Mina damer och herrar, låt mig presentera Golf nummer tre i min ägo.
Några av er kanske kanske har följt min gamla projekttråd där jag stukade min blåa Golf Mk2 under nästan ett års tid (
ni hittar den här).
Den Golfen har rullat fint hela året fram tills för ungefär en månad sen... Bilen ska besiktigas i september och jag har upptäckt att båda drivknutarna i fram läcker fett pga spruckna damasker, bromsarna behöver ses över, rosten börjar krypa fram i skärmkanter, tanklocket, bakluckan m.m. efter att förra ägaren "så fint" hade rostlagat. Sen lite småsaker som att framlamporna behövde bytas (rost i reflektorn), nummerplåtsbelysningen i bak tappade glaset, m.m.
Spiken i kistan blev när bilen en vecka innan Royal Fitment började strejka helt. Svårstartad, gick ojämt, hål/läcka i avgassystemet under bilen och till slut började den läcka ut allt kylarvatten i ett rör när jag var på väg till bilträff i Göteborg.
Letade lite på Blocket efter reservdelsbil att ta delar i från eftersom det blev mycket som skulle bytas på kort tid, men hittade i stället en riktigt fräsh Golf Mk2 -92:a med 7800 mil på mätaren. Bäst av allt var att den var vit, en färg jag velat ha på en Golf i många år. Bestämde mig för att åka och kika på den och några timmar senare stod den på min parkering.
Bilen är som sagt en hyfsat lågmilad -92:a, denna gången med 5-växlad manuell låda. Fungerande el-speglar, nästan ingen rost alls och inredningen är som ny. Vad mer kan man begära av en Golf?
Jo självklart att den kommer närmare moder jord.
Så fem dagar innan Royal Fitment stod jag nu med en original Golf som skulle byggas klart. Jippie.
Sponsor till bygget är
Stanceshoppen.se och jag vill tacka min sambo
Cizla och även kompisen
Simon för mycket hjälp.
Så, då var det bara att börja…