Mina Coilovers "klånkar"

Sahl90
28 juli 2012 · 23 Inlägg

Har satt på nya Coilovers på min V40 T4 -00 och dom "klånkar" en hel del så fort det dämpar, nån som vet varför om det är normalt och framförallt om det går att göra nått åt det antingen få bort "klånkandet" helt eller bara dämpa det lite då det låter en hel del och för med sig en viss irritation, Klonkandet kommer från höger, vänster bak...tacksam för snabba svar

PS det är dessa jag har satt på http://sportstolen.se/coilover-volvo-sv … p-178.html

Senast redigerat av Sahl90 (28 juli 2012)

JimmyAndersson
28 juli 2012 · 1 679 Inlägg

Låter som om det kan vara fjäderbenslagringen smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Sahl90
28 juli 2012 · 23 Inlägg

hjälper det att byta eller går det att fixa på nått annat sätt tro?

Clintan66
28 juli 2012 · 2 011 Inlägg

Har du skruvat fast allt och dragit det ordentligt, så det inte finns glapp. För något klonk ska det inte finnas.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Sahl90
28 juli 2012 · 23 Inlägg

Clintan66 skrev:
Har du skruvat fast allt och dragit det ordentligt, så det inte finns glapp. För något klonk ska det inte finnas.

så vitt jag vet så har jag dratt åt allt ordentligt men får väll köra in den i garaget å testa dra åt lite till med mutterknacken å hoppas det hjälper smile

Clintan66
28 juli 2012 · 2 011 Inlägg

Hör du om det klonkar vänster eller höger fram eller båda?

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Sahl90
28 juli 2012 · 23 Inlägg

Clintan66 skrev:
Hör du om det klonkar vänster eller höger fram eller båda?

glömde visst skriva vart det klonkar faktum är att det är höger och vänster bak som klonkar...

dawwe ...has left the building...
28 juli 2012 · 4 474 Inlägg

Mina TA-Technix coilovers (typ som dina, dvs low-budget), kan "klonka" ibland, främst när man kör för fort över en "skarp" ojämnhet, tex ett brunnslock som sjunkit ner en bit...Likaså kan det "knäppa" från de främre fjädrarna vet kraftigt rattutslag. Anledningen till "klonket" när man kör över "skarpa" ojämnheter är att framdämparna är så ohyggligt hårda så de formligen "sparkar ifrån" så att säg, hade de varit mjukare hade de inte "klonkat".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sahl90
28 juli 2012 · 23 Inlägg

dawwe skrev:
Mina TA-Technix coilovers (typ som dina, dvs low-budget), kan "klonka" ibland, främst när man kör för fort över en "skarp" ojämnhet, tex ett brunnslock som sjunkit ner en bit...Likaså kan det "knäppa" från de främre fjädrarna vet kraftigt rattutslag. Anledningen till "klonket" när man kör över "skarpa" ojämnheter är att framdämparna är så ohyggligt hårda så de formligen "sparkar ifrån" så att säg, hade de varit mjukare hade de inte "klonkat".

okej men du har inte nån aning om ifall det går att dämpa det eller liknande?

dawwe ...has left the building...
28 juli 2012 · 4 474 Inlägg

Nej. Jämför med original tex. Original dämparna "trycks ihop" en hel del fram när bilen har rätt höjd. Mina är uppställda på max höjd o trycks ihop "en aning", dvs kort utfjädringsväg vilket gissningsvis leder till att de fjädrar ut "max" varvid klonkljudet uppstår....Lösningen är kanske att sänka så mycket det går så man får längre utfjädringsväg???

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sahl90
28 juli 2012 · 23 Inlägg

dawwe skrev:
Nej. Jämför med original tex. Original dämparna "trycks ihop" en hel del fram när bilen har rätt höjd. Mina är uppställda på max höjd o trycks ihop "en aning", dvs kort utfjädringsväg vilket gissningsvis leder till att de fjädrar ut "max" varvid klonkljudet uppstår....Lösningen är kanske att sänka så mycket det går så man får längre utfjädringsväg???

Får hoppas på det för den ska sänkas ett par cm till så fort bilen har blivit besiktigad så förhoppningsvis försvinner lite av klonkandet

Tack för svaren smile

Diio
20 augusti 2012 · 570 Inlägg

ett tips med dessa dämpare är att göra såhär.

Fram har du ju en aluminiumring som håller fjädern och sedan ligger mot lagret i toppen.

i hålets inre övre avfasning , fasa av några mm till så försvinner klångandet!

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/20110801258.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/fj%C3%A4dern.JPG

som du ser så går ringen i tallriken vid hårda slag.

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang