Såja, då har motorn rasat och det finns ingenting som kan laga den, Ingen verkstad kan lösa problemet! Så därför bestämmer jag mig för att göra något åt detta, bilen har stått stila sedan april månad!
Någon som har tips på ett grymt motorbyggge, har sett på andra forum då det finns personer som har byggt in Volvos Turbo femma i bmw bilar!
Någon som har bra tips på en motor man kan satsa på?? Eller som är grym på detta och villa hjälp mig??
Har hört att M50B25 passar rakt på stämmer det??
Tacksam för all hjälp och svar!
Känns sjukt synd att behöva låta denna pärlan bara stå stilla....
Tips på bra motor till bilen! Kanske m50B25 och bygga turbo?
Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm Finns lite tips där angående regler (tex bilar +1993), kanske inte så spännande men blir nog svårt att få till endast ett motorbyte till något annat än som satt där från början som ska gå att registrera/besikta osv.
Spontant så skadar väl inte vilken M52-motor som helst eftersom du har en M52TUB20 från början, M52TUB25 (170+hk/245Nm, från 323/523 E46/E39 ev vissa E36) borde passa som utbytesmotor
Jag har snackat med en Polare som är dansk och grym på det här, ser ut som att det blir En m50b25 motor, och eventuellt lustgas till att börja med....Så att just nu letar jag efter en m50b25 motor med styrbox och växellåda, men dem verkar vara väldigt svåra att få tag på..... som sagt, hösten e lång
Jag har snackat med en Polare som är dansk och grym på det här, ser ut som att det blir En m50b25 motor, och eventuellt lustgas till att börja med....Så att just nu letar jag efter en m50b25 motor med styrbox och växellåda, men dem verkar vara väldigt svåra att få tag på..... som sagt, hösten e lång
kolla på laga.se ... finns några stycken där vet inte om du har nära till returbilen men på dessa skrotar brukar det komma in motorer titt som tätt , har för mig de har fast pris på motorer = 3000kr
men varför en så gammal motorkonstruktion ? Visst är det en bra motor inget snack om saken men din bil är lite för ny för en sån motor eller va man ska säga känns lite som att man jobbar mot utvecklingen ... men men de är din bil blir nog en skit kul bil i vilket fall !
Du kommer ju få ett helvette att få den godkänd av sbp. Du måste gå igenom som ombyggt fordon och det är både dyrt och kräver mer än bara byte av motorn.
Men ska du köra obesiktat så är det ju skitsamma
M50B25 snurror finns det massvis, på ppf såg jag senast förra veckan 3st kompletta motorer tillsalu.
kolla på laga.se ... finns några stycken där vet inte om du har nära till returbilen men på dessa skrotar brukar det komma in motorer titt som tätt , har för mig de har fast pris på motorer = 3000kr
men varför en så gammal motorkonstruktion ? Visst är det en bra motor inget snack om saken men din bil är lite för ny för en sån motor eller va man ska säga känns lite som att man jobbar mot utvecklingen ... men men de är din bil blir nog en skit kul bil i vilket fall !
Det som e bra e ju att m50b25 sitter exakt på bilen! inga modifieringar behöver att göras.. samt så har den 192hk och är billigare att köpa in än t.ex dem "nyare" motorerna....Sen som miche skrev högre upp, prisvärdast är att turbo konvertera en m50b25 motor!
Tack för tipset jag ska kolla på den sidan .... Japp det finns en returbilen station i malmö!
Du kommer ju få ett helvette att få den godkänd av sbp. Du måste gå igenom som ombyggt fordon och det är både dyrt och kräver mer än bara byte av motorn.
Men ska du köra obesiktat så är det ju skitsamma
M50B25 snurror finns det massvis, på ppf såg jag senast förra veckan 3st kompletta motorer tillsalu.
Jag kör andra bilar privat, detta blir ett projekt inför vintern.. najc, du råkar inte ha deras hemsida?
Japp, ja kommer att köra obesiktigat, samt så kan man alltid plocka av grejerna när det är dags för försäljning av bilen!
Dem påstår att den Lämnade 356hk vid 0.9bar med deras chip (motoreffekt), sedan bromsade det orginala avgaset upp. sen att man inte behöver öppna motorn och kompsänka för det effektuttaget.
Vågar man tro på det???
Isåfall så kostar kitet 7500 + chip 2999...
Typiska mods för M50 med turbo ( enkla mods ): Byta till smidda stakar ( inte spec dyrt ) Arp bultar topp+ramlageröverfall och vevstakar. Cooperring packning eller MLS.. Dubbla insugskammar.