2992
Sök

Chippa Saab 9000 2.3t -97

336 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#1
Funderar lite på ett chip till Saaben, och då har jag ju så klart lite funderingar...

Först och främst, hur lämpligt är det att chippa den, nu när den är 15 år gammal, men i och för sig är välskött och bara gått dryga 10k mil?
(Saab 9000 CSE 2,3t, 170hk)

Av vad jag förstått så har Ltt-versionen vanligtvis inte någon magnetventil, men tydligen ska vissa ha det. Och om jag inte är helt fel ute så har min det, om det är den som är markerad på bilden här: http://i47.tinypic.com/4rvl6p.jpg

Då borde det väl i så fall räcka för mig att köpa själva styrdonet för att få ett komplett Maptun Steg 1 (http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=13)?

Någon som har några dåliga erfarenheter av Maptun och skulle rekommendera något annat? (Har själv efter att ha läst runt lite fått uppfattningen att de är ett av de mer säkra alternativen.)

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Saabfan1 (4 september 2012)

Just turbo power, no real shit.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
4 september 2012
#2
Japp den markerade ventilen är magnetventilen.
Så ska räcka med ny programvara för att får 200+ hk smile

Körde själv Nordic Uhr programvara i min 9000, grymt nöjd med både programvaran och servicen. Skickade bara upp mitt styrdon och dom la i ny programvara så var det bara att stoppa i bilen och tuta å köra smile

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 september 2012
#3
om du har magnetventil monterad nu så har du värmeplattor sitter i insuget, om du vill ha pyttelite mer effekt så kan du plocka bort dem.....fast är inte jätte viktigt vid steg 1 smile

leta reda någon som kan flasha boxen åt dig, jag betalade 500:- för ett steg1....eller kör på det säkrare kortet och kör på Maptun smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

336 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#4
Crilly skrev:
Japp den markerade ventilen är magnetventilen.
Så ska räcka med ny programvara för att får 200+ hk smile

Körde själv Nordic Uhr programvara i min 9000, grymt nöjd med både programvaran och servicen. Skickade bara upp mitt styrdon och dom la i ny programvara så var det bara att stoppa i bilen och tuta å köra smile

Härligt!

Har kollat lite på Nordic, men känner att jag litar mer på MapTun, och dessutom kostar det bara 95:- mer för 10hkr/10Nm extra. tongue

Crilly skrev:
leta reda någon som kan flasha boxen åt dig, jag betalade 500:- för ett steg1....eller kör på det säkrare kortet och kör på Maptun

Tar nog MapTun där. smile

Hur går det till egentligen, är det bara att byta ut enheten och köra?

Just turbo power, no real shit.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
4 september 2012
#5
Finns igentligen ingen leverantör du ska akta dig för vid st1.
Ett tips när du ändå ska köpa en magnetventil; vänd dig till någon som kan modda för t7 magnetventil. Den är mycket billigare, har bättre funktion och håller dessutom bra mycket längre.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 september 2012
#6
UhrJr skrev:
Finns igentligen ingen leverantör du ska akta dig för vid st1.
Ett tips när du ändå ska köpa en magnetventil; vänd dig till någon som kan modda för t7 magnetventil. Den är mycket billigare, har bättre funktion och håller dessutom bra mycket längre.

inte bara jag som missar att läsa hela inläggen wink

han har en T5 magnetventil sittandes original lol

Saabfan1 skrev:
Hur går det till egentligen, är det bara att byta ut enheten och köra?

smidigast är och ringa till tex Nordic uhr (duktiga killar) och fråga hur det går till! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 september 2012
#7
kwansa skrev:
UhrJr skrev:
Finns igentligen ingen leverantör du ska akta dig för vid st1.
Ett tips när du ändå ska köpa en magnetventil; vänd dig till någon som kan modda för t7 magnetventil. Den är mycket billigare, har bättre funktion och håller dessutom bra mycket längre.

inte bara jag som missar att läsa hela inläggen wink

han har en T5 magnetventil sittandes original lol

Saabfan1 skrev:
Hur går det till egentligen, är det bara att byta ut enheten och köra?

