Märke & modell: Volvo 242DL
Årsmodell: 1983
Historia om bilen:
Köpte bilen av Olathomassen här på garaget.org
Följde hans projekttråd och när han skrev i den att han kanske skulle sälja den så tog jag kontakt direkt och kollade på den.
Efter lite om och men så följde den med mig hem.
Agerade sommarbil i år och cruisingbil. Blev en massa öl och bältesspännena går alldeles utmärkt att öppna ölflaskor med
Framtidsplaner: Den ska få fortsätta och agera sommarbil/cruisingbil med ett litet undantag. Helrenovering är på G och motorn byts ut mot en b230ft som ska få sig en rejäl trimmning.
Målet för 2012 är att bottna turbon :twisted:
Lite smått och gott som kommer att hamna i bilen.
Drivlina:Holset HX35 med hemmasnickrat extraktorrör och VAG/KKK wastegate
Torsendiff
Nira
1000cc spridare
Tuffare pump och catchtank
Tuffare tryckplatta med 6puck sinter
Bmw-låda
osv.
Interiör:5st extramätare. Alla original såklart.
Om pengar finns över så blir de sportskinn från någon tysk i den
Annars original förutom växelspak och ratt om man inte kommer över en R-sportratt igen.
Exteriör:Rostlagas
Lackas Kulörförslag mottages gärna
Grupp A-vinge
Vita blinkers runt om beroende på kulör på bilen
Sänkning med coilovers
Polarisfälgar om jag inte får tag i några andra fräna 80-talsfälgar 8-)
Övrigt:
Mer rost än vad jag trodde från början men de jobbigaste är bucklorna bakom dörrarna efter inbrottsförsök...
Lite bilder då.
Som den såg ut när jag köpte den då. (lånad bild)
Efter lite fix och en REDIG rekond
Som den såg ut innan den kördes till garaget.
Dagsfärska bilder då. Kommer mer efter helgen skulle jag tro men just nu ligger prio på 244an som ska rostlagas och få ny lack och en turbomotor så de går att besikta. Tråd kommer om den också
Motor
Blocket är nymålat med epoxygrund och en röd 2-k topplack.
Motorrenoveringssats. Ramlager ska bytas ut mot glyco och nya ringar ska inhandlas. Annars finns allt
Nya blanka fina frostpluggar
Lite delar till grenröret
Holset HX35g. Misstänker att innan sommarn är över så kan de kanske bli en större turbo
Bosch 044-pump. Förpump kommer inom kort
Lite flänsar och klämmor
En tialkopia. Får se om man kan få den att funka. Annars får man köpa sig en riktig
6-puck fjädrad 228mm sinter för BMW
Modellanpassad IC till 940 med AC. Passar så jävla perfekt på en 240 så fortsätter att köra med en sådan fast lite större modell
KKK wastegate från en audi. Den ska renoveras och coatas
Flänsar till grenröret
Spridarna - Precison 990cc
Nira I3+
Färdigpunktat. Dock så funderar jag på att göra om 2ans rör se det går runt ettans. Mest pga mer plats åt tändkablarna och sen att kunna komma åt stiften utan att ta bort grenröret
Fick ur motorn och har rensat bort nästan allt i motorrummet. Dock bara bilder på motorn ur.
Kompisen hjälpte till och lyfte ur den
Sen var jag och hämtade en topp av en kompis idag.
Ordentligt portad i insug och avgas
dubbla ventilfjädrar
40/46 ventiler
upptagna förbränningsrum för att bättre förbränning och mindre risk för spikningar
och en vass enem turbokam
även grupp-a kylkanalerna är uppborrade...
Har bara vart provstartad en gång sedan den byggdes.
Superpro bussningar från KG Trimning
4 nya tryckslangar och 2 stänkläppar med fästen Inte ett dugg billigt men är man originalbög och pedant så blir de lätt så här :oops: