2401
Sök

Ingen komp i en cylinder. Volvo v40 T4-98

17 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!! Jag köpte en bil häromdagen. En Volvo V40 T4 1998.  Bilen har gått 24.500 mil. betalade 23.000.
         Jag är ingen expert på bilar men kan lite, jag gick igenom det grundläggande på bilen innan jag köpte den. Den gick fint då vi var ute och provkörde den några mil. Vi kollade oljan mm.
Då min kompis skulle kolla oljenivån så drog han av oljestickhandtaget, säljaren åkte på skroten snabbt och hämtade en "Ny" dock inte original till denna bil. Vi satt först i den avbrutna oljestickan och körde den på provkörningen. Då vi var klar så såg vi att det har sprutat upp lite olja därifrån.  Efter ha fått den "Nya" så slutade det spruta upp olja.
Då jag kört hem cirka 15 mil så ser vi att det är inget vatten kvar i kylarbehållaren och att oljestickan knappt låg i någon olja alls. En erfaren vän ser på bilen och tycker att den verkar gå på 3 av 4 cylindrar.
Vi öppnar tändstiften och märker att det är 0 komp i den bortersta cylindern!!! )= fan fan fan...
På tomgång sö hörs ett tickande ljud från motorn med ej då man varvar litegranna.
   Det första man tänker är väl att en ventil har bränts.
  Vad bör jag göra nu. Lämna in toppen på renovering? Köpa en nybegagnad topp från skroten?
Då jag fyllt på ny olja så har jag kollat ifall bilen läckte olja då den står still, det gör den ej.

         Det första jag bör göra är väl att låta en händig vän att öppna toppen och se hur det ser ut där...
    Är det någon som har något tips på vad man bör göra??  Man vill ju klart komma undan så billigt som går...

Att lämna tillbaka bilen verkar jag inte ha någon rätt till ! ? Har gjort ett försök...

Kom gärna med alla tips och tankar ni har därute!! Uppskattas!!!
Senast redigerat av zwilling (22 augusti 2011)

17 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#2
Då jag lyfter på "motoroljapåfyllningslocket" så blåser det ut en hel del luft och lite olja. Detta är vad jag anar ett mkt dåligt tecken??   funderar på att köpa en nybegagnad motor...
Senast redigerat av zwilling (22 augusti 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
22 augusti 2011
#3
vad baserar du dåliga kompet på? gjort ett komp test?

vill påstå att det ej går att missa om bilen går på 3cyl eller ej

och även om den inte går på alla 4 kan det vara helt andra saker som påverkar

fast att vattenkärlet är tomt låter inget vidare
färg på oljan?
gör oxå ett riktigt komp test innan toppen rives för att vara på säkra sidan

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#4
Tack för svar!!!   Ja vi gjorde ett komptest!   bör vi göra det igen?   Oljan är svart, nybytt olja. tyder det på vatten i oljan tro?

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
22 augusti 2011
#5
zwilling skrev:
Tack för svar!!!   Ja vi gjorde ett komptest!   bör vi göra det igen?   Oljan är svart, nybytt olja. tyder det på vatten i oljan tro?

vad var det för komp? eller var den helt död?

oljan brukar bli vit när det är vatten inblandat
kan vara komp som åker ut i vattnet och sen rinner vattnet ner i cyl och sen när du starta den så knäckte du staken..
ivärsta fall

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#6
Jag vet inte vad de var på de andra 3 för det sa han som hjälpte mig inget om, men anar att det var bra då han inte sa någonting annat än att den bortersta är 0 komp på.  jo jag anar att även fast topppackningen och ventilen e körd så bör det finnas ngt slags komp?   okej, ja oljan e inte vil ialfall men då hart jag ju inte kört mkt alls sedan jag bytte.  om det nu kan spela någo roll. 
Har du ngt tips på vad jag kan kolla lite snabbt för att veta mer vad det kan vara eller inte vara?
sitter just nu och är rädd för att jag kommer behöva köpa ny begagnad motor för cirka 5000. men vad vet mean egentligen om dom...

749 Inlägg
23 augusti 2011
#7
zwilling skrev:
Då jag lyfter på "motoroljapåfyllningslocket" så blåser det ut en hel del luft och lite olja. Detta är vad jag anar ett mkt dåligt tecken??   funderar på att köpa en nybegagnad motor...

Puffar det ordentligt så är det tecken på en sprucken kolv eller skadade kolvringar.
Men om det är ett mindre pysande tryck så kan det vara vevhusventilationen som är igensatt.


749 Inlägg
23 augusti 2011
#8
zwilling skrev:
Tack för svar!!!   Ja vi gjorde ett komptest!   bör vi göra det igen?   Oljan är svart, nybytt olja. tyder det på vatten i oljan tro?

Är oljan svart så lär den ej vara nybytt.