smidigast är och ringa till tex Nordic uhr (duktiga killar) och fråga hur det går till! smile

jaja, jag får skylla på att all den där texten inte får plats i min telefon wink
Oavsett vad så bör man ändå bygga om för t7 ventilen.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

336 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#8
UhrJr, jag kör nog vidare med original-magnetventilen...
Har hört av mig till MapTun, och fått svar på det mesta.
Vill gärna ha mitt eget styrdon kvar, och då är alternativen att skicka in det till MapTun och få det fixat, eller möjligtvis att köra till Stylit i Helsingborg och låta dem göra allt. Någon som har några erfarenheter av dem?
Senast redigerat av Saabfan1 (5 september 2012)

Just turbo power, no real shit.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 september 2012
#9
stylit skulle jag inte rekomendera! det du kan göra är o köpa ett styrdon från en 9000/900 med trionic 5.5 (-94 till -99/00) o skicka upp det till maptun, då får du ett nytt program i boxen o har kvar den gamla orginal boxen


166 Inlägg
5 september 2012
#10
Funkiee skrev:
stylit skulle jag inte rekomendera! det du kan göra är o köpa ett styrdon från en 9000/900 med trionic 5.5 (-94 till -99/00) o skicka upp det till maptun, då får du ett nytt program i boxen o har kvar den gamla orginal boxen

Hehe dubbla budskap? Jag trodde Stylit var återförsäljare till Maptun?


336 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#11
Funkiee skrev:
stylit skulle jag inte rekomendera! det du kan göra är o köpa ett styrdon från en 9000/900 med trionic 5.5 (-94 till -99/00) o skicka upp det till maptun, då får du ett nytt program i boxen o har kvar den gamla orginal boxen

Varför inte det? Fick själv känslan att de inte är de mest seriösa, skulle vilja veta andras tankar.

Vad har jag för nytta av att ha två boxar? Jag menade mest att jag hellre kör med min egen styrbox med ny programvara än någon annans gamla... smile
Senast redigerat av Saabfan1 (5 september 2012)

Just turbo power, no real shit.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 september 2012
#12
Saabfan1 skrev:
UhrJr, jag kör nog vidare med original-magnetventilen...
Har hört av mig till MapTun, och fått svar på det mesta.
Vill gärna ha mitt eget styrdon kvar, och då är alternativen att skicka in det till MapTun och få det fixat, eller möjligtvis att köra till Stylit i Helsingborg och låta dem göra allt. Någon som har några erfarenheter av dem?

Gör som du vill, kom ihåg att det går bara sen när den du har börjar krångla. En ny t5ventil kostar flera tusen, medan en t7ventil kostar 600kr~ plus montering.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

336 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#13
Måste bara fråga; Hur pass bra hanterar kopplingen detta. Klarar den 245hkr/380Nm?

Just turbo power, no real shit.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 september 2012
#14
det beror på hur sliten den är, vissa håller länge vissa håller mindre, det beror helt på hur den är nu, men de är inte så dyrt o byta koppling på en 9000


336 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#15
Jo, så är det ju så klart. Tänkte mer på hur pass just den modellen jag har klarar det, rent generellt. Skulle tro att jag har 240mm svänghjul och 228mm lamell, efter att ha sökt runt lite. Känns som att den borde klara det ganska bra, men ja, vem vet...

Just turbo power, no real shit.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 september 2012
#16
inga problem, jag har 495nm med orginal 240mm hjul o 228 lamell dock en spec 2+ för 509nm


336 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#17
Jaja, boxen är på väg till MapTun nu, bör väl kunna återkomma med resultat i slutet av veckan. smile

Just turbo power, no real shit.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 september 2012
#18
härligt! vilket steg tog du?


336 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#19
Steg 1, 245hkr och 380Nm får räcka så länge, är ju inte ens 18 än... Bara knappt en månad kvar! smile

Just turbo power, no real shit.

336 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#20
Så där, ja, då vart allt på plats igen. Mycket nöjd med att ha valt MapTun än så länge, snabbt ordnat, allt fungerar som det ska och man märker en stor skillnad på bilen. Mycket härligt drag när man trycker till lite! smile

Just turbo power, no real shit.


Sök