel i växellådan som tjurar då den tydligen slutar snurra om man trycker ner kopplingen. Antingen så kunde det vara själva axeln eller lagret. Är det svårt att åtgärda?
Senast redigerat av w4kk0 (21 juli 2011)


Sök