749 Inlägg
23 augusti 2011
#9
zwilling skrev:
Jag vet inte vad de var på de andra 3 för det sa han som hjälpte mig inget om, men anar att det var bra då han inte sa någonting annat än att den bortersta är 0 komp på.  jo jag anar att även fast topppackningen och ventilen e körd så bör det finnas ngt slags komp?   okej, ja oljan e inte vil ialfall men då hart jag ju inte kört mkt alls sedan jag bytte.  om det nu kan spela någo roll. 
Har du ngt tips på vad jag kan kolla lite snabbt för att veta mer vad det kan vara eller inte vara?
sitter just nu och är rädd för att jag kommer behöva köpa ny begagnad motor för cirka 5000. men vad vet mean egentligen om dom...

Försök häva köpet istället, säljaren måste ha vetat om felet.
Du kan få en mycket roligare och hållbarare bil för pengarna du gav.
Inte så kul att köpa en bil som rasar på hemvägen.
S/V 40 har klena motorer, turbomotorerna brukar börja banka i motorerna och vevlagrerna brukar ge upp.
Chassina är fruktansvärt klena och rostar mycket lätt och överallt.
Finns massor av denna modellen på bilskroten men motorerna där brukar vara sönder.
Senast redigerat av Bjornn (23 augusti 2011)


17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#10
vad säger lagen om detta... det enda vi skrev på kvittot var miltal och märke  och pris... )=
säljarn verkar vägra att förstå att han gjort någe fel och vill ej ens lämna tillbaka en krona...
Senast redigerat av zwilling (23 augusti 2011)

17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#11
Bjornn skrev:
zwilling skrev:
Tack för svar!!!   Ja vi gjorde ett komptest!   bör vi göra det igen?   Oljan är svart, nybytt olja. tyder det på vatten i oljan tro?

Är oljan svart så lär den ej vara nybytt.

jo jag bytte den för 2 dagar sedan... hmm

17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#12
kan det vara värt att köpa denna burk och hoppas hoppas hoppas att ventiljävulen ska lossna innan man river toppen??
http://www.wynnsbutiken.com/hydraulic-v … iler/114-0

749 Inlägg
23 augusti 2011
#13
zwilling skrev:
vad säger lagen om detta... det enda vi skrev på kvittot var miltal och märke  och pris... )=
säljarn verkar vägra att förstå att han gjort någe fel och vill ej ens lämna tillbaka en krona...

Det finns lagar som gäller även vid privatköp av bil, kan ej exakt vad som gäller.
Tror att om felet är allvarligt och så uppenbart att förra ägaren ej kunnat missa det så kan han bli tvingad att ta tillbaks köpet om han ej upplyst köparen om felen.
Det är ju en form av bedrägeri i så fall.
Står det ej säljes i befintligt skick på några lappar ni skrev så finns det kanske en möjlighet att häva köpet, oavsett om säljaren vill det eller ej.

Vet ej vilka man kontaktar för hjälp men det kan man säkert hitta om man googlar lite.
Senast redigerat av Bjornn (23 augusti 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
23 augusti 2011
#14
Bjornn skrev:
zwilling skrev:
vad säger lagen om detta... det enda vi skrev på kvittot var miltal och märke  och pris... )=
säljarn verkar vägra att förstå att han gjort någe fel och vill ej ens lämna tillbaka en krona...

Det finns lagar som gäller även vid privatköp av bil, kan ej exakt vad som gäller.
Tror att om felet är allvarligt och så uppenbart att förra ägaren ej kunnat missa det så kan han bli tvingad att ta tillbaks köpet om han ej upplyst köparen om felen.
Det är ju en form av bedrägeri i så fall.
Står det ej säljes i befintligt skick på några lappar ni skrev så finns det kanske en möjlighet att häva köpet, oavsett om säljaren vill det eller ej.

Vet ej vilka man kontaktar för hjälp men det kan man säkert hitta om man googlar lite.

fast bilen gick väll när bilen hämtades
visst det kan verka konstigt men trotts allt så pajar gamla grejer

har man otur så kan motorn rasa 500meter från säljaren men då är det knappast säljarens ansvar

man får se det lite från båda sidorna saker och ting går sönder

det är när man hittar bevis på att någon medvetet försökt lura en person man ens har en minsta chans att vinna ett sånt mål som kommer kosta förloraren en hel del pengar
en bit mer än vad en gammal volvo motor kostar även om den byts på en volvo verkstad

Kör fort så hinner inget hända...

749 Inlägg
23 augusti 2011
#15
zwilling skrev:
Bjornn skrev:
zwilling skrev:
Tack för svar!!!   Ja vi gjorde ett komptest!   bör vi göra det igen?   Oljan är svart, nybytt olja. tyder det på vatten i oljan tro?

Är oljan svart så lär den ej vara nybytt.

jo jag bytte den för 2 dagar sedan... hmm

Oj ursäkta, missuppfattade.


749 Inlägg
23 augusti 2011
#16
Growe skrev:
Bjornn skrev:
zwilling skrev:
vad säger lagen om detta... det enda vi skrev på kvittot var miltal och märke  och pris... )=
säljarn verkar vägra att förstå att han gjort någe fel och vill ej ens lämna tillbaka en krona...

