Ska oljestickan se ut så här? :S

Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176236/176236-134a19c684239c2db61931c18f0b3da1.jpg


Hej,

Jag undrar om det är så här det ska se ut när man drar upp oljestickan? :S Känns inte som att den borde se ut så.

Varma Hälsningar
Maria
NoCooL
9 mars 2012 · 215 Inlägg

lite olja ? suddig bild tongue

Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Ja bilden är lite suddig tyvärr

Ok, jag kanske ska fylla på den då. Han som sålde den till mig igår sa att oljan var nybytt och påfylld. Blir lite konfondersam. Trodde inte det skulle vara som två klumpar på stickan.

Hur ofta fyller man på olja? Tänkte om den redan efter någon dag måste fyllas på hmm

Kan oljan läcka i så fall kanske? Ser inga fläckar under bilen. Borde det vara fläckar på marken då?

Varma Hälsningar
Maria
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
9 mars 2012 · 919 Inlägg

Minlillagolf skrev:
Ja bilden är lite suddig tyvärr

Ok, jag kanske ska fylla på den då. Han som sålde den till mig igår sa att oljan var nybytt och påfylld. Blir lite konfondersam. Trodde inte det skulle vara som två klumpar på stickan.

Hur ofta fyller man på olja? Tänkte om den redan efter någon dag måste fyllas på hmm

Kan oljan läcka i så fall kanske? Ser inga fläckar under bilen. Borde det vara fläckar på marken då?

kan ju bränna olja genom avgaset me..

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
FLindgren
9 mars 2012 · 5 089 Inlägg

Jo det låter ju bra när man säljer en bil att olja är bytt å klar.. Fyll på med olja till översta "väcket" och sen se om det försvinner något.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Hmm...ok...

Usch jag la upp en bild på min kylarvätska-behållare då den är fylld över max för att fråga om det var farligt och då skrev någon att kylarvätskan ser mörk ut och att det kanske kan vara olja i den....

Nu blev jag förstås jätteorolig då jag köpte bilen igår sad Usch...

Varma Hälsningar
Maria
Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Jo jag tyckte det lät bra att den var bytt. Jag får prova fylla på den och hålla tummarna

Varma Hälsningar
Maria
Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2012 · 26 183 Inlägg

Minlillagolf skrev:
Hmm...ok...

Usch jag la upp en bild på min kylarvätska-behållare då den är fylld över max för att fråga om det var farligt och då skrev någon att kylarvätskan ser mörk ut och att det kanske kan vara olja i den....

Nu blev jag förstås jätteorolig då jag köpte bilen igår sad Usch...

Ska inte kylarvätskan i dessa vara röd/ljusröd?
Något galet ser det ju ut i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Ja den ser mörk ut. Jag har dock inte öppnat och kollat eftersom det har blivit mörkt nu, och när det fortfarande var ljust ute var det ända jag kom att tänka på att det var lite hög nivå. Jag visste inte att den inte fick vara mörk...

Ska givetvis öppna och kika på den imorgon...

Känns knappt som att jag vågar öppna och kika...är rädd för att se hur mörk den faktiskt är sad Men ska givetvis göra det.

Varma Hälsningar
Maria
fredde85
9 mars 2012 · 1 798 Inlägg

lita aldrig på någon som säger att oljan är nybytt o skulle den vart nybytt skulle den inte vart så svart o absolut inte för lite. Ja byter alltid olja+filter på en bil ja köpt de är en billig försäkring o då vet ja själv att den är fräsch

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Nej jag skulle nog inte ha gjort det så här i efterhand. Han har ju sagt att han bytt kamrem med vilket jag nu givetvis tvivlar på....

Skulle nog tänkt till lite extra där.... Men men lätt att vara efterklok...

Varma Hälsningar
Maria
turboforssen Telge Drifting Team
9 mars 2012 · 5 398 Inlägg

om han precis bytt olja i bilen så lär man ju inte se hur mycket olja det är på den suddiga bilden.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Nej det kanske är en suddig bild, men det är bara dem två klumparna med olja som man ser på bilden som är på stickan.

Varma Hälsningar
Maria
turboforssen Telge Drifting Team
9 mars 2012 · 5 398 Inlägg

Minlillagolf skrev:
Nej det kanske är en suddig bild, men det är bara dem två klumparna med olja som man ser på bilden som är på stickan.

du är alltså helt säker på att det inte finns nån ljusbrun typ genomskinlig olja på den med ???
kan rekommendera att du byter ditt rostiga vattenrör med:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Ja den är svartaktig/mörkbrun oljan... Sen är det torrt på stickan... Det känns inte bra alls...
Ja, det saknas väl bara att det går sönder med.... sad

Varma Hälsningar
Maria
blink_pj
10 mars 2012 · 477 Inlägg

en nybytt olja håller sig inte "ljus" speciellt länge på en så gammal bil, så han kan mycket väl ha bytt oljan om han nu påstår det...
att nivån enligt bilden är en bit under max betyder då dock att han isf fyllt på för lite eller så drar den/läcker den olja rätt mycket... ser oljefiltret rent och nybytt ut???
fyll på med olja till max nivån och kolla stickan regelbundet (vid varje tankning tex.)

att du har mörkt vatten i expansionskärlet har NOG inte med oljan att göra som någon här påstår. med en gammal bil och många ägare är det mer troligt att det fyllts på olika färgade kylvätskor under många år, och säkerligen inte bytts på x antal år... skulle det vara oljan som gått in i kylsystemet så skulle även vattnet gått in i oljan och det  brukar synas på oljestickan = vit/ljusbrun "kaffelatte" färgad sörja!

lämna i bilen på en provtryckning om du vill få mer bekräftat om toppackningen kan ha gått, och be dom samtidigt kolla eventuella utvändiga oljeläck från motorn....

Senast redigerat av blink_pj (10 mars 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Minlillagolf
12 mars 2012 · 26 Inlägg

Ja det kan hända att hon läcker lite olja... men men får väl vara vaksam i så fall. Det du säger låter ju som en möjlig anledning till att det ser mörkt ut där i expansionskärlet.

Får hoppas på det. Har fyllt på olja och ska hålla ett vakande öga på oljestickan och se om det kanske läcker lite. Får väl bunkra upp med olja i värsta fall.

Tack smile

Varma Hälsningar
Maria
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang