4 september 2012
Trådstartare
Tjena! Du får ursäkta; på grund av min brist på erfarenhet skrev jag en del felaktiga fakta ovan! Jag var och kollade alla kontaktytor idag, och när jag hade gjort det kom jag på att jag hade misstagit mig vad minus var på generatorn. Som du skrev så är ju minus generatorhöljet; jag trodde att det var den andra "polen" på generatorn, kabeln som satt bredvid pluspolen. Så nu har jag mätt om och har lite annan fakta igen, förlåt för detta! Man lär så länge man lever antar jag.
Jag mätte om resistans mellan det riktiga minus på generatorn och minus på batteriet och det visade nu att det var näst intill ingen resistans. Så om jag förstår detta rätt kan det då inte vara något fel på kablarna mellan batteri och generator och, antar jag, inte heller något fel på jorden? Vidare testade jag spänningen på både generator och batteri idag med bilen på tomgång. Generatorn, som var det första jag mätte, hade nu en spänning på 13,90 V och batteriet hade en spänning på 13,28 V. Med bilen avstängd efter detta hade nu batteriet 12,8 V.
Jag kom dessutom på att jag inte hade låst bilen sist jag testade om det fanns någon tjuvström. Med nya testresultat kan jag rapportera att den inte drar någon tjuvström alls.
Så vitt jag förstår så betyder allt detta att: det inte kan vara fel på kablaget mellan generator och batteri, det kan inte vara något fel på batteriet eftersom det tog laddning under dagens tomgångskörning och den drar inte tjuvström. Så kan det vara generatorn ändå? Den har gett olika mätvärden 3 gånger nu. Jag har hört att folk snackar om att man ska slå till generatorn för att kolen i generatorn kan få bättre kontakt. Jag bråkade lite våldsamt med den idag så det kanske är därför den har högre spänning nu.
Själv känns det som att generatorn är en het kandidat för problemet just nu.
Vad sägs?
//Mvh Jonatan
Bmw 320 -88