Det finns lagar som gäller även vid privatköp av bil, kan ej exakt vad som gäller.
Tror att om felet är allvarligt och så uppenbart att förra ägaren ej kunnat missa det så kan han bli tvingad att ta tillbaks köpet om han ej upplyst köparen om felen.
Det är ju en form av bedrägeri i så fall.
Står det ej säljes i befintligt skick på några lappar ni skrev så finns det kanske en möjlighet att häva köpet, oavsett om säljaren vill det eller ej.

Vet ej vilka man kontaktar för hjälp men det kan man säkert hitta om man googlar lite.

fast bilen gick väll när bilen hämtades
visst det kan verka konstigt men trotts allt så pajar gamla grejer

har man otur så kan motorn rasa 500meter från säljaren men då är det knappast säljarens ansvar

man får se det lite från båda sidorna saker och ting går sönder

det är när man hittar bevis på att någon medvetet försökt lura en person man ens har en minsta chans att vinna ett sånt mål som kommer kosta förloraren en hel del pengar
en bit mer än vad en gammal volvo motor kostar även om den byts på en volvo verkstad

Jo det är sant, svårt att bevisa vad som verkligen inträffat.


Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
23 augusti 2011
#17
Bjornn skrev:
Growe skrev:
Bjornn skrev:

Det finns lagar som gäller även vid privatköp av bil, kan ej exakt vad som gäller.
Tror att om felet är allvarligt och så uppenbart att förra ägaren ej kunnat missa det så kan han bli tvingad att ta tillbaks köpet om han ej upplyst köparen om felen.
Det är ju en form av bedrägeri i så fall.
Står det ej säljes i befintligt skick på några lappar ni skrev så finns det kanske en möjlighet att häva köpet, oavsett om säljaren vill det eller ej.

Vet ej vilka man kontaktar för hjälp men det kan man säkert hitta om man googlar lite.

fast bilen gick väll när bilen hämtades
visst det kan verka konstigt men trotts allt så pajar gamla grejer

har man otur så kan motorn rasa 500meter från säljaren men då är det knappast säljarens ansvar

man får se det lite från båda sidorna saker och ting går sönder

det är när man hittar bevis på att någon medvetet försökt lura en person man ens har en minsta chans att vinna ett sånt mål som kommer kosta förloraren en hel del pengar
en bit mer än vad en gammal volvo motor kostar även om den byts på en volvo verkstad

Jo det är sant, svårt att bevisa vad som verkligen inträffat.

jo exakt det är fruktansvärt svårt att få en bil som är tok död att gå skapligt bra när köparen tittar på bilen och sen inte ha något komp alls någon dag senare istort sätt omöjligt

Kör fort så hinner inget hända...

749 Inlägg
23 augusti 2011
#18
Hur var det när du tog bort påfyllningslocket? Kraftiga puffar eller jämt tryck.
Om du planerar att byta motor så kan du ju ta itur den du har först bara för att försöka hitta felet.
Har du provat fylla vatten?
Finns det olja i vattnet, onormalt tryck i vattenbehållaren eller luktar det tydligt avgaser där?
Ryker bilen något?

En annan sak man kan testa är att, när man gör komptestet så sätter man i tändstift i cylindrarna jämte för att se om packningen blåst mellan cylindrarna, får man högre tryck då så har det hänt.

För att se om felet kan vara relaterat till kolvringarna kan man slå i ytterst lite motorolja i cylindern utan tryck, ökar trycket vid test så kan det vara kolvringarna.
Senast redigerat av Bjornn (23 augusti 2011)


17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#19
Bjornn skrev:
Hur var det när du tog bort påfyllningslocket? Kraftiga puffar eller jämt tryck.
Om du planerar att byta motor så kan du ju ta itur den du har först bara för att försöka hitta felet.
Har du provat fylla vatten?
Finns det olja i vattnet, onormalt tryck i vattenbehållaren eller luktar det tydligt avgaser där?
Ryker bilen något?

inte hundra på om det e puffar eller jämnt tryck, ska kolla upp men tror jämnt tryck,. jag återkommer om det. jo jag har fyllt upp vatten, lukatr inget och har inte förvunnit någe mer. INge olja i vattnet, oljan ser bra ut enligt mig. brun/svart.  bilen ryker lite ur avgasröret men inte särksilt mycket. jag lät den stå på tomgång 5 min idag och då den blev varm så slutade hörde jag inte längre något knackande ljud, men kändes att den gick på 3 då den gärna vile ha lite gas för att smyga iväg på 1an.
tänk om det vore så lätt som att hälla i sånhär motortvätt som kan lossa på bränd olja i ventilfan.
tycker du jags ka prova det? hört om folk som dragit ut tändstiftena och hällt i liten sipp olja för att ihop lossa på ventillyftaren. även läst att folk häller i lite diesel i bensinen. men jag vill inte prova ngt då jag e osäker... ???

17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#20
schjysst att ni skriver=)


Sök